viernes, 4 de octubre de 2013

Experten alemanes: Waldemar Wübke


Oberleutnant Waldemar Wübke


Wübke fue uno de los pocos pilotos de caza alemanes que sobrevivieron a la contienda realizando misiones de combate. A lo largo de su carrera pilotó casi todos los modelos de caza alemanes en combate logrando un registro final de 20 victorias aéreas.  En 1940 realizó varias misiones de combate con la 9./JG 54 con el rango de Leutnant durante la Batalla de Inglaterra. Al igual que muchos otros pilotos alemanes comenzaron su carrera con el Messerschmitt Bf 109 alternándolo con el Focke Wulf Fw 190 cuando su unidad recibió este nuevo aparato.

También pilotó el Focke Wulf Fw 190 D-9 desde München-Riem protegiendo el aterrizaje y despegue de los reactores Me 262 de los enjambres de cazas aliados. El aeródromo tenía una pesada defensa antiaérea y para evitar convertirse en el blanco de su propia flak sus aparatos fueron pintados llamativamente para evitar ser derribados por el fuego amigo. El aparato de Wübke “3 Rojo” lucía su emblema personal bajo la carlinga con las letras “Im Auftrage der Reichsbahn” (“A las órdenes del Reich”). La unidad resultó ser muy efectiva protegiendo en las maniobras delicadas del reactor Me 262 perdiéndose muy pocos de ellos por acción de la caza enemiga. Su última misión de combate la realizó en 1945 con el JV 44, desde el aeródromo de Platzschutz, en Berlín, a los mandos de un Messerschmitt Me 262. Irónicamente Wübke murió en un accidente de aviación en Sudamérica a principios de los años 50.


Fuentes:
SPICK, M. “Luftwaffe Fighter Aces” Ivy Books, 1996
FORSYTH, R. “Jagdverband 44: Squadron of Experten” Osprey, 2008
WEAL, J. “Jagdgeschwader 54: Grunherz” Osprey, 2001

English versión

Wübke was one of the few German fighter pilots who survived the war conducting combat missions. Throughout his career he drove almost every German fighter models in combat achieving a final record of 20 aerial victories. In 1940 several combat missions with 9./JG 54 with the rank of Leutnant during the Battle of Britain. Like many other German pilots began their careers with the Messerschmitt Bf 109 alternating with the Focke Wulf Fw 190 when his unit received this new aircraft.

Also flew the Focke Wulf Fw 190 D-9 from München-Riem protecting the landing and takeoff of the Me 262 jet fighter swarms allies. The airfield had a heavy air defense and to avoid becoming the target of his own flak their aircraft were painted conspicuously to avoid being shot down by friendly fire. The apparatus Wübke "3 Red" wearing his personal emblem under the cockpit with the letters "Im Aufträge der Reichsbahn" ("On the orders of the Reich"). The unit proved to be very effective in protecting delicate maneuvers reactor Me 262, lost a few of them for hunting enemy action. His last combat mission was made in 1945 with JV 44, from Platzschutz airfield in Berlin, at the controls of a Messerschmitt Me 262. Ironically Wübke died in a plane crash in South America in the early 50s.






Sources:
SPICK, M. “Luftwaffe Fighter Aces” Ivy Books, 1996
FORSYTH, R. “Jagdverband 44: Squadron of Experten” Osprey, 2008
WEAL, J. “Jagdgeschwader 54: Grunherz” Osprey, 2001

2 comentarios:

  1. Waldemar was the great Cousine of my father. In Columbia He was flying for Avianca and the First miles Millionär on the Super constellation. The wordIng Im Auftrag der Deutschen Reichsbahn (in order of the german trainspotting company) was an out Come of Hitlers order that the fighter Planes must Carry bombs. The result was loosing of speed. The fighter pilot Argument was this zynic comment on the plain.

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