El Bf 109 en la invasión de Noruega.
La aviación del ejército noruego (Haerens Flyväben)
En abril de 1940 la Fuerza Aérea noruega estaba compuesta por un reducido grupo de aparatos de dudoso valor combativo con un total de 74 aviones en servicio. Ante lo anticuado de su material el gobierno intentó modernizar su parque aeronáutico realizando un pedido a Estados Unidos de 36 bombarderos Douglas 8A-5 y 24 cazas Curtiss Hawk 75A-6. A Italia se le realizó otro para la compra de 15 Caproni Ca.312bis y, curiosamente a Alemania 10 entrenadores Focke Wulf Fw 44. Sin embargo la invasión alemana impidió que el pedido se completase de modo que para enfrentarse a la Luftwaffe solo habían sido entregados 19 cazas Curtiss, aún no operacionales.
[…] Los Gloster Gladiator adquiridos a la RAF, un lote inicial de Mk I comprados en julio de 1938 y otros 6 Mk II que llegaron en 1939, era toda la fuerza de caza para oponerse a la invasión. De estos doce aparatos dos se perdieron en sendos accidentes el 10 de enero y el 15 de marzo de 1940 […]. Otro de los aparatos presentes eran los De Havilland “Tiger moth” que se adquirieron 17 D.H. 82 y 20 D.H.82A pero solo quedaban operativos 23 de ellos. Los Fokker fueron adquiridos a Holanda, en 1927 se compró un lote de 5 Fokker C.V-E y además adquirió la licencia para fabricarlos dentro del territorio nacional sufriendo diversas modificaciones en su motorización que aumentaron la potencia del veterano biplano. En total se fabricaron 15 C.V-E y 27 C.V-D de los que aún había en servicio 36 de ellos. El último modelo del que disponían los noruegos era el bimotor italiano Caproni Ca.310 pero solo tenían cuatro aparatos. […]
A parte de estos 74 aparatos los noruegos disponían de otros 46 aparatos más, hidroaviones que actuaban con la marina, Marirens Flygeväpen. Estos eran modelos anticuados como los Hover MF-11, MF-10 o MF-8 pero además disponían de algunos aparatos extranjeros como 4 Breda Ba.28 italianos, 6 Heinkel He 115 alemanes o los 6 torpederos Douglas DT-2C importados de Estados Unidos. […].
La invasión de Noruega.
Noruega, al igual que Dinamarca, se había declarado neutral al principio del conflicto. Ambos países no había hecho nada para justificar una agresión, pero su situación geográfica dictaminó su destino en la II Guerra Mundial. Desde el punto de vista estratégico era importante pues controlaba los accesos al Mar del Norte y por otro lado el mineral de hierro sueco que abastecía a la industria bélica alemana. […]. El 28 de marzo franceses e ingleses se reunieron en Londres para discutir el “problema” de Noruega, lo cierto es que la invasión alemana de ambos países estuvo motivada en última estancia por una provocación aliada. Pero el incidente que propagó el fuego en Noruega fue el abordaje del petrolero alemán “Altmark” que trasportaba a 299 prisioneros británicos capturados en el Atlántico. El barco fue interceptado por tres destructores ingleses en aguas noruegas, tres destructores de este país se interpusieron con el objetivo de evitar una confrontación en sus aguas y permitieron al “Altmark” penetrar en uno de sus fiordos, caída la noche el barco alemán fue abordado libreando a todos los prisioneros. Hitler enfurecido por esta flagrante violación de la condición de neutralidad noruega mandó preparar el plan “Weserbung”, la invasión de Noruega. […].
