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miércoles, 31 de julio de 2013

Kawasaki Ki-48


Kawasaki Ki-48 “Lily”


La aparición de los bombarderos soviéticos Tupolev SB-2 en apoyo de las fuerzas chinas en 1937 provocó una gran sorpresa para el alto mando japonés. La velocidad máxima de este bombardero era muy similar a los cazas del ejército y, por tanto, muy difícil de interceptarlo. Esto motivó una nueva solicitud a Kawasaki para que elaborase un nuevo diseño de bombardero ligero bimotor que pudiera desarrollar una velocidad máxima de 485 Km/h.

El resultado fue denominado como Kawasaki Ki-48 y los trabajos en él se iniciaron en enero de 1938. Disponía de un voladizo monoplano de ala media con tren de aterrizaje retráctil siendo motorizado en su primero prototipo con un motor Nakajima Ha 25 de 708kW de potencia. Estos motores radiales se instalaban en sendas góndolas en las alas y eran dónde estaba instalado el tren de aterrizaje. La tripulación la componían cuatro hombres; bombardero, navegante, radio-operador y piloto.

El Kawasaki Ki-48 entró en servicio en el verano de 1940 actuando en China durante el otoño de ese mismo año. Gracias a su velocidad era prácticamente inmune a las defensas de interceptación enemigas pero su despliegue posterior contra aviones aliados al principio de la guerra demostró que tal inmunidad era ilusoria. El Ki-48 recibió el código aliado “Lily” y pronto se iniciaron el desarrollo y los trabajos para un nuevo modelo mejorado. El nuevo modelo recibió el nombre de Ki-48 II y difería del modelo anterior en su fuselaje, ligeramente alargado, tanques de combustible blindados y más blindaje para la tripulación. También disponía de una mayor capacidad de bombas y motores más potentes.


Para su defensa disponía de tres ametralladoras de 7´7 mm y podía transportar hasta 800 Kg de bombas en una bodega interna. Tenía una autonomía de 2.400 Km aunque normalmente se cargaba combustible solo para 2.050 Km. Desarrollaba una velocidad máxima de 505 Km/h con un techo máximo de servicio de 10.100 metros, todo ello gracias a los motores Nakajima Ha 115 de 850 kW (Ki48 II).

A pesar de las nuevas capacidades de este nuevo modelo cuando el Ki-48 II fue introducido en las unidades operativas su velocidad aún resultaba baja y su armamento defensivo escaso. El intento de aumentar el armamento solo le cajeó más peso disminuyendo la velocidad punta. Para el verano de 1944 ya era evidente que la vida operativa en primera línea había pasado para el Ki-48 y finalmente en octubre fue declaro oficialmente obsoleto.  En total se fabricaron 1.997 aparatos de este tipo entre 1937 y 1942. El último Ki-48 fue dado de baja en China en 1952.




Fuentes:
BUESCHEL, R. “Kawasaki Ki.48-I/II Sokei in Japanese Army Air Force-CNAF & IPSF Service” Osprey, 1972
FRANCILLON, Ph. “Japanese Aircraft of the Pacific War” Putnam and Company, 1970
CEA, E. “Japanese Military Aircraft: Bombers of the Imperial Japanese Army, 1939-1945” AF Editions, 2010
JACKSON, R. “The Encyclopedia of Military Aircraft” Parragon, 2002

English version

The emergence of the Soviet bombers Tupolev SB-2 in support of Chinese forces in 1937 caused a great surprise to the Japanese high command. The speed of this bomber was very similar to the fighters of the army and therefore very difficult to intercept. This prompted a new application to Kawasaki to develop a new design of twin-engine light bomber could develop a maximum speed of 485 Km/h.

The result was known as Kawasaki Ki-48 and work on it began in January 1938. It had a mid-wing cantilever monoplane with retractable landing gear being his first motorized engine prototype with a 708kW Nakajima has 25 power. These radial engines were installed in separate nacelles on the wings and were where was installed the landing gear. The four-man crew composed; bomber, navigator, radio operator and pilot.



