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jueves, 30 de noviembre de 2023

Geschuetzpanzer Lorraine Schlepper

 10,5 cm Ie.F.H.18/4 Geschuetzpanzer Lorraine Schlepper.

La demostración de las cualidades del Selbstfahrlafette auf Schlepper se produjo el 23 de mayo de 1942, y dejó claro que el bastidor del Lorraine Schlepper francés podía ser convertido en artillería autopropulsada. El Lorraine 37L podía transportar hasta 800 Kg en su compartimento de carga, más que de sobra para el peso de la pieza de artillería, munición, dotación, etc. En total se fabricaron 432 vehículos de este tipo y alrededor de unos 300 estaban en un estado reparable y pronto serían entregados a los hombres de Becker. Un número desconocido de Lorraine 37L con daños graves fue enviado a Alemania para ser revisados a fondo o simplemente para ser desguazados como chatarra.

En los almacenes quedaban 160 de estos vehículos totalmente operativos y Hitler ordenó que fuesen convertidos en artillería autopropulsada (Selbstfahrlafette). De ellos, 60 estarían armados con el cañón Ie.F.H.18 de 105 mm pero el 4 de junio de 1942 cambió la orden, los 78 vehículos que se encontraban en HKP Bielitz quedaban directamente bajo la decisión del Feldmarschall Keitel y sería él quien decidiese sobre su modificación final.

Con estos cambios de órdenes tan sólo se completaron 12 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper en septiembre de 1942, entregándose 6 de ellos a la 6.Batterie/gepanzerte Artillerie-Regiment 1 (Sfl.) y los restantes al 6.Batterie/gepanzerte Artillerie-Regiment 2 (Sfl.). Ambas baterías fueron organizadas de acuerdo con el K.St.N.461a, fechado el 31 de octubre de 1942. De este modo quedó renombrada como Batterie leichte Feldhaubitze 18 con una dotación de 6 vehículos.

A principios de diciembre de 1942, se completaron dos Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper adicionales pero con modificaciones en la superestructura siendo enviados a la 15. Batterie/Artillerie-Regiment 227. En cuanto al Gepanzerte Artillerie/Regiment 1 y 2, se disolvieron o cambiaron de nombre a finales de 1942 y principios de 1943. En total 12 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper formaron inciertamente el Artillerie/Regiment 155 de la 21º Panzerdision. El 24 de julio de 1943, la división informó que se estaban montando más Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper. Así, otros 6 vehículos más se unieron a la 21º Panzerdivision en septiembre seguidos de otros 6 más en octubre lo que arrojaba un total de 24 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper disponibles para la unidad. Estos vehículos vieron acción en junio de 1944, durante los combates en Normandía. 

 

10.5cm leFH-18/40 auf Geschuetzwagen Lorraine Schlepper(f) (Alkett version)

Fuentes:
ENGELMANN, J. “German light field artillery 1935-1945” Schiffer, 1995. “Deutsche Artillerie 1934-1945: Eine Dokumentation in Text, Skizzen und Bildern: Ausrüstung, Gliederung, Ausbildung, Führung, Einsatz” C. A. Starke, 1974. “German self-propelled artillery in World War II. Bison and other 150mm self-propelled guns” Schiffer, 1992.
JENTZ, T. “Panzer Tracks No.10. Artillerie Selbstfahrlafetten” Jentz, 2002. “Panzer Tracts 7-3, Panzerjägers” Jentz, 2006

English version

The demonstration of the qualities of the Selbstfahrlafette auf Schlepper took place on May 23, 1942, and made it clear that the frame of the French Lorraine Schlepper could be converted into self-propelled artillery. The Lorraine 37L could carry up to 800 kg in its cargo compartment, more than enough for the weight of the artillery piece, ammunition, equipment, etc. In total 432 vehicles of this type were manufactured and around 300 were in a repairable state and would soon be delivered to Becker's men. An unknown number of seriously damaged Lorraine 37Ls were sent to Germany to be thoroughly overhauled or simply to be scrapped for scrap.