El 9 de abril los embajadores de Oslo y Copenhague dan un ultimátum a sus respectivos gobiernos para que acepten su protección. Siguiendo los planes iniciales los alemanes desembarcan en Oslo, Kristiansand, Bergen, Trondheim y Narvik utilizándose por primera vez tropas paracaidistas para ocupar aeródromos. Al finalizar el día 9 el rey Christian X de Dinamarca decide rendirse sin luchar, su hermano Haakon VII de Noruega decide plantar cara a las tropas germanas. La unidad de la Luftwaffe equipada con Bf 109 E que actuó principalmente en la campaña escandinava fue el II./JG 77 con base en Husum disponiendo de un total de 37 aparatos de los que 29 eran totalmente operativos. Por su parte los británicos empeñaron al Squadron nº 46 equipado con Hurricane en la batalla. Una vez que los aparatos alemanes llegaron a disponer de campos de aviación en territorio noruego encontraron mucha actividad enemiga en el mar con lo que pronto fueron despachados elementos avanzados de la 5. y 6./JG 77. Estos aparatos se enfrentaron a una incursión de 12 bombarderos Hampden de la RAF, Squadrons nº 44 y 50, que trataban de atacar a las unidades navales alemanas en el puerto de Kristiansand. Los Bf 109 interceptaron a los bombarderos británicos entablándose un enfrentamiento que duró quince minutos derribando seis enemigos, dos que subirían a la cuenta particular del Feldwebel Robert Menge. A pesar de ello el fuego defensivo se cobró su peaje logrando derribar 5 de los cazas alemanes (cuatro pilotos muertos y uno herido). En esa misma zona una pareja de Bf 109 que se encontraban realizando una patrulla costera se toparon con un Hudson (Squadron nº 233) que derribaron sobre el mar. Ahora el II./JG 77 quedaba a cargo de la defensa de la costa noruega. […]
[…]. Una vez conquistada Noruega, la Luftflotte V se quedó en su territorio para amenazar los convoyes aliados que navegaban por el Mar del Norte y el círculo polar y, otras zonas de Inglaterra […]. Entre los días 9 y 11 de abril en el aeródromo de Oslo/Fornebu resultaron destruidos 8 transportes Ju 52/3m, contando los aparatos derribados por la acción enemiga o por accidente, mientras que el día 9 los Gladiator noruegos lograron derribar 3 bombarderos Heinkel He 111 y dos cazas Bf 110 en los alrededores de Oslo. Al finalizar el día 11 la Luftwaffe había empleado 571 aparatos perdiendo tan solo a 21 de ellos, más otros 31 que precisaban alguna que otra reparación de diversa consideración. […]
El II/JG 77 se encargaba de la defensa de la costa noruega pero disponían de un débil escalón de tierra. El sistema de detección aérea alemán estaba basado en una serie de estaciones de radar denominadas Freya construidas a lo largo de la costa alemana, pero en Noruega no se disponía de estos adelantos. De este modo los aparatos se veían obligados a realizar patrullas continuas de dos aparatos (Rotte) y se establecieron puestos de observación en tierra. [...] El 15 de abril fueron derribados una pareja de Hudson y el 24 del mismo mes dos Blenheim corrieron la misma suerte. Pero uno de los vencedores, el Leutnant Heinz Demes, cayó abatido el día 30 por el fuego defensivo de un Wellington. Sin embargo su compañero de patrulla ese día, el Oberfeldwebel Erwin Sawallisch, derribó su primer aparato enemigo. Con el aumento de la actividad enemiga se decidió enviar al 11.(N)/JG 2 equipado con Bf 109 C y D. Esta unidad de caza nocturna llegó a Trondheim a comienzos del mes de mayo pero resultaron ser demasiado lentos para la interceptación y las condiciones que imponía Noruega de modo que en junio regresaron a Alemania.