The Kawasaki Ki-48 entered service in the summer of 1940 performing in China during the fall of that year. Thanks to its speed was virtually immune to intercept enemy defenses but their subsequent deployment against Allied aircraft at the beginning of the war proved that such immunity was illusory. The Ki-48 received the Allied code "Lily" and soon began to develop and work to a new improved model. The new model was called the Ki-48 II and differed from the previous model in its fuselage, slightly elongated, armored fuel tanks and armor for the crew. It also provided for greater capacity and more powerful engines pumps.

To his defense it had three 7'7 mm machine guns and could carry up to 800 kg of bombs on a domestic winery. It had a range of 2,400 km while fuel normally carried only 2,050 Km It developed a top speed of 505 Km/h with maximum service ceiling of 10,100 feet, all thanks to Nakajima Ha 115 engines of 850 kW (Ki48 II).

Despite the new capabilities of this new model when the Ki-48 II was introduced in the operating units was even lower speed and defensive armament scarce. The attempt to increase the weapons heavier cajeó alone will decrease the speed. For the summer of 1944 it was clear that the operational life in front had passed for Ki-48 and finally in October was officially declared obsolete. In total 1,997 were manufactured devices of this type between 1937 and 1942. The last Ki-48 was decommissioned in China in 1952.




Sources:
BUESCHEL, R. “Kawasaki Ki.48-I/II Sokei in Japanese Army Air Force-CNAF & IPSF Service” Osprey, 1972
FRANCILLON, Ph. “Japanese Aircraft of the Pacific War” Putnam and Company, 1970
CEA, E. “Japanese Military Aircraft: Bombers of the Imperial Japanese Army, 1939-1945” AF Editions, 2010
JACKSON, R. “The Encyclopedia of Military Aircraft” Parragon, 2002

martes, 30 de julio de 2013

HMS Eridge


Destructor HMS Eridge


El HMS Eridge era un destructor de la clase Hunt que entró en servicio en 1940 prestando sus servicios durante la Segunda Guerra Mundial. Tenía un desplazamiento a máxima carga de 1.430 toneladas con una tripulación de 164 hombres. Su armamento lo componían 6 cañones QF 4 inch Mk XVI (montajes dobles), 4 QF 2 pdr Mk VIII, 2 cañones antiaéreos Oerlikon de 20 mm y 110 cargas de profundidad para dos lanzadores de tres rampas.

El 29 de mayo de 1942, junto con el HMS Hero y HMS Hurworth, participó en el hundimiento del U-568 al noroeste de Tobruk. El 29 de agosto, junto a otras unidades de superficie, en el bombardeo de las posiciones del Eje en El Daba (Egipto). Durante esta acción fue alcanzado por un torpedo lanzado desde la torpedera italiana MTSM-228 que le provocó daños importantes y cinco muertos entre la tripulación. El HMS Aldenham remolcó al dañado HMS Eridge a Alejandría siendo utilizado como barco base hasta el final de la contienda. Finalmente fue vendido para desguace en octubre de 1946.


Fuentes:
KEMP, P . “The admiralty regrets: British warship losses of the 20th century” Sutton.
WARLOW, B. “Ship of the Royal Navy: The complete record of all Fighting Ship of the Royal Navy” Chatham Publishing, 2006

English version

The HMS Eridge was a Hunt class destroyer that entered service in 1940 to provide its services during World War II. I had a full load displacement of 1,430 tons with a crew of 164 men. Its armament was made up 6 guns QF 4 inch Mk XVI (twin mounts), 4 QF 2 pdr Mk VIII, 2 Oerlikon anti-aircraft guns of 20 mm and 110 depth charges, 2 throwers, 3 racks.