There were 160 of these fully operational vehicles in the warehouses and Hitler ordered that they be converted into self-propelled artillery (Selbstfahrlafette). Of them, 60 would be armed with the 105 mm Ie.F.H.18 cannon but on June 4, 1942 the order changed, the 78 vehicles that were at HKP Bielitz were directly under the decision of Feldmarschall Keitel and he would be the one to decide on its final modification.

10.5cm leFH-18/40 auf Geschuetzwagen Lorraine Schlepper(f) (Alkett version)
 

With these changes of orders, only 12 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper were completed in September 1942, 6 of them being delivered to the 6.Batterie/gepanzerte Artillerie-Regiment 1 (Sfl.) and the rest to the 6.Batterie /gepanzerte Artillerie-Regiment 2 (Sfl.). Both batteries were organized according to K.St.N.461a, dated October 31, 1942. In this way it was renamed Batterie leichte Feldhaubitze 18 with a complement of 6 vehicles.

At the beginning of December 1942, two additional Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper were completed but with modifications to the superstructure and sent to the 15. Batterie/Artillerie-Regiment 227. As for the Gepanzerte Artillerie/Regiment 1 and 2, they were disbanded or renamed at the end of 1942 and beginning of 1943. In total 12 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper uncertainly formed the Artillerie/Regiment 155 of the 21st Panzerdision. On 24 July 1943 the division reported that more Ie.F.H.18/4s were being assembled auf Lorraine Schlepper. Thus, another 6 vehicles joined the 21st Panzerdivision in September followed by another 6 in October, giving a total of 24 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper available for the unit. These vehicles saw action in June 1944, during the fighting in Normandy.

 

10,5cm leFH-18/40 auf Geschuetzwagen Lorraine Schlepper(f) (Baukommando Becker version)

Sources:
ENGELMANN, J. “German light field artillery 1935-1945” Schiffer, 1995. “Deutsche Artillerie 1934-1945: Eine Dokumentation in Text, Skizzen und Bildern: Ausrüstung, Gliederung, Ausbildung, Führung, Einsatz” C. A. Starke, 1974. “German self-propelled artillery in World War II. Bison and other 150mm self-propelled guns” Schiffer, 1992.
JENTZ, T. “Panzer Tracks No.10. Artillerie Selbstfahrlafetten” Jentz, 2002. “Panzer Tracts 7-3, Panzerjägers” Jentz, 2006

 

martes, 28 de noviembre de 2023

Breda 501

 Blindado italiano Breda 501

 

Durante la campaña en el norte de África, el ejército italiano utilizó con éxito numerosos cañones autopropulsados ​​sobre ruedas, en particular el potente 90/53 en el bastidor Lancia 3Ro y en el Breda 52. A pesar del excelente armamento y la excelente movilidad de los dos camiones pesados, estas soluciones no permitían el transporte de un número adecuado de municiones y, sobre todo, resultaban vulnerables al fuego de carros de combate, aviones y artillería. Por ello, en 1942 el Ministerio de Guerra solicitó un vehículo autopropulsado de gran movilidad que pudiera apoyar a las divisiones blindadas. En 1943, se completó el prototipo Breda y en julio se realizaron pruebas en el campo de tiro del Centro Experimental de Artillería de Nettuno, pero el armisticio del 8 de septiembre puso fin al programa.

El proyecto consistía en la instalación sobre un nuevo casco blindado con ruedas del potente y contrastado cañón 90/53 Mod. 1939, una pieza diseñada como arma antiaérea pero que había demostrado ser excelente para el tiro antcarro. La plataforma está basada en el camión pesado Breda 102, derivado a su vez del Breda Dovunque 51. Se trata de un chasis sobre dos largueros, de 3 ejes y 6 ruedas motrices; el primer eje está sobre ruedas motrices y direccionales simples; Los dos ejes traseros están sobre ruedas gemelas. El motor está situado, algo inusual, en la parte trasera del chasis, lo que permite la instalación de una cabina avanzada y de perfil especialmente bajo.

