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miércoles, 19 de junio de 2013

U-37 (I)



U-37


El U-37 era un U-Boot del Tipo IXa que fue botado el 14 de mayo de 1938 y comisionado apenas tres meses después. Su primera patrulla comenzó el 19 de agosto de 1939 desde Wilhelmshaven con rumbo al Atlántico, con la 6º U-Flotille. El SO (Stabsoffizier - Oficial del Staff) de esa unidad se encontraba a bordo del U-37 y era el enlace directo con la base en Wilhelmshaven. El 7 de septiembre regresó a la base tras recibir la orden de regresar para preparar la ofensiva en el Atlántico, puerto que alcanzaría ocho días más tarde.

El 5 de octubre de 1939 volvió a zarpar para formar parte de la primera Manada de lobos, junto con cuatro U-Boot más (U-42, U-45, U-46 y U-48) que debía esperar ordenes situándose al suroeste de Irlanda. Una vez más el SO estaba a bordo del U-37 y tomó el mando de la manada una vez se dirigió al suroeste de España. Durante su ruta de aproximación localizó y hundió al barco mercante sueco SS. Vistula (1.018 toneladas) el 8 de octubre. Cuatro días más tarde fue el mercante griego SS. Aris (4.810 toneladas) el que corrió el mismo destino. Al oeste de Irlanda sumó otro éxito más cuando torpedeó al mercante francés SS. Vermont (5.186 toneladas). Para el día 16 solo habían alcanzado el punto de reunión tres de los cinco U-Boot (U-37, U-46 y U-48) ya que los otros dos (el U-42 y el U-45) habían sido hundidos. Dirigiéndose al oeste de Portugal el U-46 avistó al convoy HG3 y pronto los otros dos submarinos se unieron al ataque. Durante la tarde del día 17 el U-37 hundió al carguero británico SS. Yorkshire (10.184 toneladas) que se encontraba ya dañado por el ataque del U-46. Tras finalizar el ataque al convoy puso proa al sur dónde llevó a cabo un reconocimiento del estrecho de Gibraltar en la noche del 23 al 24 de octubre. Fue al oeste de este punto dónde hundió a tres barcos británicos el día 24; el SS. Menin Ridge (2.474 tn) del SS. Tafna (4.413 tn) y del SS. Ledbury (3.528 tn). Sus éxitos aumentaron de regreso a su base cuando el 30 de octubre se topó con el carguero griego SS. Thrasyvoulos (3.693 tn) hundiéndolo mediante un torpedo. Finalmente alcanzó Wilhelmshaven el 8 de noviembre de 1939.

 
Después de un merecido descanso volvió a hacerse a la mar el 28 de enero de 1940 para dirigirse al Atlántico, al suroeste de Irlanda, en su tercera patrulla. Durante su ruta de aproximación logró echar a pique a dos barcos, el 4 de febrero al noruego SS Hop (1.365 tn) y al británico SS Leo Dawson (4.330 tn). Cuatro días más tarde, el 8 de febrero, desembarcó a dos agentes en la bahía de Donegal y reemprendió sus acciones contra la navegación aliada hundiendo al carguero noruego SS Silija (1.259 tn). El 10 de febrero hundió al pesquero británico Togino (290 tn) y cinco días más tarde al mercante de origen danés SS Aase (1.206 tn). Con estos éxitos en solitario se volvió a reclamar su atención para participar en una nueva Manada de lobos para atacar un nuevo convoy. El día 17 torpedeó al carguero griego SS Pyrrhus (7.418 tn) perteneciente al convoy OG 18 mientras que al amanecer del día siguiente corría su misma suerte el SS Hellín (4.917 tn) de la misma nacionalidad. Horas más tarde logró hundir otro barco más, el SS PLM-75 (3.754 tn) de origen francés, aunque este último no pertenecía al concoy OG 18 si no al 10 RS. Con ocho barcos más en su cuenta regresó a su base de origen el 27 de febrero de 1940.

