91st Bombardment Group
B-17G Bomber Nine 'O Nine 91st Bomb Group
El 91º Grupo de bombardeo Pesado (91º BG) fue constituido el 28 de
enero de 1942 y activado el 15 de abril de ese mismo año. La unidad recibió su
entrenamiento a bordo de bombarderos B-17 y fueron trasladados a Inglaterra
entre agosto y octubre de 1942 siendo asignados a la 8º Air Force. Durante la
contienda actuaron como unidad de bombardeo estratégico entrando en combate en
noviembre de 1942 concentrando sus ataques sobre las bases de submarinos
alemanes, astilleros, los puertos y sus instalaciones hasta mediados de 1943.
Durante este periodo también realizaron ataques sobre aeródromos, fábricas y
las comunicaciones terrestres. El 27 de enero de 1943 realizaron una incursión
sobre el puerto de Wilhelmshaven durante la primera incursión de la 8º AF sobre
Alemania. Para su misión sobre Hamm el 4 de marzo de 1943 fueron equipados con
sistemas para bombardear con tiempo adverso realizando su misión a pesar de la
fuerte oposición de la Luftwaffe. Desde mediados de 1943 hasta que terminó la
guerra, se dedicaron principalmente a ataques contra fábricas de aviones,
aeródromos e instalaciones petroleras. Entre los objetivos específicos
figuraban los campos de Villacoublay y Oldenburg, las fábricas de aeronaves de
Oranienburg y Bruselas, las industrias químicas de Leverkusen y Peenemunde, las
plantas de rodamiento de bolas de Schweinfurt y otras industrias de
Ludwigshafen, Berlín, Frankfurt y Wilhelmshaven. El 11 de enero de 1944 los Groups
de la 8º AF se dirigieron al centro de Alemania para atacar fábricas de aviones
vitales. Participando
en esta operación, el 91º BG bombardeó con éxito sus blancos a pesar del mal
tiempo, de la cobertura inadecuada de cazas y del severo ataque enemigo.
Ampliando sus operaciones para
incluir misiones de interdicción y apoyo, el grupo contribuyó a la invasión de
Normandía bombardeando emplazamientos de armas y concentraciones de tropas
cerca del área de cabeza de playa en junio de 1944. Ayudó
a la brecha de St. Lo atacando las posiciones de las tropas enemigas entre el
24 y el 25 de julio de 1944. Apoyó a las
tropas en las líneas de frente cerca de Caen en agosto de ese mismo año. Asistieron
al empuje a través del Rin, atacando aeródromos, puentes y ferrocarriles cerca
de las líneas de frente en la primavera de 1945. Tras el final de la guerra
sirvieron para evacuar prisioneros de los campos alemanes. La unidad regresó a
los Estados Unidos entre junio y julio de 1945 siendo desactivado el 7 de
noviembre de 1945.
Escuadrones:
7th
Geodetic: 1949-1950
91st: 1949-1950
322d: 1942-1945; 1947-1948, 1949-1952
323d: 1942-1945
324th: 1942-1945; 1947-1952
401st: 1942-1945.
91st: 1949-1950
322d: 1942-1945; 1947-1948, 1949-1952
323d: 1942-1945
324th: 1942-1945; 1947-1952
401st: 1942-1945.
The insignia of the 91st Bomb Group
Fuentes:
BROWMAN, M. “B-17 Flying Fortress Units of the Eighth Air Force” Osprey, 2002
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World
War II.” Maxwell, 1983
PONS, G. “8th
Air Force: American Heavy Bomber Groups in England 1942-1945” Histoire & Collections, 2006
English version
The 91st Heavy Bombardment Group (91º BG) was formed on January 28, 1942
and activated on April 15 of that same year. The
unit received its training aboard B-17 bombers and was transferred to England
between August and October of 1942 being assigned to the 8th Air Force. During
the war they acted as a strategic bombing unit entering combat in November 1942
concentrating their attacks on the bases of German submarines, shipyards, ports
and their facilities until mid-1943. During this period they also carried out
attacks on aerodromes, factories and Terrestrial communications. The
27 of January of 1943 made a raid on the port of Wilhelmshaven during the first
incursion of 8º AF on Germany. For
their mission on Hamm on March 4, 1943 they were equipped with systems to bomb
with adverse weather accomplishing their mission despite the strong opposition
of the Luftwaffe. From
mid-1943 until the end of the war, they were mainly engaged in attacks against
aircraft factories, airfields and oil facilities. Specific
objectives included the Villacoublay and Oldenburg fields, Oranienburg and
Brussels aircraft factories, Leverkusen and Peenemunde chemical plants,
Schweinfurt ball bearing plants and other industries in Ludwigshafen, Berlin,
Frankfurt and Wilhelmshaven. On
January 11, 1944 the Groups of the 8th AF went to the center of Germany to
attack vital aircraft factories. Participating
in this operation, the 91st BG successfully bombed its targets despite bad
weather, inadequate fighter cover and severe enemy attack.
Extending its operations to include interdiction and support missions, the group contributed to the Normandy invasion by bombing gun sites and troop concentrations near the beachhead area in June 1944. It aided the St. Lo breach by attacking the positions Of the enemy troops between 24 and 25 July 1944. He supported the troops on the front lines near Caen in August of that same year. They attended the push across the Rhine, attacking airfields, bridges and railroads near the front lines in the spring of 1945. After the end of the war they served to evacuate prisoners from German camps. The unit returned to the United States between June and July of 1945 being deactivated the 7 of November of 1945.
Squadrons:
7th
Geodetic: 1949-1950
91st: 1949-1950
322d: 1942-1945; 1947-1948, 1949-1952
323d: 1942-1945
324th: 1942-1945; 1947-1952
401st: 1942-1945.
91st: 1949-1950
322d: 1942-1945; 1947-1948, 1949-1952
323d: 1942-1945
324th: 1942-1945; 1947-1952
401st: 1942-1945.
B-17F after crash 91st bomb Group 323rd BS 42-30157
Sources:
BROWMAN, M. “B-17 Flying Fortress Units of the Eighth Air Force” Osprey, 2002
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World
War II.” Maxwell, 1983
PONS, G. “8th
Air Force: American Heavy Bomber Groups in England 1942-1945” Histoire & Collections, 2006
No hay comentarios:
Publicar un comentario