Aeródromo de Gosfield (Inglaterra).
Situado en Essex a unos 8 Km al norte de Braintree, a unos 64 Km al noroeste de la capital londinense. El campo ya había sido utilizado durante la Gran Guerra y fue de nuevo visitado en el invierno de 1941-42 por el Ministerio del Aire para se utilizado como aeródromo Clase A para los bombarderos. En agosto de 1942 fue asignado para los bombarderos pesados B-17 de la 8º AF.
Los principales trabajos de acondicionamiento corrieron a cargo de los ingenieros de norteamericanos (Batallón 816 de ingenieros) que llegó al campo el 16 de agosto de 1942. La escasez de equipos de construcción y otros problemas provocaron retrasos en los primeros meses. En diciembre el programa general de construcción estaba en crisis dado los retrasos, falta de mano de obra y recursos. En marzo de 1943 la mayoría de los hombres del 816 de Ingenieros fueron trasladados a un nuevo destino. A mediados de agosto se retomó la construcción del campo y a mediados de octubre se completaron los elementos principales de la zona de aterrizaje. En su finalización contribuyó la llegada del 833º Batallón de Ingenieros ese mismo mes de octubre, terminando con los edificios y el sistema de drenaje. Como la 8º AF no necesitaba ese aeródromo pasó al control de la 9º AF.
El 10 de diciembre de 1943 el aeródromo fue atacado por la Luftwaffe resultando muertos cuatro hombres y otros quince más del 833º al ser atacado su barracón con fuego de cañón y ametralladoras. El campo se finalizó según el estándar Clase A, con un conjunto de tres pistas convergentes cada una con dos vías para despegues y aterrizajes. Las pistas estaban colocadas en ángulo de 60º, la principal con 6.000 pies (14/32), 4.200 m (02.20), y 4.000 pies (08.26). Refugios y una vía de circunvalación completaban la disposición del campo.
Marzo de 1945
Los edificios de apoyo fueron construidos por Nissen; almacenes, capilla, armería, hospital y demás estaban conectados por una red de carreteras de un sentido. También disponía de dos hangares T-2 y varios talleres de mantenimiento para reparar daños ligeros recibidos en combate. El polvorín estaba situado en el lado norte del campo, fuera del perímetro de la pista y rodeado por montículos de tierra y bloques de hormigón. El complejo proporcionaba alojamiento para 3.278 hombres.
En servicio con la USAF recibió el nombre de USAF Station AAF-154 pero para abreviar y como código de seguridad se nombraba como “GF”. El 22 de diciembre de 1943 llegó a la base el 365th Fighter Group, equipado con P-47. La unidad estaba compuesta por el 386th Fighter Squadron (D5), 387th Fighter Squadron (B4) y el 388th Fighter Squadron (C4) y formaba parte de la 9º AF, 84th Fighter Wing, IX Tactical Air Command.
Con una dotación total de 75 P-47 estuvo lista para iniciar sus misiones a mediados de febrero de 1944 participando en la escolta de los bombarderos pesados. Su primer enfrentamiento con cazas de la Luftwaffe tuvo lugar en el área de Bastogne el 2 de marzo dónde perdieron un P-47 reclamando seis cazas alemanes. En la batalla aérea cayó el Oberstleutant Egon Mayer (102 victorias). El 5 de marzo, con tan solo 9 misiones realizadas la unidad fue trasladada al sur, al aeródromo de
Beaulieu.
El 5 de abril de 1944 llegó el 397th Bombardment Group, equipado con B-26, y compuesto por el 596th Bombardment Squadron (X2), 597th Bombardment Squadron (9F), 598th Bombardment Squadron (U2), 599th Bombardment Squadron (6B). Sin embargo fueron trasladados al aeródromo de Rivenhall cuando este quedó vacante el 14 de abril (363rd Fighter Group)
Republic P-47D-28-RA Thunderbolt, Serial 42-28932 del 388th Fighter Squadron.
Al día siguiente llegó el 410th Bombardment Group con sus A-20G y J. La unidad estaba compuesta por el 644th Bombardment Squadron (5D), 645th Bombardment Squadron (7X), 646th Bombardment Squadron (8U), 647th Bombardment Squadron (SQ). Su primera misión la realizó el 1 de mayo de 1944 realizando un total de 124 misiones en las que fueron derribados 211 A-20, la mayoría de ellos por acción de la flak.
En enero de 1945 fue devuelto al control de la RAF llegando el 299º Sqdn. dotado con Short Stirlings, pero pronto abandonaron el campo. Hasta mediados de marzo quedó para el RAF Heavy Glider Servicing Unit. A él llegaron el 271º, 512º y 575º Sqdn. de transporte equipados con C-47, Dakotas y planeadores Horsa.