La cuarta patrulla del U-37 dio comienzo el 30 de marzo de 1940 dando escolta al corsario alemán Atlantis en su salida al océano Atlántico. El 10 de abril logró hundir dos barcos al norte de las islas Faroe, el buque cisterna de origen sueco MV Sveaborg (9.076 tn) y al noruego MV Tosca (5.128 tn). Ya de regreso a Wilhelmshaven hundiría un barco más, el mercante británico SS Stancliffe (4.511 tn) al noreste de la isla de Usnt. El U-37 hizo su entrada en Wilhelmshaven el 18 de abril. 

Entrada del U-37 en  Wilhelmshaven el 18 de abril de 1940

Con el objetivo de patrullar el noroeste del cabo Finisterre el U-37 se volvió a hacer a la mar el 15 de mayo de 1940. En su trayecto de aproximación a la zona logró hundir al mercante sueco MV Eric Frisell (5.066 tn) el día 19, tras lo cual cambió su rumbo. Dirigiéndose al sur la noche del 22 al 23 se topó con el carguero británico SS Dunster Grange (9.494 tn) al que lanza un ataque pero solo logra dañar al suroeste de las Schillies provocándole una vía de agua. El 24 de mayo, a primera hora, el U-37 hundió al mercante griego SS Kyna (3.994 tn) en la misma zona que su anterior presa. Tras alcanzar su área de acción el U-37 lograría hundir ocho buques en tan solo 7 días; el 28 de mayo sería el británico SS Sheaf Mead (5.008 tn) y el argentino SS Uruguay (3.425 tn) los que fueron hundidos por los torpedos del exitoso U-37 al oeste del Cabo Ortegal. Ese mismo día, pero al oeste de Cabo Finisterre hundió a cañonazos al mercante francés MV Brazza (10.387 tn) y a un desafortunado pesquero de la misma nacionalidad que apareció por la zona (SS Marie Jose, 2.477 tn). Poco después sería el buque cisterna británico MV Telena (7.406 tn) el que resultaría hundido por el U-37 al noreste de Vigo. Este último buque fue reflotado por los portugueses poco después para ser incluido en su flota mercante. Las dos últimas presas del U-37 en esta patrulla sería el mercante griego SS Ionna (950 tn) hundido el 1 de junio al oeste del Cabo Finisterre y al finlandés SS Snabb (2.371 tn) dos días más tarde en la misma zona. Finalmente regresó a Wilhelmshaven el 9 de junio de 1940.

 Carguero griego SS Pyrrhus

Fuentes:
NIESTLE, A. “German U-Boot losses during World War II ” Naval Institute Press 1998
BLAIR, C. “Hitler´s U-Boat war” Random House, 1998
WYNN, K. “U-Boat operations of the Second World War” Naval Institute Press 1998

English version

The U-37 was a Type U-Boot IXa which was launched on May 14, 1938 and commissioned just three months later. His first patrol began on August 19, 1939 from Wilhelmshaven bound for the Atlantic, the U-Flotille 6th. The SO (Stabsoffizier - Staff Officer) of that unit was aboard the U-37 and was the direct link with the base in Wilhelmshaven. On September 7, returned to base after receiving the order to return to prepare the offensive in the Atlantic port reach eight days later.

On October 5, 1939 set off again to be part of the first Wolf Pack, along with four more U-Boot (U-42, U-45, U-46 and U-48) standing orders to expect southwest Ireland. Once again the OS was aboard the U-37 and took command of the pack once headed southwest of Spain. During her approach path located and sank the Swedish merchant ship SS. Vistula (1,018 tons) on October 8. Four days later was the Greek merchant SS. Aris (4,810 tons) which had the same fate. West of Ireland scored another success when torpedoed the French merchantman SS. Vermont (5,186 tons). For day 16 had only reached the point of meeting three of the five U-Boot (U-37, U-46 and U-48) and the other two (the U-42 ​​and U-45) had been sunk . Heading west of Portugal U-46 sighted the convoy HG3 and soon the other two joined the attack submarines. During the afternoon of 17 U-37 sank the British freighter SS. Yorkshire (10,184 tons) which was already damaged by the attack of U-46. After finishing the attack on the convoy sailed south where carried out a reconnaissance of the Strait of Gibraltar on the night of 23 to 24 October. It was west of this point where sank three British ships on the 24th, the SS. Menin Ridge (2,474 tons) of SS. Tafna (4,413 tons) and SS. Ledbury (3,528 tons). His success grew back to its base when the October 30 encountered the Greek freighter SS. Thrasyvoulos (3,693 tn) sinking by torpedo. Finally reached Wilhelmshaven on November 8, 1939.