The May 29, 1942, together with HMS Hero and HMS Hurworth, participated in the sinking of U-568 northwest of Tobruk. On August 29, along with other surface units in the bombing of the Axis positions in El Daba (Egypt). During this action he was hit by a torpedo from the Italian torpedo MTSM-228 that caused major damage and five deaths among the crew. The towed the damaged HMS Eridge Alexandria boat being used as base to the end of the war. It was finally sold for scrap in October 1946.


The damaged HMS Eridge entering Alexandria

Sources:
KEMP, P . “The admiralty regrets: British warship losses of the 20th century” Sutton.
WARLOW, B. “Ship of the Royal Navy: The complete record of all Fighting Ship of the Royal Navy” Chatham Publishing, 2006

lunes, 29 de julio de 2013

Messerschmitt Bf 109 F-4


Messerschmitt Bf 109 F-4


El Messerschmitt Bf 109 F-4 dispuso de un cañón de 20 mm en lugar de la ametralladora MG 151 de 15 mm disparando a través del buje de la hélice, también aparecieron el Bf 109 F-4/B versión de cazabombardero y Messerschmitt Bf 109 F-4/Trop que incorporaba modificaciones para el ambientes secos, como el sur de Rusia o el norte de África. Por su parte el Bf 109 F-4/R1 dispuso del sistema GM-1 y cañones de 20 mm adicionales y se pensó que fuera equipado con cuatro cohetes aire-aire RZ 65 o cohetes aire-tierra pero este armamento no llegó a perfeccionarse.

Características técnicas del Bf 109 F-4
Superficie alar
16´10 m2
Longitud
9´05 m
Altura
2´60 m
Peso vacío
2.590 Kg
Peso máximo cargado
3.120 Kg
Velocidad máxima
625 Km/h
Techo de servicio
12.000 m
Autonomía
710 Km

Messerschmitt Bf 109 F-4 fighter in North Africa

Fuentes:
ORMEÑO, J. “Messerschmitt Bf 109. El cazador de la Luftwaffe

English versión

The Messerschmitt Bf 109 F-4 ordered a 20mm cannon instead of machine gun MG 151 15 mm firing through the propeller hub, also appeared the Bf 109 F-4/B fighter bomber version and Messerschmitt Bf 109 F-4/Trop incorporating modifications for dry environments such as southern Russia and northern Africa. In turn, the Bf 109 F-4/R1 ordered GM-1 system and additional 20mm cannons and thought it was equipped with four air-to-air missiles or rockets RZ 65 air-ground weapons but this did not improve.

 Bf 109 F-4 Stab JG 2 (+ Walter Oesau approaching his aircraft France 1941)

Sources:
ORMEÑO, J. “Messerschmitt Bf 109. El cazador de la Luftwaffe

viernes, 26 de julio de 2013

BT-5


Carro de combate ligero BT-5


El BT-5 disponía de un blindaje más efectivo que su antecesor iniciándose su fabricación en 1933 y completándose un total de 140 unidades en un lote inicial. El proyecto fue desarrollado por A.O.Firsov y disponía de una torreta similar a la empleada por el T-26 y con un armamento similar. Estaba basado en el modelo Christie T-3 de 1931 pero podía rodar sobre orugas o sobre ruedas indistintamente con una adaptación de tan solo media hora, aunque se empleaba normalmente sobre orugas. Era un carro ideado para incursiones en profundidad y no para dar apoyo a la infantería. Su bautismo de fuego tuvo lugar durante la Guerra Civil española siendo bien recibido entre las tropas los 100 ejemplares enviados por Rusia. Con el estallido de la invasión alemana los BT-5 continuaron con su rol de incursores profundos pero con la evolución de los carros de combate se fueron designando cada vez más a proporcionar apoyo a la infantería. Finalmente se completaron 1.884 ejemplares; BT-5 (1933-1934): 1.621 y BT-5RT (1933-1934): 263.