El casco está hecho de láminas blindadas, de 30 mm de espesor en la proa a 8 mm en la popa, y se compone de una cabina delantera baja y un gran compartimento de combate al aire libre en el centro trasero. La cabina de conducción era biplaza y estaba totalmente blindada (30 mm); el frontal consta de una gran placa inclinada para desviar los impactos, en la que se abre una única ventanilla para la conducción, protegida por una trampilla blindada. En el techo hay dos trampillas elípticas de acceso.

 

El cañón de 90 mm, con un escudo blindado para la protección de la tripulación, gira sobre un plataforma de pedestal truncado en forma de cono, colocado entre el primer y el segundo eje en la plataforma del compartimento de combate; durante la conducción, el cañón se fija al amarre colocado en la cabina de conducción. Las dos barandillas laterales blindadas tienen cada una 3 asientos plegables para el personal; Una vez montado, los laterales se pueden plegar 90° hacia afuera, extendiendo la plataforma para la tripulación en ambos lados. El compartimento de combate está delimitado en la parte delantera por la cabina del conductor; en la parte trasera, en cambio, termina contra la cola del vehículo, formada por el capó del motor y las dos reservas de 15 cartuchos cada una. Entre las dos reservas se encuentran los dos soportes articulados para las ametralladoras Breda Mod. 38 de 8 mm para defensa cercana. Las ruedas de repuesto están fijadas a ambos lados de la parte trasera.

 

Fuente:
PIGNATO, N. “A Century of italian armored cars-Un secolo di autoblindate in Italia” Mattioli, 2009
War Thunder (imagen)

English version

During the campaign in North Africa, the Italian army successfully used numerous wheeled self-propelled guns, in particular the powerful 90/53 on the Lancia 3Ro frame and on the Breda 52. Despite the excellent armament and excellent mobility of the two heavy trucks, these solutions did not allow the transport of an adequate number of ammunition and, above all, they were vulnerable to fire from tanks, airplanes and artillery. Therefore, in 1942 the Ministry of War requested a highly mobile self-propelled vehicle that could support armored divisions. In 1943, the Breda prototype was completed and in July tests were carried out at the Nettuno Artillery Experimental Center firing range, but the armistice of 8 September ended the program.

The project consisted of installing the powerful and proven 90/53 Mod. 1939 cannon on a new wheeled armored hull, a piece designed as an anti-aircraft weapon but which had proven to be excellent for anti-tank shooting. The platform is based on the Breda 102 heavy truck, derived in turn from the Breda Dovunque 51. It is a chassis on two longerons, with 3 axles and 6 drive wheels; the first axle is on simple driving and steering wheels; The two rear axles are on twin wheels. The engine is located, unusually, at the rear of the chassis, allowing the installation of an advanced and particularly low-profile cabin.

The hull is made of armored sheets, 30 mm thick at the bow to 8 mm at the stern, and consists of a low forward cockpit and a large open-air fighting compartment in the rear center. The driving cabin was two-seater and was fully armored (30 mm); The front consists of a large inclined plate to deflect impacts, in which a single window opens for driving, protected by an armored hatch. There are two elliptical access hatches in the roof.

The 90 mm gun, with an armored shield for crew protection, rotates on a truncated cone-shaped pedestal platform, placed between the first and second axles on the fighting compartment platform; During driving, the barrel is fixed to the mooring placed in the driving cabin. The two armored side rails each have 3 folding seats for personnel; Once assembled, the sides can be folded outwards 90°, extending the crew platform on both sides. The fighting compartment is delimited in the front by the driver's cabin; At the rear, however, it ends against the tail of the vehicle, formed by the engine hood and the two reserves of 15 cartridges each. Between the two reserves are the two articulated supports for the 8 mm Breda Mod. 38 machine guns for close defense. The spare wheels are attached to both sides of the rear.