After a short break again put to sea on January 28, 1940 to go to the Atlantic, southwest of Ireland, in his third patrol. During his route of approach succeeded in scuttling to two ships, the February 4 the Norwegian SS Hop (1,365 tons) and the British SS Leo Dawson (4,330 tons). Four days later, on February 8, landed two agents in Donegal Bay and resumed his actions against Allied shipping sinking the Norwegian freighter SS Silija (1,259 tons). On February 10 sank the British fishing Togino (290 tons) and five days later the Danish-born merchant SS Aase (1,206 tons). With these successes alone is again called attention to participate in a new Wolf Pack to attack a new convoy. The 17th Greek freighter torpedoed the SS Pyrrhus (7,418 tons) belonging to the convoy OG 18 while at dawn the next day ran the same fate the SS Hellin (4,917 tons) of the same nationality. Hours later succeeded in sinking another boat, the SS PLM-75 (3,754 tons) of French origin, although the latter did not belong to concoy OG 18 if not 10 RS. With eight boats in your account returned to their home base on February 27, 1940.

The crew of U-37 departing the submarine after reaching Wilhelmshaven on 18 April 1940

The fourth patrol U-37 began on March 30, 1940 giving escorting the German raider Atlantis on its way out to the Atlantic Ocean. The April 10 boats managed to sink two north of the Faroe Islands, the Swedish-born tanker MV Sveaborg (9,076 tons) and the Norwegian MV Tosca (5,128 tons). Now back to Wilhelmshaven sink a ship again, the British merchant SS Stancliffe (4,511 tn) northeast of the island of
Usnt. The U-37 made its entry in Wilhelmshaven on April 18.

In order to patrol the Northwest Cape Finisterre the U-37 was re-done to sea on May 15, 1940. On the way to approach the area managed to sink the MV Swedish merchant Eric Frisell (5,066 tons) on the 19th, after which changed course. Heading south on the night of 22 to 23 ran into the British freighter SS Dunster Grange (9,494 tons) that launches an attack but only manages to damage southwest of the Schillies causing a leak. On May 24, first thing, the U-37 sank the Greek merchant SS Kyna (3,994 tons) in the same area as his previous prey. After reaching its area of ​​action the U-37 sinking eight ships achieved in just seven days, on May 28 would be the British SS Sheaf Mead (5,008 tn) and Argentine SS Uruguay (3,425 tons) which were sunk by torpedoes the successful U-37 west of Cape Ortegal. That same day, but west of Cape Finisterre guns sank the French merchantman MV Brazza (10,387 tons) and an unfortunate fishing the same nationality as the area appeared (SS Marie Jose, 2,477 tn). Shortly later became the British tanker MV Telena (7,406 tons) that would be sunk by U-37 northeast of Vigo. The latter vessel was refloated by the Portuguese soon after to be included in its merchant fleet. The last two U-37 dams on this patrol would be the Greek merchant SS Ioanna (950 tons) sunk on June 1 west of Cape Finisterre and Finnish SS Snabb (2,371 tn) two days later in the same area. He eventually returned to Wilhelmshaven on June 9, 1940.


Sources:
NIESTLE, A. “German U-Boot losses during World War II ” Naval Institute Press 1998
BLAIR, C. “Hitler´s U-Boat war” Random House, 1998
WYNN, K. “U-Boat operations of the Second World War” Naval Institute Press 1998

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