[…]. La RAF se había propuesto atacar y hostigar el tráfico marítimo alemán en la zona costera. De este modo una Schwarm del 4./JG 77 interceptó a una docena de bombarderos Hudson pertenecientes al Squadron nº 269 que estaba atacando al crucero acorazado Scharmhorst en las cercanías de Trondheim, en el combate que siguió dos de los bombarderos británicos fueron derribados. Sin embargo el Scharmhorst había llamado la atención de los británicos, el 13 de junio se lanzó un ataque combinado entre la RAF y la FAA (Fleet Air Arm) para hundir al barco alemán. Por su parte los alemanes enviaron a los Bf 109 disponibles de la 4./JG 77 más los Bf 110 del Zerstörerstaffel para patrullar y proteger al Scharmhorst. Al llegar se encontraron con una formación de 14 Skua de los Squadrons 800 y 803 sin escolta alguna. Los Bf 109 dieron buena cuenta de ellos abatiendo a 7 (cinco de ellos en tan solo tres minutos), un par fueron derribados por el Feldwebel Robert Menge con lo que se convirtió en el primer experten de la zona noruega. También el Oberfeldwebel Erwin Sawallisch alcanzó el título de experten al contar ya con 5 victorias aéreas. […].
Para el 15 de junio la RAF lanzó un nuevo ataque sobre el Scharmhorst a cargo del Squadron nº 233 perdiendo tres aparatos, dos de los cuales fueron derribados por el Oberfeldwebel Antón “Toni” Hack […]. El día 21 la RAF lo volvió a intentar, nueve bombarderos del Squadron nº 42 pero los Bf 109 los interceptaron y “Toni” Hackl se anotó otro derribo. Ese mismo día el II.(J)/186 […] se cobró su primer derribo, el Oberleutnant Hans Schopper logró abatir un Sunderland. Esta unidad llegó desde las playas de Dunkerke y se encargaría de la defensa de la franja costera que va desde Oslo a Trondheim. A finales de mes el III./JG 77 regresó a Berlín donde fueron “reequipados” con Hawk H 75 A capturados a los franceses aunque afortunadamente solo sufrió este cambio la 7 Staffel y durante solo seis semanas […]. Mientras, en Noruega, permaneció el II./JG 77 para repeler las incursiones de bombarderos de la RAF. […]. El Gruppe que actuó sobre Noruega y Dinamarca logró 79 derribos.
Fuente:
ORMEÑO, J. “Messerschmitt Bf 109. El cazador de la Luftwaffe”.
[...]. Having conquered Norway, Luftflotte V stayed on its territory to threaten Allied convoys sailing the North Sea and the Arctic Circle and other areas of England [...]. Between 9 and 11 April at the aerodrome of Oslo/Fornebu were destroyed eight Ju 52/3m transport, counting the downed aircraft by enemy action or accident, while the Gladiator 9th Norwegians succeeded in toppling three Heinkel bombers 111 and two Bf 110 fighters on the outskirts of Oslo. At the end of the day the Luftwaffe had used 11 571 units lost only 21 of them, plus another 31 who needed occasional repairs of varying degrees. [...]
English version
Norwegian Army Aviation (Haerens Flyväben)
In April 1940 the Norwegian Air Force was composed of a small group of fighting machines of questionable value to a total of 74 aircraft in service. Given the obsolescence of the material the government tried to modernize its fleet by ordering aircraft to the U.S. of 36 Douglas 8A-5 bombers and 24 fighters Curtiss Hawk 75A-6. Italy will be made to purchase another 15 Caproni Ca.312bis and, curiously Germany 10 Focke Wulf Fw 44 trainers. However, the German invasion prevented the order was completed so that to face the Luftwaffe had only been given 19 Curtiss fighters, not yet operational.
[...] The Gloster Gladiator RAF acquired an initial batch of Mk I bought in July 1938 and another 6 Mk II which arrived in 1939, was a game full force to oppose the invasion. Of these twelve units lost two in separate accidents on January 10 and March 15, 1940 [...]. Another of these devices were the De Havilland Tiger Moth "that were purchased 17 DH DH82A 82 and 20 but only 23 of them were operational. The Fokker was acquired in the Netherlands, in 1927 he bought a lot of 5 Fokker CV-E and also acquired the license to manufacture within the country undergoing several changes in his engine that increased the power of veteran biplane. In total, produced 15 hp and 27 hp-E-D of which were still in service 36 of them. The newest model available to the Norwegians was the twin-engine Caproni Italian Ca.310 but only had four units. [...]