Fuentes:
CHAMBERLAIN, P. “Tanks of The World” Cassell & Co, 1972
ZALOGA, S. “Soviet Tanks and Combat Vehicles of World War Two Arms and Armour Press, 1984

English version

The BT-5 armor available more effective than its predecessor manufacturing starting in 1933 and completing a total of 140 units in an initial batch. The project was developed by and available AOFirsov a turret similar to that used by the T-26 and a similar weaponry. It was based on the model Christie T-3, 1931 but could roll on tracks or on wheels interchangeably with an adaptation of just half an hour, although normally used crawler. It was a car designed for deep incursions and to support the infantry. His baptism of fire took place during the Spanish Civil War was well received among the 100 specimens sent troops to Russia. With the outbreak of the German invasion of the BT-5 continued their deep raiders role but with the evolution of the tanks went designating increasingly provide infantry support. Finally completed 1,884 copies, BT-5 (1933-1934): 1,621 and BT-5RT (1933-1934): 263.


Sources:
CHAMBERLAIN, P. “Tanks of The World” Cassell & Co, 1972
ZALOGA, S. “Soviet Tanks and Combat Vehicles of World War Two Arms and Armour Press, 1984

miércoles, 24 de julio de 2013

Blohm und Voss Bv 141


Avión de reconocimiento
Blohm und Voss BV 141


Los orígenes de este extraño y asimétrico aparato se remontan a 1937, fecha en la cual  Reichsluftfahrtministerium emitió unas especificaciones para el desarrollo de un avión de reconocimiento de corto alcance. Sus características básicas constaban de tres factores; tres tripulantes, monomotor y excelente visibilidad. Al concurso se presentaron tres modelos en busca del contrato; Arado, con el Arado Ar 198, Focke Wulf  con el Fw 189, y el extraño diseño del Dr Rochard Vogt de la Hamburger Flugzeugbau, que consistía en un diseño asimétrico.

El prototipo del BV 141 apareció en 1938 y estaba propulsado por un motor radial BMW 132N de 865 hp de potencia que ocupaba la parte delantera del fuselaje, con la cabina de la tripulación situada a la derecha del mismo, en una góndola independiente instalada sobre el ala. La disposición del ala era en forma de boomerang invertido. En la góndola se sentaba el piloto, que gozaba de un 80% de visibilidad de 360º, un artillero y un observador-operador de radio. El diseño despertaba un sin fin de especulaciones sobre el balanceo del centro de gravedad, forma de pilotarlo, etc, pero en la práctica demostró ser un avión muy estable y con un gran radio de acción (1.200 Km).

El Reichsluftfahrtministerium se decidió finalmente por el proyecto del Fw 189 Uhu pero esto no selló el destino del extraño BV 141 ya que la compañía costeó por sus propios medios la fabricación del primer prototipo. El 25 de febrero de 1938 realizó su primer vuelo. A este prototipo le siguieron dos más, un poco más anchos que el primero, que aparecieron en otoño de 1938. En cuanto a su armamento defensivo disponía de dos ametralladoras en tiro de caza MG 17 de 7´92 mm y otras dos MG 15 del mismo calibre en tiro de fuga. Para sus misiones de reconocimiento se le podía instalar cámaras fotográficas y también disponía de anclajes para bombas de 50 Kg. Gracias a la tenacidad de la compañía y a los resultados mostrados por sus prototipos se ordenó un pedido inicial de cinco aparatos del BV 141 A.


Tras una nueva serie de pruebas en Rechlin y a pesar de ser satisfactorias se canceló la producción abril de 1940 al considerarse que la potencia era insuficiente. Tras aparecer el BV 141 B, diseño más grande y motor más potente, se ordenó un nuevo pedido con cinco aparatos más. En el otoño de 1941 se realizaron las nuevas pruebas para la versión B comprobando sus cualidades con su nueva motorización que le proporcionaba una velocidad máxima de 483 Km/h. En total se entregaron 38 aparatos hasta que la producción fue definitivamente cancelada en 1943. A pesar de que el avión fue rechazado por la Luftwaffe se terminó por usar en el Frente Oriental. Ninguno de los BV 141 fabricados logró sobrevivir a la guerra.