El campo fue cerrado durante el mes de febrero de 1946 quedando bajo mantenimiento hasta principios de 1950. Las zonas adecuadas pasaron a uso agrícola y sus edificios subastados en 1955. La Asociación de Consumidores hizo uso de las pistas y las pistas perimetrales para pruebas de coches desde 1965 hasta 1987. Con la salida de esta asociación las pistas volvieron a uso agrícola.
Algunos caminos se mantienen como camino rural y todos los refugios de dispersión han sido eliminados, junto con la pista principal y la secundaria (02/20). Por su parte la pisa 08/26 sigue intacta y uno de sus extremos es usado como almacenamiento de remolques, aunque parecen ser abandonados. El grupo de edificios alrededor de la torre de control sobrevivieron y fueron empleados para guardar maquinaria ligera estando en uso actualmente.
Fuentes:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983
English version
Located in Essex about 8 miles north of Braintree, about 64 km northwest of the capital London. The field had been used during the Great War and was again visited in the winter of 1941-42 by the Ministry of Aviation to be used as Class A airfield for bombers. In August 1942 he was assigned to the B-17 heavy bombers of the 8th AF.
Major upgrading works were carried out by American engineers (Battalion 816 engineers) who came to camp on August 16, 1942. The shortage of construction equipment and other problems led to delays in the early months. In December, the overall construction program was in crisis because of delays, lack of manpower and resources. In March 1943 most of the men's 816 engineers were transferred to a new destination. In mid-August, the field construction resumed in mid-October and completed the main elements of the landing area. In the coming completion contributed 833 Engineer Battalion in the same month of October, ending with the buildings and the drainage system. As the 8th AF did not need that airport came under the control of the 9th AF.
Douglas A-20J-15-DO Havoc Serial 43-21745 of the 646th Bombardment Squadron.
On December 10, 1943 the airfield was attacked by the Luftwaffe four men being killed and fifteen more than 833 º to be attacked their compound with cannon fire and machine guns. The field was completed according to the standard Class A, with a set of three tracks each with two converging routes for takeoffs and landings. The tracks were laid at an angle of 60 °, the main 6,000 feet (14/32), 4,200 m (2.20) and 4,000 feet (8.26). Shelters and a bypass completed the field layout.
The support buildings were constructed by Nissen, stores, chapel, armory, hospital and others were connected by a network of roads in a sense. He also had two T-2 hangars and maintenance workshops to repair light damage received in combat. The magazine was located on the north side of the field, outside the perimeter of the track and surrounded by earth mounds and concrete blocks. The complex provides accommodation for 3278 men.
In service with USAF USAF was named Station AAF-154 but for short and as security code named as "GF". On December 22, 1943 came to the 365th Fighter Group base, equipped with P-47. The unit was composed of the 386th Fighter Squadron (D5), 387th Fighter Squadron (B4) and the 388th Fighter Squadron (C4) and was part of the 9th AF, 84th Fighter Wing, IX Tactical Air Command.
With a total budget of 75 P-47 was ready to start their missions in mid-February 1944 to participate in the escort of heavy bombers. His first confrontation with the Luftwaffe fighters took place in the Bastogne area where the March 2 P-47 lost a demanding six German fighters. In the air battle fell Egon Mayer Oberstleutant (102 wins). On 5 March, with only nine missions the unit was moved south to Beaulieu airfield
On April 5, 1944 397th Bombardment Group arrived, equipped with B-26, and composed of the 596th Bombardment Squadron (X2), 597th Bombardment Squadron (9F), 598th Bombardment Squadron (U2), 599th Bombardment Squadron (6B). However, they were transferred to Rivenhall Airfield when it became vacant on 14 April (363rd Fighter Group)
Douglas A-20Gs of the 647th Bombardment Squadron. A-20G-35-DO Serial 43-10219 identifiable
The next day the 410th Bombardment Group arrived with their A-20G and J. The unit was composed of 644th Bombardment Squadron (5D) Bombardment Squadron 645th (7X), 646th Bombardment Squadron (8U), 647th Bombardment Squadron (SQ). His first assignment was done by the May 1, 1944 making a total of 124 missions that were shot down 211 A-20, most of them by action of the flak.
In January 1945 he was returned to the control of RAF No. 299 Sqdn arriving. equipped with Short Stirlings, but soon left the field. Until mid-March was for the RAF Heavy Glider Servicing Unit arrived He 271 °, 512 ° and 575 ° Sqdn. of transport equipped with C-47 Dakotas and Horsa gliders.
The camp was closed during the month of February 1946 being under maintenance until early 1950. Became suitable areas and buildings for agricultural use auction in 1955. The Consumers' Association made use of runways and perimeter track for testing cars from 1965 to 1987. With the departure of this association tracks back to agricultural use.
Some roads are maintained as rural road and scatter all shelters have been removed, along with the primary and the secondary runway (02/20). For its part, 08/26 tread still intact and one end is used as storage of trailers, though they seem to be abandoned. The group of buildings around the control tower survived and were used to store light machinery still in use today.
Formation of 646th Bombardment Squadron A-20s.
Sources:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983