Apart from these 74 units had other Norwegians 46 more aircraft, seaplanes operating with the Navy, Marirens Flygeväpen. These were outdated models like the Hover MF-11, MF-10 or MF-8 but also some foreign equipment available as 4 Breda Ba.28 Italian, 6 German Heinkel He 115 torpedo or 6 Douglas DT-2C U.S. imported . [...]
[...] The Gloster Gladiator RAF acquired an initial batch of Mk I bought in July 1938 and another 6 Mk II which arrived in 1939, was a game full force to oppose the invasion. Of these twelve units lost two in separate accidents on January 10 and March 15, 1940 [...]. Another of these devices were the De Havilland Tiger Moth "that were purchased 17 DH DH82A 82 and 20 but only 23 of them were operational. The Fokker was acquired in the Netherlands, in 1927 he bought a lot of 5 Fokker CV-E and also acquired the license to manufacture within the country undergoing several changes in his engine that increased the power of veteran biplane. In total, produced 15 hp and 27 hp-E-D of which were still in service 36 of them. The newest model available to the Norwegians was the twin-engine Caproni Italian Ca.310 but only had four units. [...]
Apart from these 74 units had other Norwegians 46 more aircraft, seaplanes operating with the Navy, Marirens Flygeväpen. These were outdated models like the Hover MF-11, MF-10 or MF-8 but also some foreign equipment available as 4 Breda Ba.28 Italian, 6 German Heinkel He 115 torpedo or 6 Douglas DT-2C U.S. imported . [...]
Bf 109 E-3 Horst Carganico, Adjutant in II./J.G.77.
The invasion of Norway.
Norway, like Denmark, had declared itself neutral at the beginning of the conflict. Both countries had done nothing to justify an attack, but its geographical situation ruled their destination in the Second World War. From the strategic point of view was important as it controlled access to the North Sea and on the other hand, the Swedish iron ore that supplied the German war industry. [...]. March 28 French and English met in London to discuss the "problem" in Norway, it is certain that the German invasion of both countries was motivated by a challenge last visit ally. But the incident that the fire spread in Norway was the approach of the German tanker Altmark that transported to 299 British prisoners captured in the Atlantic. The boat was intercepted by three British destroyers in Norwegian waters, three destroyers were brought to this country in order to avoid a confrontation in the waters and allowed the "Altmark" enter one of its fjords, nightfall the German ship was boarded release those prisoners. Hitler outraged by this flagrant violation of Norwegian neutrality condition sent to prepare the plan "Weserbung", the invasion of Norway. [...].
On April 9 the ambassadors of Oslo and Copenhagen give an ultimatum to their respective governments to accept their protection. Following the initial plans the Germans landed in Oslo, Kristiansand, Bergen, Trondheim and Narvik first used paratroopers to occupy airfields. At the end of the day 9 King Christian X of Denmark decided to surrender without a fight, his brother Haakon VII of Norway decides to stand up to the troops from Germany. The Luftwaffe unit equipped with Bf 109 E that operated mainly in the Scandinavian campaign was the II./JG 77 based in Husum providing a total of 37 aircraft of which 29 were fully operational. For their part, insisted the British No 46 Squadron equipped with Hurricane in battle. Once the devices have reached German airfields on Norwegian territory found a lot of enemy activity at sea that were released soon advanced elements of the 5. and 6./JG 77. These devices are faced with a raid of 12 bombers of the RAF Hampden, No Squadrons 44 and 50, who tried to attack the German naval units in the port of Kristiansand. The Bf 109 British bombers intercepted by engaging in a standoff that lasted fifteen minutes pulling down six enemies, two of which would rise to the particular account of Feldwebel Robert Menge. Despite this defensive fire took its toll shot down 5 of the German fighters (four pilots killed and one wounded). In the same area a couple of Bf 109 that was conducting a coastal patrol came across a Hudson (Squadron No. 233) that brought down over the sea. Now the II./JG 77 was in charge of defending the Norwegian coast. [...]
