Oberleutnant Waldemar Wübke
Wübke fue uno de los pocos
pilotos de caza alemanes que sobrevivieron a la contienda realizando misiones
de combate. A lo largo de su carrera pilotó casi todos los modelos de caza
alemanes en combate logrando un registro final de 20 victorias aéreas. En 1940 realizó varias misiones de combate
con la 9./JG 54 con el rango de Leutnant
durante la Batalla de Inglaterra. Al igual que muchos otros pilotos alemanes
comenzaron su carrera con el Messerschmitt Bf 109 alternándolo con el Focke
Wulf Fw 190 cuando su unidad recibió este nuevo aparato.
También pilotó el Focke Wulf Fw 190 D-9 desde München-Riem protegiendo el aterrizaje y
despegue de los reactores Me 262 de los enjambres de cazas aliados. El
aeródromo tenía una pesada defensa antiaérea y para evitar convertirse en el
blanco de su propia flak sus aparatos fueron pintados llamativamente para
evitar ser derribados por el fuego amigo. El aparato de Wübke “3 Rojo” lucía su
emblema personal bajo la carlinga con las letras “Im Auftrage der Reichsbahn”
(“A las órdenes del Reich”). La unidad resultó ser muy efectiva protegiendo en
las maniobras delicadas del reactor Me 262 perdiéndose muy pocos de ellos por acción
de la caza enemiga. Su última misión de combate la realizó en 1945 con el JV
44, desde el aeródromo de Platzschutz, en Berlín, a los mandos de un Messerschmitt Me 262. Irónicamente Wübke
murió en un accidente de aviación en Sudamérica a principios de los años 50.
Fuentes:
SPICK, M. “Luftwaffe Fighter Aces” Ivy
Books, 1996
FORSYTH, R. “Jagdverband 44: Squadron of Experten” Osprey, 2008
WEAL, J. “Jagdgeschwader
54: Grunherz” Osprey, 2001
English versión
Wübke was one of the few German fighter pilots who survived the war conducting combat
missions. Throughout his career
he drove almost every German fighter models in
combat achieving a final record
of 20 aerial
victories. In 1940 several
combat missions with 9./JG 54 with the rank
of Leutnant during the Battle of Britain. Like many other German pilots began
their careers with the Messerschmitt
Bf 109 alternating with the Focke Wulf Fw 190 when his unit
received this new aircraft.
Also flew the Focke Wulf Fw 190 D-9 from München-Riem protecting the landing and takeoff of the Me 262 jet fighter swarms allies. The airfield had a heavy air defense and to avoid becoming the target of his own flak their aircraft were painted conspicuously to avoid being shot down by friendly fire. The apparatus Wübke "3 Red" wearing his personal emblem under the cockpit with the letters "Im Aufträge der Reichsbahn" ("On the orders of the Reich"). The unit proved to be very effective in protecting delicate maneuvers reactor Me 262, lost a few of them for hunting enemy action. His last combat mission was made in 1945 with JV 44, from Platzschutz airfield in Berlin, at the controls of a Messerschmitt Me 262. Ironically Wübke died in a plane crash in South America in the early 50s.
Sources:
SPICK, M. “Luftwaffe Fighter Aces” Ivy
Books, 1996
FORSYTH, R. “Jagdverband 44: Squadron of Experten” Osprey, 2008
WEAL, J. “Jagdgeschwader
54: Grunherz” Osprey, 2001
La Papagei Staffel!!!
ResponderEliminarWaldemar was the great Cousine of my father. In Columbia He was flying for Avianca and the First miles Millionär on the Super constellation. The wordIng Im Auftrag der Deutschen Reichsbahn (in order of the german trainspotting company) was an out Come of Hitlers order that the fighter Planes must Carry bombs. The result was loosing of speed. The fighter pilot Argument was this zynic comment on the plain.
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