Producción del BV 141
Modelo
Wk.Nr.
Código
BV 141 V1
141-00-0171
D-OTTO luego GL+AG
BV 141 V2
141-00-0172
D-ORJE luego PC+BA
BV 141 V3
141-00-0359
D-OLGA luego BL+AA
BV 141 A (V4)
01010360 
D-OLLE luego GL+AH
BV 141 A (V5)
01010361
BL+AB
BV 141 A (V6)
01010362 
BL+AC
BV 141 A (V7)
01010363 
BL+AD
BV 141 A (V8)
01010364 
BL+AE
BV 141 B (V9)
0210001 
NC+QZ
BV 141 B (V10)
0210002 
NC+RA
BV 141 B (V11)
0210003 
NC+RB
BV 141 B (V12)
0210004 
NC+RC
BV 141 B (V13)
0210005 
NC+RD
BV 141 B (V14)
0210006
NC+RE
BV 141 B (V15)
0210007
NC+RF
BV 141 B (V16)
0210008
NC+RG
BV 141 B (V17)
0210009
NC+RH
BV 141 B (V18)
0210010
NC+RI
BV 141 B-1
0210011
GK+GA
BV 141 B-1
0210012
GK+GB
BV 141 B-1
0210013
GK+GC
BV 141 B-1
0210014
GK+GD
BV 141 B-1
0210015
GK+GE
BV 141 B-1
0210016
GK+GF
BV 141 B-1
0210017
GK+GG
BV 141 B-1
0210018
GK+GH



Fuentes:
MYHRA, D. “Blohm & Voss Bv 141 (X Planes of the Third Reich Series)” Schiffer, 2007
CESCOTTI, R. “History of German Aviation: Bombers and Reconnaissance Aircraft 1939 to the Present” Schiffer, 2004
GRIEHL, M. “German Short-range Reconnaissance Aircraft, 1930-45 Schiffer, 2004

English version

The origins of this strange and asymmetric unit back to 1937, the date on which Reichsluftfahrtministerium issued a specification for the development of a reconnaissance aircraft short range. Its basic features consisted of three factors, three crew, single-engine and excellent visibility. The competition were three models in search of the contract; Plough, with the Arado Ar 198, the Focke Wulf Fw 189, and the strange design Rochard Dr Vogt of the Hamburger Flugzeugbau, which consisted of an asymmetrical design.

The BV 141 prototype appeared in 1938 and was powered by a BMW 132N radial engine of 865 hp which occupied the front of the fuselage, with the cockpit crew to the right of it, in a gondola installed on separate ala. The arrangement of the wing was inverted boomerang shaped. In the gondola sat the pilot, who enjoyed a 80% visibility of 360 °, a gunner and radio operator observer. The design aroused endless speculation about balancing the center of gravity, as pilot it, etc, but in practice proved to be a very stable aircraft with a long range (1,200 km).



The Reichsluftfahrtministerium finally settled on the Fw 189 Uhu project but this sealed the fate of the strange BV 141 as the company paid for on their own production of the first prototype. The February 25, 1938 made its first flight. In this prototype was followed by two more, a little wider than the first, which appeared in the fall of 1938. As for his defensive armament of two machine guns available in game shot of 7.92 mm MG 17 and two MG 15 shot of the same caliber in leakage. For reconnaissance missions he could install cameras and anchors available 50 Kg Pump Thanks to the tenacity of the company and the results shown by their prototypes ordered an initial order for five aircraft of the BV 141 A.


After another series of tests in Rechlin despite satisfactory production was canceled April 1940 considering that the power was insufficient. After appearing the BV 141 B, design bigger and more powerful engine, a new order was ordered five more devices. In the fall of 1941 the new tests were conducted for the B version checking their qualities with its new engine which provided a top speed of 483 Km/h. A total of 38 machines were delivered until production was finally canceled in 1943. Although the aircraft was rejected by the Luftwaffe was eventually used on the Eastern Front. None of the BV 141 made survived the war.