[...]. Having conquered Norway, Luftflotte V stayed on its territory to threaten Allied convoys sailing the North Sea and the Arctic Circle and other areas of England [...]. Between 9 and 11 April at the aerodrome of Oslo/Fornebu were destroyed eight Ju 52/3m transport, counting the downed aircraft by enemy action or accident, while the Gladiator 9th Norwegians succeeded in toppling three Heinkel bombers 111 and two Bf 110 fighters on the outskirts of Oslo. At the end of the day the Luftwaffe had used 11 571 units lost only 21 of them, plus another 31 who needed occasional repairs of varying degrees. [...]
The II./JG 77 was responsible for the defense of the Norwegian coast but possessed of a weak ground step. The German air detection system was based on a series called Freya radar stations built along the German coast, but Norway was not available from these advances. In this way the devices were forced to make continuous patrols of two devices (Rotte) and observation posts were established on land. [...] April 15 were shot down a pair of Hudson and the 24th of that month two Blenheim suffered the same fate. But one of the victors, Leutnant Heinz Demes, was shot on 30 by the defensive fire of Wellington. However his partner on patrol that day, the Oberfeldwebel Erwin Sawallisch, brought down his first enemy plane. With the increase in enemy activity was decided to send to 11.(N)/JG 2 equipped with Bf 109 C and D. This unit arrived in Trondheim night game in early May but proved too slow to intercept and conditions so imposed Norway returned to Germany in June.
[...]. The RAF had intended to attack and harass the German shipping in the coastal zone. Thus a 4./JG Schwarm of 77 intercepted a dozen Hudson bombers belonging to No 269 Squadron who was attacking the battleship Scharmhorst near Trondheim, in fighting that followed two of the British bombers were shot down. However, the Scharmhorst had attracted the attention of the British, on June 13 launched a combined attack from the RAF and the FAA (Fleet Air Arm) to sink the German ship. For its part, the Germans sent to the Bf 109 available from 77 plus 4./JG Bf 110 of Zerstörerstaffel to patrol and protect the Scharmhorst. Upon arrival they found a formation of 14 Skua of 800 and 803 Squadrons without any escort. The Bf 109 gave a good account of them folding down to 7 (five of them in just three minutes), a couple were shot down by Robert Menge Feldwebel thus became the first experts in the Norwegian zone. Erwin Sawallisch Oberfeldwebel also achieved the status of experts to count and with 5 aerial victories. [...].
On 15 June, the RAF launched a fresh attack on the Scharmhorst in charge of No 233 Squadron lost three aircraft, two of which were shot down by the Oberfeldwebel Anton "Toni" Hack [...]. On day 21 the RAF tried again, nine bombers, No 42 Squadron but the Bf 109 were intercepted and "Toni" Hackl scored another kill. That same day, II.(J)/186 [...] claimed its first kill, the Oberleutnant Hans Schopper managed to shoot down a Sunderland. This unit came from the beaches of Dunkirk and was responsible for the protection of the coastal strip running from Oslo to Trondheim. Later this month the III./JG 77 returned to Berlin where he was "retrofitted" with H 75 A Hawk captured the French but luckily only suffered this change, the Staffel 7 and for only six weeks [...]. Meanwhile, in Norway, spent the II./JG 77 to repel the incursions of the RAF bombers. [...]. Gruppe acted on Norway and Denmark achieved 79 kills..
Bf 109 F
Bibliography
ORMEÑO, J. “Messerschmitt Bf 109. El cazador de la Luftwaffe”.
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