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jueves, 26 de febrero de 2015

Destructor Clase Gearing



Destructor estadounidense 
Clase Gearing

USS Hamner (DD-718)

Los destructores estadounidenses clase Gearing constituyeron los últimos de su clase destinados a intervenir en la contienda mundial. Fueron desarrollados en la recta final de la Segunda Guerra Mundial respondiendo a un requerimiento de la US Navy para dotar a sus naves de este tipo de más autonomía y mejor armamento antiaéreo que el que disponía los destructores de la clase Allen M. Summer. Para lograrlo se añadieron 4 metros más de navío en su zona central que darían cabida a más espacio disponible. Tras ser aprobados los planos y permisos pertinentes el primer destructor Clase Summer en ser modificado fue el USS Gearing (DD-710). En total se planearon la construcción de 152 destructores pero sólo se completaron 98 de ellos. Los destructores tenían un desplazamiento de 3.460 toneladas a plena carga.

A finales de los años 50 la mayoría de los destructores de la clase Gearing fueron modernizados completamente de este modo pasaron a denominarse como FRAM (Fleet Rehabilitation and Modernization). Estos trabajos fueron intensivos ya que los destructores debían ser desarmados por completo para volver a montarlos tras las modificaciones. Estas incluyeron una nueva planta motriz, una centralita de información de combate (CIC) mucho más amplia, equipos nuevos de sonar y radar sin contar con el cambio de armamento. Gracias a esta modernización estos destructores pasaron a convertirse en plataformas antiaéreas y antisubmarinos, misión que cobró vital importancia debido a la enorme cantidad de submarinos con la que contaban la Unión Soviética. Un total de cinco destructores de esta clase fueron cedidos a la Armada Española dónde se conocieron como clase Churruca. Estos quedaron encuadrados en la 11º Escuadrilla de Escolta dónde recibieron el sobrenombre de “los ciegos de la once” debido a sus sensores obsoletos. Actualmente tan solo sobreviven dos destructores de la clase Gearing.  

USS Frank Knox (DD 742)

Fuentes:
MASTERSON, J. “U. S. Army Transportation In The Southwest Pacific Area 1941-1947 Transportation Unit, Historical Division, Special Staff, U. S. Army. 1949
McCOMB, D. “US Destroyers 1942-45: Wartime classes” Osprey, 2010
McCOMB, D. “US Destroyers 1934-45: Pre-war classes” Osprey, 2011
ROSCOE, T. “United States Destroyer Operations In World War II” Naval Institute, 1953

English version

Americans Gearing class destroyers were the last of its kind designed to intervene in the global race. They were developed in the final stages of World War II in response to a request from the US Navy to equip their ships of this type of more autonomy and better anti-aircraft weapons available to the destroyers Allen M. Summer class. To achieve vessel over 4 meters were added in its central area that would accommodate more space available. After being approved plans and relevant permits the first Summer Class Destroyer to be modified was the USS Gearing (DD-710). In total 152 building destroyers were planned but only 98 of them were completed. The destroyers had a displacement of 3,460 tons full load.

At the end of the 50 most Gearing class destroyers were completely modernized thus became known as FRAM (Fleet Rehabilitation and Modernization). These works were intensive and destroyers were to be disarmed completely for reassembly following modification. These included a new powerplant, a much larger unit combat information (CIC), new radar and sonar equipment without changing weapons. Thanks to this modernization these destroyers went on to become antiaircraft and antisubmarine platforms mission that became very important because of the huge number of submarines which had the Soviet Union. A total of five destroyers of this class were ceded to the Spanish Armada where they became known as Churruca class. These were framed in the 11th Escort Squadron where they were nicknamed "the blind of the once" due to their obsolete sensors. Currently only two survive Gearing class destroyers.

 USS Robert H. McCard (DD-822) underway, 1961

Sources:
MASTERSON, J. “U. S. Army Transportation In The Southwest Pacific Area 1941-1947 Transportation Unit, Historical Division, Special Staff, U. S. Army. 1949
McCOMB, D. “US Destroyers 1942-45: Wartime classes” Osprey, 2010
McCOMB, D. “US Destroyers 1934-45: Pre-war classes” Osprey, 2011
ROSCOE, T. “United States Destroyer Operations In World War II” Naval Institute, 1953

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