Sd.Kfz
4
Gleisketten-Lastkraftwagen
El Sd.Kfz 4 era un semioruga de
4´5 toneladas basado en el vehículo blindado Maultier que fue desarrollado tras comprobar las dificultades
experimentadas en la movilidad del Frente Oriental. El barro y el hielo jugaban
en contra de los vehículos convencionales de ruedas de modo que se tuvo que
buscar una solución en los vehículos semiorugas. El vehículo elegido fue el
camión Mercedes-Benz L4500S (4x2) con una suspensión Horstmann en su eje trasero. Otro camión del mismo peso fue el
fabricado por Büssing, el Büssing-NAG L4500S, pero no llegó a entrar en producción.
En 1944 se
fabricaron un total de 22.500 Maultier
de los que 1.480 fueron transformados en Sd.Kfz 4. En 1943 la empresa Opel
recibió la orden de construir vehículos blindados equipados con lanzacohetes 15
cm Panzererfer 42. En total se fabricaron unos 300 vehículos que fueron designados
como Sd.Kfz 4/1. Debido al peso del lanzador el vehículo tan sólo alcanzaba los
40 Km/h de velocidad máxima. El peso
final del vehículo alcanzaba las 7´1 toneladas de peso, debido al lanzacohetes
y el blindaje de 8 mm. El vehículo tenía una dotación de 4 hombres.
La inmensa mayoría de los Maultiers usaban el tren de rodaje tipo
británico Carden-Loyd, con la excepción del
tipo L4500R, que utiliza el tren
de rodaje del PzKpfw II. El motor
era un Opel de 6 cilindros con una transmisión de 5 marchas hacia delante y 1
marcha atrás. La autonomía alcanzaba los 130 Km y estaba equipado con una radio
FuG Spr G f. Tanto el Sd.Kfz 4 como el Sd.Kfz 4/1 contaban con una
ametralladora MG 34 o MG 42 de 7´92 mm para su autodefensa con una dotación de
2.000 proyectiles. Esta ametralladora tenía un giro transversal de 270º con una
elevación máxima de +80º y mínima de -12º.
Fuentes:
THOMAS, P. “German
Halftracks at War 1939-1945” Pen & Sword Books Ltd, 2011
DE SISTO, F. “German Half Trucks of World War II” Casemate, 2010
TREWHITT, P. “Panzer. Die wichtigsten
Kampffahrzeuge der Welt vom Ersten Weltkrieg bis heute.” Klagenfurt 2005
OSWALD, W. “Kraftfahrzeuge und Panzer der
Reichswehr, Wehrmacht und Bundeswehr” Motorbuch Verlag, 2004
English
version
The Sd.Kfz 4 was a half-track of 4.5 tonnes based on the armored vehicle
that was developed Maultier after checking the difficulties experienced in the
mobility of the Eastern Front. The mud and ice playing against conventional
wheeled vehicles so they had to find a solution on the half-track vehicles. The
chosen vehicle was the Mercedes-Benz L4500S (4x2) truck with a Horstmann
suspension on its rear axle. Another truck of the same weight was made by
Büssing, the Büssing-NAG L4500S, but did not enter production.
In 1944 a total of 22,500 Maultier of which 1,480 were converted to Sd.Kfz 4. In 1943 the company Opel was ordered to build armored vehicles equipped with rocket launchers 15 cm Panzererfer 42. Altogether 300 vehicles were produced that were made were designated Sd.Kfz 4/1. Due to the weight of the vehicle launcher only reached 40 km/h speed limit. The final weight of the vehicle reached the 7'1 tons due to armor rocket launchers and 8 mm. The vehicle had a crew of 4 men.
In 1944 a total of 22,500 Maultier of which 1,480 were converted to Sd.Kfz 4. In 1943 the company Opel was ordered to build armored vehicles equipped with rocket launchers 15 cm Panzererfer 42. Altogether 300 vehicles were produced that were made were designated Sd.Kfz 4/1. Due to the weight of the vehicle launcher only reached 40 km/h speed limit. The final weight of the vehicle reached the 7'1 tons due to armor rocket launchers and 8 mm. The vehicle had a crew of 4 men.
The vast majority of Maultiers used the undercarriage British type Carden-Loyd, with the exception of type L4500R, which uses the chassis of the PzKpfw II. The engine was a 6-cylinder Opel transmission 5 forward gears and one reverse gear. Autonomy stood at 130 Km and was equipped with a radio FuG Spr G f. Both Sd.Kfz 4 as the Sd.Kfz 4/1 had an MG 34 or MG 42 7.92 mm machine gun for self-defense with a budget of 2,000 shells. This machine gun had a transverse spin 270 degrees with a maximum elevation of +80° and -12° minimum.
Sources:
THOMAS, P. “German
Halftracks at War 1939-1945” Pen & Sword Books Ltd, 2011
DE SISTO, F. “German Half Trucks of World War II” Casemate, 2010
TREWHITT, P. “Panzer. Die wichtigsten
Kampffahrzeuge der Welt vom Ersten Weltkrieg bis heute.” Klagenfurt 2005
OSWALD, W. “Kraftfahrzeuge und Panzer der
Reichswehr, Wehrmacht und Bundeswehr” Motorbuch Verlag, 2004