Sources:
MYHRA, D. “Blohm & Voss Bv 141 (X Planes of the Third Reich Series)” Schiffer, 2007
CESCOTTI, R. “History of German Aviation: Bombers and Reconnaissance Aircraft 1939 to the Present” Schiffer, 2004
GRIEHL, M. “German Short-range Reconnaissance Aircraft, 1930-45 Schiffer, 2004

lunes, 22 de julio de 2013

Kamikazes Vs US Navy


Barcos de la US Navy alcanzados por los Kamikazes


Kamikaze, voz tomada del japonés “神風” (“viento divino”) por el ejército estadounidense para referirse a los ataques suicidas efectuados por pilotos de una unidad especial perteneciente a la Armada Imperial Japonesa contra embarcaciones de la flota de los Aliados a finales de la Segunda Guerra Mundial. Sin embargo, en Japón no se utiliza con este sentido la palabra “kamikaze”, sino que se prefiere el término “shinpū tokubetsu kōgeki tai” (“神風特別攻撃隊” o “unidad especial de ataque shinpū”) o su abreviatura “tokkōtai” (“特攻隊”). De entonces en adelante, el uso de esta palabra en el resto del mundo se ha extendido y se aplica sin mucho rigor a todo tipo de ataques suicidas, sin importar el método empleado (uso de explosivos, automóviles, etc.) o la nacionalidad del atacante, además de como una forma metafórica donde el individuo tiene pocas o escasas probabilidades de éxito con un riesgo considerable.

USS Missisisipi
El acorazado USS Missisisipi comenzó a bombardear el  golfo de Lingayen  el 6 de enero 1945. A pesar de los daños cerca de su línea de flotación recibidos por un kamikaze, apoyó la invasión hasta el 10 de febrero. Tras las reparaciones en Pearl Harbor, se marchó a Nakagusuku Wan, Okinawa, llegando a 6 de mayo para apoyar a las fuerzas desembarcadas allí. Sus armas de gran alcance atacaron las defensas del Castillo de Shuri, donde los japoneses habían detenido la ofensiva. El 5 de junio, un kamikaze se estrelló en el costado de estribor, pero el barco siguió prestando apoyo a la lucha contra las tropas en Okinawa hasta el 16 de junio a pesar de los daños sufridos.

The battleship USS Missisisipi began bombing the Lingayen Gulf on January 6, 1945. Despite the damage near the waterline greeted by a kamikaze, supported the invasion until 10 February. After repairs at Pearl Harbor, went to Nakagusuku Wan, Okinawa, reaching 6 May to support the forces landed there. Its powerful weapons defenses attacked Shuri Castle, where the Japanese had stopped the offensive. On 5 June, a kamikaze crashed into the starboard side, but the ship continued to support the troops fighting in Okinawa until 16 June despite the damage.

USS California
En enero de 1945, el USS California, también participó en la invasión del golfo de Lingayen. Fue dañado por un Kamikaze, el 6 de enero, pero se mantuvo en acción más de dos semanas más antes de poner rumbo a los Estados Unidos para la reparación y una revisión general.

In January 1945, the USS California, also participated in the invasion of Lingayen Gulf. It was damaged by a Kamikaze, on January 6, but remained in action for more than two weeks before heading to the U.S. for repair and overhaul.


USS Colorado
El acorazado USS Colorado fue alcanzado por dos Kamikazes, cuando estaba en el Golfo de Leyte a finales de noviembre de 1944. Permaneció en la zona de combate, apoyando la invasión de Mindoro en diciembre y los desembarcos del Golfo de Lingayen en enero. Durante marzo, abril y mayo de 1945, el USS Colorado bombardeo Okinawa en apoyo de las tropas que combatían en tierra. En agosto y septiembre de 1945 cubrió la ocupación de Japón, y luego partió finalmente para los Estados Unidos de regreso a casa.

