Aeródromo de Glatton
Localizado
a 10 millas al norte de Huntingdon en Cambridgeshire. Fue construido en 1943 y
asignado a la 8º AF norteamericana para su bombarderos pesados. Su diseño es el
único ya que las tres pistas de aterrizaje rodean la granda de Rose Court que
continuó en funcionamiento. Glatton fue designado como Station 130 bajo la
USAF.
El primero en usar el campo fue el 457th Bombardment Group (Heavy) que llegó el 21 de enero de 1944. El 457th estaba asignado al 94th Combat Bombardment Wing de la 1st Bombardment Division (una U dentro de un triángulo). Sus escuadrones eran el 748th Bomb Squadron, 749th Bomb Squadron, 750th Bomb Squadron, 751st Bomb Squadron y volaron con los B-17.
El 457th participó en las principales operaciones de bombardeo, desde la Big Week, hasta la preparación del desembarco de Normandia y la batalla de Bélgica. En julio comenzó sus operaciones de bombardeo estratégico sobre objetivos en suelo alemán. Su última acción de guerra fue 20 de abril de 1945 completando 237 misiones.
Como curiosidad, fue uno de sus aparatos el que se estrelló el 28 de julio de
1945 contra la planta 79 del Empire State. Lo pilotaba el teniente coronel
William F. Smith y era un traslado desde Bedford, Massachusetts, a Sioux Falls
AAF a través del aeropuerto de Newark. Murió Smith, dos pasajeros y once
trabajadores de la oficina. El combustible en llamas cayó sobre la calle 34 y
uno de sus motores atravesó el edificio de lado a lado.
Después de la guerra el aeródromo de Glatton fue usado por el No. 3 Group Bomber Command de la RAF volando con Lancasters y Liberators. El campo fue cerrado y vendido en 1948. Con el fin del control militar la mayor parte del aeródromo volvió a la agricultura pero se han mantenido dos de sus pistas y ahora opera como aeropuerto de Conington. El 457th tiene un monumento dedicado a sus caídos.
Fuentes:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the
Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World
War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983
English
version
Located 10 miles north of Huntingdon in
Cambridgeshire. It was built in 1943 and assigned to the U.S. 8th AF for heavy bombers. Its
design is unique in that the three runways around
the granda of
Rose Court continued running. Glatton was
designated as Station 130 under
the USAF.
The first to use the field was the 457th Bombardment Group (Heavy) arrived on January 21, 1944. The 457th was assigned to the 94th Combat Bombardment Wing of the 1st Bombardment Division (a U inside a triangle). Their squadrons were the 748th Bomb Squadron, 749th Bomb Squadron, 750th Bomb Squadron, 751st Bomb Squadron and flew the B-17.
The 457th participated in major bombing operations from the Big Week, to the preparation of the Normandy landings and the Battle of Belgium. In July began operations on targets of strategic bombing on German soil. His last act of war was April 20, 1945 by completing 237 missions.
Curiously, it was one of their devices which crashed on July 28, 1945 against the 79th floor of the Empire State. I flew Lt. Col. William F. Smith and was a transfer from Bedford, Massachusetts, to Sioux Falls AAF through the Newark airport. Smith died, two passengers and eleven office workers. The burning fuel fell on 34th Street and one of its engines went through the building from side to side.
After the war was the Glatton airfield used by the No. 3 Group RAF Bomber Command flying Lancasters and Liberators. The camp was closed and sold in 1948. With the end of military control most of the airfield returned to agriculture but retained two of its tracks and now operates as Conington Airport. The 457th is a monument to their fallen.
Memorial to the men of the 457th
Sources:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the
Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the
Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983
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