 

 Sources:
PIGNATO, N. “A Century of italian armored cars-Un secolo di autoblindate in Italia” Mattioli, 2009
War Thunder (imagen)

 

lunes, 27 de noviembre de 2023

Kawasaki Ki-10

Kawasaki Ki-10 “Perry”

Un total de cuatro prototipos de caza monoplaza Ki-10 hicieron su aparición en la primavera de 1935, diseñados por Takeo Doi (que había sucedido a Richard Vogt como diseñador jefe de Kawasaki). El contrato del Ejército se tenía que discernir entre el Kawasaki Ki-10 y el Nakajima Ki-11. Este último era un monoplano de ala baja y a pesar de ser ligeramente superior en velocidad las autoridades se decantaron por la maniobrabilidad superior del biplano. 

Los aviones Ki-10-1 de producción estaban propulsados ​​por el motor Kawasaki Ha-9-IIa de 633 kW refrigerado por líquido.  Entre 1935 y 1937 se fabricaron 300 aparatos y entraron en servicio como caza Tipo 95 del ejército. Presentaban alas de biplano de envergadura desigual, reforzadas por puntales en N y con alerones únicamente en el ala superior. La estructura totalmente metálica era de chapa de aleación y cubierta de tela. El armamento estaba compuesto por dos ametralladoras Tipo 89 de 7,7 mm sincronizadas. El Tipo 95 Modelo 2 mejorado tenía una mayor envergadura y longitud de las alas, y superficies de cola verticales de mayor área. Esta versión permaneció en producción hasta diciembre de 1938, finalizándose 280 unidades. Mientras tanto, durante 1936-7, se probaron tres variantes experimentales, que incorporaban modificaciones para mejorar el rendimiento, pero se rechazaron para la producción.

El Ki-10 tenía excelentes cualidades en las peleas de perros y demostró su valía durante el segundo incidente chino. Participó en la lucha contra las fuerzas rusas en Nomonhan, aunque para entonces (1939) ya estaba ampliamente superado. El Ki-10 fue codificado como Perry por los aliados.


Fuentes:
FRANCILLON, Ph. “Japanese Aircraft of the Pacific War” Putnam & Co., 1970
JANUSZEWSKI, T. “Kawasaki Ki-10 Perry” Tenzan, 2007
CEA, E. “Japanese Military Aircraft: Bombers of the Imperial Japanese Army, 1939-1945” AF Editions, 2010

English version

A total of four Ki-10 single-seat fighter prototypes made their appearance in the spring of 1935, designed by Takeo Doi (who had succeeded Richard Vogt as Kawasaki's chief designer). The Army contract had to be discerned between the Kawasaki Ki-10 and the Nakajima Ki-11. The latter was a low-wing monoplane and despite being slightly higher in speed, the authorities opted for the superior maneuverability of the biplane.

Production Ki-10-1 aircraft were powered by the 633 kW liquid-cooled Kawasaki Ha-9-IIa engine. Between 1935 and 1937, 300 aircraft were manufactured and entered service as the Army's Type 95 fighter. They featured biplane wings of unequal span, reinforced by N struts and with ailerons only on the upper wing. The all-metal structure was made of alloy sheet and covered in fabric. The armament consisted of two synchronized 7.7 mm Type 89 machine guns. The improved Type 95 Model 2 had increased wing span and length, and larger vertical tail surfaces. This version remained in production until December 1938, finishing 280 units. Meanwhile, during 1936-7, three experimental variants, incorporating modifications to improve performance, were tested but rejected for production.

The Ki-10 had excellent dogfighting qualities and proved its worth during the second Chinese incident. He participated in the fight against the Russian forces at Nomonhan, although by then (1939) he was already vastly outnumbered. The Ki-10 was coded as Perry by the Allies.

Sources:
FRANCILLON, Ph. “Japanese Aircraft of the Pacific War” Putnam & Co., 1970
JANUSZEWSKI, T. “Kawasaki Ki-10 Perry” Tenzan, 2007
CEA, E. “Japanese Military Aircraft: Bombers of the Imperial Japanese Army, 1939-1945” AF Editions, 2010