Aeródromo de Shepherds Grove
Está
situado a 9 millas al noreste de Bury St Edmunds y fue construido por la USAF
para albergar formaciones de la 8º AF. Sin embargo no llegó a ser utilizado por
ninguna unidad estadounidense siendo inaugurado por el 3 Group de la RAF el 3
de abril de 1944. El nombre surgió por un bosquecillo cercano y su construcción
comenzó en 1943.
Tras la IIGM fue utilizado por los F-86 Sabre del 116th 116th Fighter-Interceptor Squadron (FIS) que llegaron a la base en agosto de 1951. En septiembre se les unieron los 91st y 92d FIS. Durante la Guerra fía fue el hogar de diversas unidades siendo trasladadas estas de un lugar a otro según la disponibilidad de los campos.
A mediados de 1953 el 78th y el 92d FIS cambiaron sus F-86A por F-86F como paso intermedio hasta la llegada de los F-84F en abril de 1954. Cuando llegaron la unidad fue renombrada como Fighter-Bomber. A mediados de 1955 el 92d fue renombrado como 406th Fighter-Interceptor Wing siendo trasladados al aeródromo de Manston a la vez que recibían los nuevos F-86D.
La base fue utilizada también para el almacenamiento de armas nucleares entre 1950 y 1960. El recinto recibió un doble vallado y su vigilancia se intensificó, incluyendo la construcción de dos torres de vigilancia que aún se mantienen en píe. Dos grandes bunkers en forma de iglú daban cobijo a las armas, armas termonucleares Mk 7 y luego Mk 28. Dentro de esas construcción había cajas reforzadas con montículos de tierra y compuertas de acero llenas de grava. Había otro edificio para el mantenimiento de las armas y otro tipo Nissen para el pintado de las cubiertas de las mismas. El 22 de julio de 1956 fue activado el 82º Sqdn. en Shepherds Grove como unidad de misiles Thor. Finalmente la base fue cerrada en 1966.
La parte de la pista de aterrizaje principal es ahora un polígono industrial. En 2007 se demolió los edificios y el resto de las pistas, trabajo que se prolongó hasta el 2008. El sitio queda ahora a la venta para el desarrollo de suelo industrial, con la propuesta de instalar una planta incineradora.
Fuentes:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the
Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the
Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983
English version
It is located 9 miles north east of Bury
St Edmunds and was built by the USAF to host formations 8th AF. However it came
to be used by any U.S. unit being opened by 3 Group of the RAF on April 3,
1944. The name arose from a nearby grove and its construction began in 1943.
After WWII it was used by the F-86 Sabre's 116th Fighter-Interceptor Squadron 116th (FIS) who came to the base in August 1951. In September they were joined by the 91st and 92d FIS. During the War FIA was home to various units are being moved from one place to another depending on the availability of the fields.
In mid-1953 the 78th and 92d FIS changed their F-86A by F-86F as an interim step until the arrival of the F-84F in April 1954. When they arrived the unit was renamed Fighter-Bomber. In mid-1955 the 92d was renamed 406th Fighter-Interceptor Wing being transferred to Manston airfield while receiving the new F-86D.
The scene of an aircraft accident at Shepherds Grove, Suffolk, on the
day after Short Stirling B Mark III, EF252 of No. 1657 Conversion Unit
swung off the runway, following an engine failure during take off, and
hit the watch office.
The base was also used to store nuclear weapons between 1950 and 1960. The site received a double fence and intensified surveillance, including the construction of two watchtowers that are still standing. Two large igloo-shaped bunkers gave shelter to weapons, thermonuclear weapons Mk Mk 7 and then 28. Inside those boxes had built mounds reinforced steel doors and filled with gravel. There was another building for the maintenance of weapons and other Nissen for painting covers them. On July 22, 1956 was activated the 82nd Sqdn. Shepherds Grove as Thor missile unit. Finally the base was closed in 1966.
The part of the main runway is now an industrial estate. In 2007 the buildings were demolished and the rest of the tracks, work which continued until 2008. The site is now on sale for the development of industrial land, with the proposal to install an incinerator.
Sources:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the
Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the
Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983
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