Variantes del Bristol Beaufighter
La
primera variante del Beau la constituyó el Beaufighter Mk IF, se trata
de una variante para la caza nocturna equipado con dos asientos en la cabina
para facilitar las labores de búsqueda del piloto. Una versión posterior, el Mk
IC, fue destinada para el Coastal Command y por ello se le asignó la letra C.
Esta versión esta muy modificada para que pudiese portar bombas para el ataque
a superficie.
Los
Beaufighter estaban llevando a cabo bastante bien sus labores pero no pudieron
sobreponerse a otras prioridades industriales. A finales de 1941 el programa
del bombardero Short Stirling logró
prioridad para usar los motores Hércules en sus aparatos de modo que los nuevos
Beaufighter debieron buscar en otro lado. Para su motorización se eligió
el motor Rolls-Royce Merlin XX dando origen al Mk II. Su primera versión fue, nuevamente, un caza
nocturno bajo la designación Mk IIF.
Por su parte el Beaufighter Mk III/IV eran
similares, equipados tanto con motores Hercules como con los Rolls-Royce Merlin. El fuselaje era más
delgado y disponía de un armamento poderoso de 6 cañones y 6 ametralladoras. El
gasto que se debía desembolsar para realizar los cambios necesarios en los
modelos restringieron la producción. La torre dorsal del Boulton Paul, equipada
con cuatro ametralladoras de 7,7 mm, fue montada dando origen al Beaufighter
Mk V. También tuvo otro cambios pero tan solo se completaron
dos Mk.V con motores Merlin probando el rendimiento de los motores A&AEE.
No
fue hasta 1942 cuando los motores Hercules retornaron al Beaufighter dando
origen al Mk.VI del que se construyeron más de 1.000 ejemplares. Dentro de esta
gran versión encontramos también el Mk VIC, que era una versión que podía ser
equipado con torpedos. Por su parte el Mk VIF estaba equipado con el radar AI
Mk. VIII, junto con otro cambios menores. La última variante fue el Mk VI (ITF)
tratándose de un torpedero nocturno. Los Beaufighter Mk VII, VIII y IX fueron
versiones propuestas por Australia que no llegaron a ser construidos. Con el
propósito de un nuevo torpedero surgió el Beaufighter TF Mk X. Estaba dotado
con una cabina para dos asientos y se trata de la última gran versión de este
aparato con 2.231 unidades construidos. Fue uno de los mejores torpederos y
ataque a superficie de su época. El Mk XIC fue destinado al Coastal Command
mientras que el Mk XII sería una revisión del Mk. XI con tanques de combustible
extra, pero nunca se construyó.
El Beaufighter
Mk 21 fue construido en Australia (DAP Beaufighter) que incluía cambios como la
planta motriz, Hercules CVII. Estaba armado con cuatro cañones de 20 mm en el
morro, cuatro ametralladoras Browning de 12´7 mm en las alas y la capacidad
para llevar 8 cohetes HVAR de 130 mm, dos bombas de 110 Kg, dos de 230 Kg y un
torpedo Mk 13. Tras la guerra muchos Beaufighter de la RAF fueron transformados
en blanco con la designación Beaufighter TT Mk 10. En total se completaron
5.928 aparatos.
Fuentes:
BINHAM. V. “Bristol Beaufighter” Airlife Publishing, 1994
FRANKS, R. “The Bristol Beaufighter, a Comprehensive Guide
for the Modeller” SAM,
2002
WILSON, S. “Beaufort, Beaufighter and
Mosquito in Australian Service” ACT, 1990
English version
The first variant of Beau's was the
Beaufighter Mk IF, it is a variant for night hunting equipped with two seats in
the cockpit to facilitate the work of the pilot search. A later version, the Mk
IC was designed for the Coastal Command and therefore was assigned the letter
C. This version is heavily modified so that it could carry bombs to attack
surface.
The Beaufighter were carrying out their work fairly well but could not overcome other industrial priorities. In late 1941 the Short Stirling bomber program managed priority for Hercules engines used in their devices so that new Beaufighter had to look elsewhere. For your engine was chosen Rolls-Royce Merlin XX originating the Mk II. Its first version was, again, a night fighter under the designation Mk IIF.
The Beaufighter were carrying out their work fairly well but could not overcome other industrial priorities. In late 1941 the Short Stirling bomber program managed priority for Hercules engines used in their devices so that new Beaufighter had to look elsewhere. For your engine was chosen Rolls-Royce Merlin XX originating the Mk II. Its first version was, again, a night fighter under the designation Mk IIF.
Meanwhile the Beaufighter Mk III/IV were similar, with both engines equipped with Hercules as the Rolls-Royce Merlin. The fuselage was thinner and had a powerful armament of six cannon and six machine guns. The expenditure should pay to make the necessary changes in production restricted models. The Boulton Paul dorsal turret, equipped with four 7.7 mm machine guns, was mounted originating the Beaufighter Mk V. He also had other changes but only completed two Merlin engines Mk.V performance testing of engines A&AEE.
It was not until 1942 when they returned to Hercules engines giving rise to Beaufighter Mk.VI which were built more than 1,000 copies. Within this major release we also find the Mk VIC, which was a version that could be equipped with torpedoes. Meanwhile the Mk VIF was equipped with AI Mk radar. VIII, together with other minor changes. The last variant was the Mk VI (ITF) in the case of a nighttime torpedo. The Beaufighter Mk VII, VIII and IX were versions proposed by Australia that failed to be built. In order emerged a new torpedo Beaufighter Mk X. TF He was endowed with a cabin for two seats and is the last major release of this device with 2231 units built. It was one of the best shortstops and attack surface of your time. The Mk XIC was assigned to Coastal Command while the Mk XII would be a review of the Mk. XI with extra fuel tanks, but never built.
The Beaufighter Mk 21 was built in Australia (DAP Beaufighter) including changes as the power plant, Hercules CVII. He was armed with four 20mm cannon in the nose, four Browning machine guns 12.7 mm in the wings and the ability to carry eight 130mm rockets HVAR, two bombs of 110 kg, two bombs 230 kg and a Mk 13 torpedo . After the war many of the RAF Beaufighter were transformed with the designation blank Beaufighter TT Mk 10. In total 5,928 units were completed.
Bristol 156 Beaufighter TT.10 SR911 34º Sqn Teversham
Sources:
BINHAM. V. “Bristol Beaufighter” Airlife Publishing, 1994
FRANKS, R. “The Bristol Beaufighter, a Comprehensive Guide
for the Modeller” SAM,
2002
WILSON, S. “Beaufort, Beaufighter and
Mosquito in Australian Service” ACT, 1990
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