Fue construido en número superior que cualquier otro caza a excepción del Yak soviético, el Messerschmitt Bf 109 prestó servicio desde la Guerra Civil española hasta los años sesenta siendo la montura de los grandes ases de la Luftwaffe.
La historia del Messerschmitt Bf 109 es un reflejo de la propia historia de la Luftwaffe. La campaña de Polonia fue poco más que un paseo militar, si embargo en 1940 se produciría la primera prueba para la Luftwaffe y el Bf 109; las Batallas de Francia e Inglaterra. Fue protagonista indiscutible en los campos de batalla de la URSS y del norte de África. Finalmente se vio luchando por la supervivencia cuando los vientos de la guerra se tornaron en contra del III Reich. Con un enemigo crecido en número y con cada vez mejores máquinas luchó hasta el final de la contienda.
En vuelo por primera vez en Septiembre de 1935, bajo la égida de la Bayerische Flugzeugwerke (Fábrica bávara de aviones, de ahí la designación "Bf"), el caza monoplaza Messesrchmitt Bf 109 del prestigioso ingeniero Willy Messerschmitt entro en servicio con la Luftwaffe, poco antes constituida, en 1937. Los Bf 109B, C y D con un motor Junkers Jumo y los Bf 109E con un Daimler-Benz DB 601 tomaron parte en la Guerra Civil española con la Legión Cóndor, tras la aparición de los modernos cazas monoplanos soviéticos I-16, Dotado de un motor DB 601A con inyección directa del combustible, el "Emil" tenia un potente armamento de dos cañones MG FF de 20 mm en las alas y dos ametralladoras MG 17 de 7'92 mm en el capó.
Enfrentados a la caza polaca, escasa en número y en calidad de sus aviones, los Bf 109 barrieron toda oposición aérea, abriendo camino a las unidades de bombardeo y apoyo cercano. La Batalla de Francia fue una prueba más dura: entre algo más de mil victorias reclamadas por la defensa aérea francesa desde el 13 de Mayo al 23 de Junio de 1940, los Bf 109 y los bimotores Bf 110 sumarían 335 aviones alemanes derribados por la acción de la caza enemiga, todo un anticipo de lo que pronto ocurriría sobre el territorio inglés. Tras un periodo inicial de ataques continuados sobre aeródromos de la caza y el sistema de control británico, los Messerschmitt Bf 109 se vieron obligados a abandonar las fructíferas misiones de caza libre y escoltar estrechamente a los bombarderos. Limitados en su autonomía a unos pocos minutos sobre la zona de combate, los Supermarine Spitfire y los Hawker Hurricane de la RAF consiguieron mantener el dominio sobre sus cielos. La Batalla de Inglaterra fue el primer serio revés de la Luftwaffe. El Bf 109F disponía de un motor DB 601E, alas más largas de bordes marginales redondeados, rueda de cola retráctil, estabilizadores horizontales en voladizo y un morro más ancho. Superaba al Spitfire a alta cota y entró en servicio operacional en la primavera de 1941, sobre el canal de la Mancha.
Publicado en "SERGA. Historia militar del S.XX" Nº27. Enero-Febrero 2004
It was built in greater numbers than any other game except the Soviet Yak, Messerschmitt Bf 109 served from the Spanish Civil War to the sixties being the mount of aces of the Luftwaffe.
In its first flight in September 1935 under the aegis of the Bayerische Flugzeugwerke (Bavarian Aircraft Factory, hence the designation "Bf"), the single-seater fighter Bf 109 Messesrchmitt prestigious engineer Willy Messerschmitt entered service with the Luftwaffe, formed shortly before, in 1937. The Bf 109B, C and D with a Junkers Jumo engine and the Bf 109E with Daimler-Benz DB 601 took part in the Spanish Civil War with the Legion, with the emergence of modern monoplane fighter Soviet I-16, Equipped DB 601A engine with direct fuel injection, the "Emil" had a powerful cannon armament of two 20 mm MG FF in the wings and two MG 17 machine guns on the hood 7'92 mm.
English version
It was built in greater numbers than any other game except the Soviet Yak, Messerschmitt Bf 109 served from the Spanish Civil War to the sixties being the mount of aces of the Luftwaffe.
The history of the Messerschmitt Bf 109 is a reflection of the history of the Luftwaffe. The Polish campaign was little more than a cakewalk, if however in 1940 there would be the first test for the Luftwaffe and the Bf 109, the Battles of France and England. It was a major protagonist in the battlefields of the USSR and North Africa. Finally he was fighting for survival when the tide of war turned against the Third Reich. With an enemy grown in number and best machines ever fought until the end of the war.
In its first flight in September 1935 under the aegis of the Bayerische Flugzeugwerke (Bavarian Aircraft Factory, hence the designation "Bf"), the single-seater fighter Bf 109 Messesrchmitt prestigious engineer Willy Messerschmitt entered service with the Luftwaffe, formed shortly before, in 1937. The Bf 109B, C and D with a Junkers Jumo engine and the Bf 109E with Daimler-Benz DB 601 took part in the Spanish Civil War with the Legion, with the emergence of modern monoplane fighter Soviet I-16, Equipped DB 601A engine with direct fuel injection, the "Emil" had a powerful cannon armament of two 20 mm MG FF in the wings and two MG 17 machine guns on the hood 7'92 mm.
Faced with the Polish fighter, limited in number and quality of its aircraft, the Bf 109 air swept all opposition, opening the way to the units of bombing and close support. The Battle of France was a tougher test: from just over a thousand victories claimed by the French air defense from May 13 to June 23, 1940, the Bf 109 and Bf 110 twin engine would add 335 German planes shot down by the action hunting enemy, all a foretaste of what will soon happen on British territory. After an initial period of continued attacks on airfields in the game and the British control system, the Messerschmitt Bf 109 were forced to abandon the successful free hunting missions and escort the bombers closely. Limited autonomy within a few minutes over the battle zone, the Supermarine Spitfire and Hawker Hurricane of the RAF managed to maintain control over its skies. The Battle of Britain was the first serious setback of the Luftwaffe. The Bf 109F had a DB 601E engine, wings longest marginal edges rounded, retractable tailwheel, cantilever horizontal stabilizer and a wider nose. Exceeded the high altitude Spitfire and entered operational service in the spring of 1941 on the Channel.