B-17 “Mason and dixon”
El B-17 G-15-BO 42-31412 fue entregado el 31 de octubre de 1943 en Cheyenne. El 19 de noviembre fue enviado a Long Beach y más tarde enviado a las unidades del frente. A su llegada y tras asignarle una tripulación fue bautizado por su tripulación como “Mason and Dixon” cuando fue asignado al 34º Bomb Group aunque no realizó ninguna misión de combate con esa unidad. Fue trasladado más tarde al 100º Bomb Group con el que si entró finalmente en combate sobre los cielos de Alemania.
El 11 de septiembre de 1944 realizaron una misión de bombardeo sobre Alemania como venía siendo ya una rutina. La Jagdwaffe alemana acudió con furia sobre la formación estadounidense y el Squadron C (Low Squadron) fue derribado por completo, ni uno solo de sus bombarderos sobrevivió al ataque de los cazas alemanes.
Por su parte el “Mason and Dixon” formaba parte del Squadron B (High Squadron) que también sufrieron la furia de los Würger sufriendo algunos daños entre sus aparatos. Durante su servicio activo reclamó el derribo de cuatro cazas alemanes hasta que finalmente fue relegado a misiones de salvamento por “fatiga de combate”
El 30 de junio de 1945 voló de regreso a Estados Unidos (Bradley) con tripulación al completo y 10 pasajeros. Finalmente acabó sus días con su envío el 19 de diciembre de 1945 a RFC Kingman.
Fuentes:
FREEMAN, R. “The Mighty Eighth: The Colour Record.” Cassell, 1991
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II.” Maxwell AFB, 1983
HARRY, C. “A Wing and a Prayer: The Bloody 100th Bomb Group of the US Eighth Air Force in Action over Europe in World War II” Harpercollins, 1993
English version
The B-17 G-15-BO 42-31412 was delivered on October 31, 1943 in Cheyenne. On November 19 he was sent to Long Beach and later sent to the frontline units. Upon arrival and after assigning a crew was baptized by his crew as “Mason and Dixon” when he was assigned to the 34th Bomb Group but made no combat mission with that unit. He was later transferred to the 100th Bomb Group with whom if finally entered combat over the skies of Germany.
The September 11, 1944 conducted a bombing mission over Germany as had been already routine. The German Jagdwaffe turned furiously on U.S. training and Squadron C (Low Squadron) was shot down completely, not one of the bombers survived the attack by German fighters.
For his part, “Mason and Dixon” was part of Squadron B (High Squadron) who also suffered the wrath of Würger suffering some damage from their equipment. During his active duty claimed the shooting down four German fighters until it was finally relegated to rescue missions for "combat fatigue"
On June 30, 1945 flew back to the United States (Bradley) and entire crew and 10 passengers. Finally he ended his days with your shipment on 19 December 1945 to RFC Kingman.
Sources:
FREEMAN, R. “The Mighty Eighth: The Colour Record.” Cassell, 1991
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II.” Maxwell AFB, 1983
HARRY, C. “A Wing and a Prayer: The Bloody 100th Bomb Group of the US Eighth Air Force in Action over Europe in World War II” Harpercollins, 1993
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