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jueves, 30 de noviembre de 2023

Geschuetzpanzer Lorraine Schlepper

 10,5 cm Ie.F.H.18/4 Geschuetzpanzer Lorraine Schlepper.

La demostración de las cualidades del Selbstfahrlafette auf Schlepper se produjo el 23 de mayo de 1942, y dejó claro que el bastidor del Lorraine Schlepper francés podía ser convertido en artillería autopropulsada. El Lorraine 37L podía transportar hasta 800 Kg en su compartimento de carga, más que de sobra para el peso de la pieza de artillería, munición, dotación, etc. En total se fabricaron 432 vehículos de este tipo y alrededor de unos 300 estaban en un estado reparable y pronto serían entregados a los hombres de Becker. Un número desconocido de Lorraine 37L con daños graves fue enviado a Alemania para ser revisados a fondo o simplemente para ser desguazados como chatarra.

En los almacenes quedaban 160 de estos vehículos totalmente operativos y Hitler ordenó que fuesen convertidos en artillería autopropulsada (Selbstfahrlafette). De ellos, 60 estarían armados con el cañón Ie.F.H.18 de 105 mm pero el 4 de junio de 1942 cambió la orden, los 78 vehículos que se encontraban en HKP Bielitz quedaban directamente bajo la decisión del Feldmarschall Keitel y sería él quien decidiese sobre su modificación final.

Con estos cambios de órdenes tan sólo se completaron 12 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper en septiembre de 1942, entregándose 6 de ellos a la 6.Batterie/gepanzerte Artillerie-Regiment 1 (Sfl.) y los restantes al 6.Batterie/gepanzerte Artillerie-Regiment 2 (Sfl.). Ambas baterías fueron organizadas de acuerdo con el K.St.N.461a, fechado el 31 de octubre de 1942. De este modo quedó renombrada como Batterie leichte Feldhaubitze 18 con una dotación de 6 vehículos.

A principios de diciembre de 1942, se completaron dos Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper adicionales pero con modificaciones en la superestructura siendo enviados a la 15. Batterie/Artillerie-Regiment 227. En cuanto al Gepanzerte Artillerie/Regiment 1 y 2, se disolvieron o cambiaron de nombre a finales de 1942 y principios de 1943. En total 12 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper formaron inciertamente el Artillerie/Regiment 155 de la 21º Panzerdision. El 24 de julio de 1943, la división informó que se estaban montando más Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper. Así, otros 6 vehículos más se unieron a la 21º Panzerdivision en septiembre seguidos de otros 6 más en octubre lo que arrojaba un total de 24 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper disponibles para la unidad. Estos vehículos vieron acción en junio de 1944, durante los combates en Normandía. 

 

10.5cm leFH-18/40 auf Geschuetzwagen Lorraine Schlepper(f) (Alkett version)

Fuentes:
ENGELMANN, J. “German light field artillery 1935-1945” Schiffer, 1995. “Deutsche Artillerie 1934-1945: Eine Dokumentation in Text, Skizzen und Bildern: Ausrüstung, Gliederung, Ausbildung, Führung, Einsatz” C. A. Starke, 1974. “German self-propelled artillery in World War II. Bison and other 150mm self-propelled guns” Schiffer, 1992.
JENTZ, T. “Panzer Tracks No.10. Artillerie Selbstfahrlafetten” Jentz, 2002. “Panzer Tracts 7-3, Panzerjägers” Jentz, 2006

English version

The demonstration of the qualities of the Selbstfahrlafette auf Schlepper took place on May 23, 1942, and made it clear that the frame of the French Lorraine Schlepper could be converted into self-propelled artillery. The Lorraine 37L could carry up to 800 kg in its cargo compartment, more than enough for the weight of the artillery piece, ammunition, equipment, etc. In total 432 vehicles of this type were manufactured and around 300 were in a repairable state and would soon be delivered to Becker's men. An unknown number of seriously damaged Lorraine 37Ls were sent to Germany to be thoroughly overhauled or simply to be scrapped for scrap.

There were 160 of these fully operational vehicles in the warehouses and Hitler ordered that they be converted into self-propelled artillery (Selbstfahrlafette). Of them, 60 would be armed with the 105 mm Ie.F.H.18 cannon but on June 4, 1942 the order changed, the 78 vehicles that were at HKP Bielitz were directly under the decision of Feldmarschall Keitel and he would be the one to decide on its final modification.

10.5cm leFH-18/40 auf Geschuetzwagen Lorraine Schlepper(f) (Alkett version)
 

With these changes of orders, only 12 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper were completed in September 1942, 6 of them being delivered to the 6.Batterie/gepanzerte Artillerie-Regiment 1 (Sfl.) and the rest to the 6.Batterie /gepanzerte Artillerie-Regiment 2 (Sfl.). Both batteries were organized according to K.St.N.461a, dated October 31, 1942. In this way it was renamed Batterie leichte Feldhaubitze 18 with a complement of 6 vehicles.

At the beginning of December 1942, two additional Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper were completed but with modifications to the superstructure and sent to the 15. Batterie/Artillerie-Regiment 227. As for the Gepanzerte Artillerie/Regiment 1 and 2, they were disbanded or renamed at the end of 1942 and beginning of 1943. In total 12 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper uncertainly formed the Artillerie/Regiment 155 of the 21st Panzerdision. On 24 July 1943 the division reported that more Ie.F.H.18/4s were being assembled auf Lorraine Schlepper. Thus, another 6 vehicles joined the 21st Panzerdivision in September followed by another 6 in October, giving a total of 24 Ie.F.H.18/4 auf Lorraine Schlepper available for the unit. These vehicles saw action in June 1944, during the fighting in Normandy.

 

10,5cm leFH-18/40 auf Geschuetzwagen Lorraine Schlepper(f) (Baukommando Becker version)

Sources:
ENGELMANN, J. “German light field artillery 1935-1945” Schiffer, 1995. “Deutsche Artillerie 1934-1945: Eine Dokumentation in Text, Skizzen und Bildern: Ausrüstung, Gliederung, Ausbildung, Führung, Einsatz” C. A. Starke, 1974. “German self-propelled artillery in World War II. Bison and other 150mm self-propelled guns” Schiffer, 1992.
JENTZ, T. “Panzer Tracks No.10. Artillerie Selbstfahrlafetten” Jentz, 2002. “Panzer Tracts 7-3, Panzerjägers” Jentz, 2006

 

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