The battleship USS Colorado was hit by two Kamikazes, when I was in Leyte Gulf in late November 1944. He remained in the combat zone, supporting the invasion of Mindoro in December and the Lingayen Gulf landings in January. During March, April and May 1945, the USS Colorado Okinawa bombing in support of ground troops fighting. In August and September of 1945 covered the occupation of Japan, and then departed for the United States finally back home.

 Instantes antes de que el acorazado USS Colorado fuera impactado por un piloto kamikaze, 27 de noviembre de 1944

USS New Mexico
Después de las reparaciones participó en la invasión de Okinawa, entre marzo y mayo de 1945. Allí fue de nuevo alcanzado por un kamikaze, el 12 de mayo, sufriendo en el ataque más de 170 bajas. La rendición de Japón le sorprendió preparándose para la invasión y estuvo presente en la bahía de Tokio cuando se firmó la rendición el 2 de septiembre. Regresó a casa a mediados de octubre cuando llegó a Boston (Massachusetts). En julio de 1946 fue dado de baja y vendido para el desguace en octubre del año siguiente.

After repairs participated in the invasion of Okinawa, between March and May 1945. There was again hit by a kamikaze, May 12, in the attack suffered over 170 casualties. The surrender of Japan surprised preparing for the invasion and was present in Tokyo Bay when the surrender was signed on September 2. He returned home in mid-October when he arrived in Boston (Massachusetts). In July 1946 was decommissioned and sold for scrapping in October of the following year.

 USS New Mexico en el momento de ser alcanzado por un piloto Kamikaze, 12 de mayo de 1945

USS Maryland
Después de su regreso a la zona de guerra, participo en la campaña de las Islas Marshall y el la campaña de Saipan, donde fue alcanzado por un torpedo. Posteriormente regresó a Pearl Harbor pero tan solo 34 días después partió de nuevo al combate. Participó en la batalla del Golfo de Leyte apoyando los desembarcos y destruyendo los acorazados japoneses Fuso y Yamashiro. Poco después, patrullando la zona del estrecho de Surigao, dos kamikazes se estrellaron contra el acorazado matando a 31 marineros. Siguió patrullando hasta su relevo el 2 de diciembre, llegando a Pearl Harbor el día 19 del mismo mes. Después de las reparaciones pertinentes, el 4 de marzo zarpó para unirse a la campaña de Okinawa apoyando los bombardeos sobre las posiciones japonesas. Allí fue de nuevo alcanzado por un kamikaze con una bomba de 500 kg que causo 53 bajas entre la tripulación.

After his return to the war zone, I participate in the Marshall Islands campaign and the campaign of Saipan, where he was hit by a torpedo. He then returned to Pearl Harbor but only 34 days after the fighting started again. He participated in the Battle of Leyte Gulf landings supporting and destroying Japanese battleships Fuso and Yamashiro. Soon after, patrolling Surigao Strait, two kamikazes crashed into the battleship killing 31 sailors. Patrolling continued until relieved on December 2, arriving at Pearl Harbor on the 19th of the same month. After necessary repairs, sailed March 4 to join the Okinawa campaign supporting the bombing of the Japanese positions. There was again hit by a kamikaze with a 500 kg bomb that caused 53 casualties among the crew.

 The USS Maryland takes a Kamikaze hit in November 1944

Fuentes/Sources
SHEFTALL, M. “Blossoms in the wind: Human legacies of the Kamikaze” NAL, 2005
OMUKI-TIERNEV, E. “Kamikaze Diaries: Reflections of Japanese Student SoldiersUniversity Of Chicago Press, 2007
KUWAHARA, Y. “Kamikaze: A Japanese Pilot's Own Spectacular Story of the Famous Suicide Squadrons” American Legacy Media, 2007