El desastre del convoy HX 72
El
convoy HX 72 estaba formado por 41 buques mercantes y 5 escoltas (el destructor
HMS Shikari, la fragata HMS Lowestoft, las corbetas HMS La
Malouine, HMS Calenduala y HMS Heartsease) reuniéndose el 9
de septiembre de 1940 en el puerto de Halifax con destino a Liverpool. Desde el
día 22 se les unieron los destructores HMS Scimitar y HMS Skate.
Al
anochecer del 21 de septiembre el convoy fue avistado por el U-47 bajo el mando
de Günther Prien, sin embargo no pudo atacarlo ya que solo le quedaba uno de
sus torpedos. Tras informar al alto mando se dispuso a seguirlo para tenerlo
localizado. Pronto se unirían a la caza un total de 9 submarinos, siendo el
U-99 (Kptlt. Krestschmer) el que hundió a tres de los mercantes en la noche del
20 al 21. Uno de ellos, el HMS Elmbank fue dañado por el U-99 y luego rematado con fuego de cañón desde este
y el U-47 hasta que se fue a pique. El U-99 agotó sus municiones teniendo que
regresar a puerto para reaprovisionarse. El 21 se unió a la cacería el U-48
hundiendo uno de los mercantes del convoy. Con tantos lobos grises acechándolos
trataron de cubrirse con cortinas de humo y cambiando de rumbo pero todo fue
inútil ya que el U-47 y el U-48 no los perdieron de vista.
Baron Blythswood
Con la luz del día otros cuatro U-Boot llegaron a la
zona, U-65, U-46, U-43 y U-32 mientras que el U-100 llegaría a la zona al
anochecer. Por su parte la Royal Navy envió tres corvetas y una fragata para
evitar más pérdidas. Sin embargo esto no evitó que el U-100 se introdujese en
el convoy logrando alcanzar a tres mercantes más que se hundieron en cuestión
de minutos causando gran confusión. Los escoltas comenzaron a rastrear la zona
pero no fueron capaces de detectar al intrépido U-100. Por su parte el U-48
torpedeó al HMS Broompark
causándole daños importantes y más tarde otros tres mercantes más se fueron al
fondo hundidos por el U-100 al mando de Schepke. Con todas estas
pérdidas el convoy se dispersó por completo pero en este proceso el U-100 se
cobró una nueva víctima. El U-32 dañó a otro mercante más mientras que el resto
de mercantes supervivientes alcanzaron distintos puertos.
El
total el convoy HX 72 perdió 11 mercantes con un total de 72.727 toneladas,
siete de ellos hundidos por el exitoso U-100 y dos a manos del U-99, junto con
otros 3 mercantes más dañados.
U-100
Fuentes:
BLAIR, C. “Hitler´s U-Boat war” Random House, 1998
WYNN, K. “U-Boat operations of the Second World War” Naval Institute Press
1998
BERNARD, B. “Donitz and the Wolf
Packs” 1996
English version
The convoy HX 72 consisted of 43 merchant
ships and five bodyguards (the destroyer HMS Shikari, the frigate HMS
Lowestoft, the corvettes HMS La Malouine, HMS and HMS Heartsease Calenduala)
meeting on September 9, 1940 in Halifax harbor bound Liverpool. From day 22
they were joined by the destroyers HMS Scimitar and HMS Skate.
On the evening of 21 September, the convoy was sighted by U-47 under the command of Günther Prien, however could not attack him because he had only one of its torpedoes. After informing the high command was prepared to follow him to have it located. Will be joining the hunt a total of nine submarines, with the U-99 (Kptlt. Kretschmer) which sank three of the merchant on the night of 20 to 21. One of them, HMS Elmbank was damaged by the U-99 and then topped with cannon fire from the U-47 and until foundered. The U-99 ammunition exhausted having to return to port to refuel. On 21 joined the hunt the U-48 sinking of one merchant convoy. With so many gray wolves lurking tried to cover with smokescreens and changing course but to no avail as the U-47 and U-48 not out of sight.
On the evening of 21 September, the convoy was sighted by U-47 under the command of Günther Prien, however could not attack him because he had only one of its torpedoes. After informing the high command was prepared to follow him to have it located. Will be joining the hunt a total of nine submarines, with the U-99 (Kptlt. Kretschmer) which sank three of the merchant on the night of 20 to 21. One of them, HMS Elmbank was damaged by the U-99 and then topped with cannon fire from the U-47 and until foundered. The U-99 ammunition exhausted having to return to port to refuel. On 21 joined the hunt the U-48 sinking of one merchant convoy. With so many gray wolves lurking tried to cover with smokescreens and changing course but to no avail as the U-47 and U-48 not out of sight.
Eelmbank
With daylight four U-boats arrived in the area, U-65, U-46, U-43 and U-32 while the U-100 would reach the area after dark. Meanwhile the Royal Navy sent three corvettes, and a frigate to avoid further losses. However this did not prevent the U-100 was introduced in the convoy managing to reach more than three merchant sank within minutes causing great confusion. The guards began to search the area but were not able to detect the fearless U-100. Meanwhile the U-48 torpedoed the HMS Broompark causing major damage and later three more merchant went to the bottom sunk by U-100 commanded by Schepke. With all these losses the convoy dispersed completely in this process but the U-100 claimed another victim. The U-32 damaged merchant over another while the remaining survivors merchant reached different ports.
Total convoy HX 72 lost 11 merchantmen totaling 72,727 tons, seven of them sunk by U-100 hit and two at the hands of U-99, along with other three most damaged merchant.
Sources:
BLAIR, C. “Hitler´s U-Boat war” Random House, 1998
WYNN, K. “U-Boat operations of the Second World War” Naval Institute Press
1998
BERNARD, B. “Donitz and the Wolf
Packs” 1996
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