Crucero auxiliar alemán Steir
(HSK 6)
El Steir, anteriormente un mercante llamado Cairo y construido por Germaniawerft en 1936, fue requisado por la
Kriegsmarine en noviembre de 1936 comenzando así una nueva vida. Tras desempeñar
labores propias de su naturaleza en el Mar Báltico fue transformado en un barco
minador durante los meses que la Operación León
Marino estuvo sobre la mesa. Una vez abandonada esta idea se rearmó para
ser transformado (en los astilleros Wilton de Rótterdam) en crucero auxiliar en
abril de 1941. Se le instaló 6 cañones de 105 mm, 1 de 75 mm, dos cañones
gemelos de 37 mm, 4 cañones de 20 y dos tubos lanzatorpedos sumergidos de 533
mm alcanzaba las 11.000 toneladas de desplazamiento.
El 10 de mayo de 1942 partió con
rumbo al Atlántico atravesando el Canal de la Mancha por etapas para tratar de
no llamar la atención enemiga. A pesar de ello se vio envuelto en un combate
contra fuerzas costeras británicas. En el enfrentamiento dos torpederas
alemanas Schnellboot fueron hundidas y
una MTB británica. Bajo el mando del Fregattenkapitän (más tarde Kapitän zur
See) Horst Gerlach
alcanzó Royan el día 19 para dirigirse al Atlántico sur. Durante su crucero de
cuatro meses y medio logró hundir tres barcos, el 27 de septiembre de 1942
resultó hundido cuando se enfrentó al mercante artillado Liberty ship SS Stephen Hopkins que
también resultó hundido en el enfrentamiento. El Steir logró hundir cuatro barcos con un registro total de 29.409
toneladas. El 4 de junio de 1942 logró hundir al británico SS Gemstone (4,986
ton.), dos días más tarde fue el panameño SS
Stanvac Calcuta (10.170 ton) el que fue hundido en combate. El 9 de agosto
encontró al carguero británico SS Dalhousie (7.250 ton) hundiéndolo en pocos minutos.
Con una espesa niebla los dos
barcos se avistaron sobre las 08:52 a una distancia de unos 4.000 metros. Gerlach dio la orden de zafarrancho de combate mientras que el Stephen Hopkins hacía lo propio al no
poder identificar al barco alemán. Este barco disponía de un armamento
defensivo un tanto escaso, con un cañón de 4 pulgadas a popa y varias
ametralladoras pero en cuanto abrió fuego, 08:55, mostró una enérgica
determinación por defender su barco. Pronto alcanzó al Stier varias veces dañando sus motores y engranajes de dirección
pero se tuvo que retirar abrumado por el poder de fuego del navío alemán
alejándose de él a las 10:00 hundiéndose poco más tarde. En total murieron en
la acción 42 tripulantes y 3 más durante el naufragio, los 15 supervivientes
llegaron a las costas de Brasil 31 días después. Al comandante de Stephen Hopkins, el
capitán Paul Buck, se le concedió a título póstumo la Medalla de la Marina
Mercante de Servicio Distinguido por
sus acciones. También fue condecorado al cadete Edwin Joseph
O'Hara que realizó por sí solo los últimos disparos con el
cañón de popa.
El Stier contempla como se hunde una de sus presas.
Por su parte el Stier, que había sido dañado fatalmente, era
incapaz de moverse y el timón no respondía de modo que el capitán ordenó
abandonar el barco y tras abandonarlo explotó a las 11:40. Todos menos dos
tripulantes lograron sobrevivir a la acción y fueron rescatados por el buque de
suministros Tannenfels
que en esos momentos acompañaba al Stier.
Fuentes:
SCHMALENBASH, P. “German Raiders 1895–1945” 1977
MUGGENTHALER, A. “German Raiders of World War II” 1977
ROSKILL, S. “The War at Sea 1939–1945 Volume II” 1956
English version
The Steir, formerly a merchant named Cairo and built by Germaniawerft in
1936, was requisitioned by the Kriegsmarine in November 1936 beginning a new life.
After serving out his professional nature in the Baltic Sea was transformed
into a minelayer ship during the months that Operation Sealion was on the
table. Once you rearmed abandoned this idea to be transformed (in Wilton
shipyards Rotterdam) in auxiliary cruiser in April 1941. He installed 6 guns of
105 mm, 1 of 75 mm, two twin barreled 37 mm, 4 guns of 20 mm and two submerged
torpedo tubes 533 mm reached 11,000 tons displacement.
The May 10, 1942 en route to the Atlantic broke through the Channel in stages to try to avoid attention enemy. Despite this he was involved in a fight against British coastal forces. In the confrontation Schnellboot was two German torpedo sunk and British MTB. Under the command of Fregattenkapitän (later Kapitän zur See) Horst Gerlach Royan reached on the 19th to go to the South Atlantic. During your cruise four months and a half managed to sink three ships, the September 27, 1942 was sunk when he faced the gunship merchant Liberty ship SS Stephen Hopkins was also sunk in the engagement. The Steir succeeded in sinking four ships with a record total of 29,409 tons. On June 4, 1942 managed to sink the British SS Gemstone (4,986 ton.), Two days later was the Panamanian SS Stanvac Calcutta (10,170 ton) which was sunk in combat. On August 9 he found the British freighter SS Dalhousie (7,250 ton) sinking it within minutes.
The May 10, 1942 en route to the Atlantic broke through the Channel in stages to try to avoid attention enemy. Despite this he was involved in a fight against British coastal forces. In the confrontation Schnellboot was two German torpedo sunk and British MTB. Under the command of Fregattenkapitän (later Kapitän zur See) Horst Gerlach Royan reached on the 19th to go to the South Atlantic. During your cruise four months and a half managed to sink three ships, the September 27, 1942 was sunk when he faced the gunship merchant Liberty ship SS Stephen Hopkins was also sunk in the engagement. The Steir succeeded in sinking four ships with a record total of 29,409 tons. On June 4, 1942 managed to sink the British SS Gemstone (4,986 ton.), Two days later was the Panamanian SS Stanvac Calcutta (10,170 ton) which was sunk in combat. On August 9 he found the British freighter SS Dalhousie (7,250 ton) sinking it within minutes.
With a thick fog the two ships were sighted about 08:52 at a distance of about 4,000 meters. Gerlach gave the order action stations while Stephen Hopkins did likewise unable to identify the German ship. This boat available defensive armament somewhat sparse, with a barrel of 4 inches aft and several machine guns but once opened fire, 8:55, showed a strong determination to defend their ship. He soon reached the Stier several times damaging their engines and steering gear but had to withdraw overwhelmed by the firepower of the German ship away from him at 10:00 sinking little later. In total killed in action 42 crew and 3 more during the sinking, the 15 survivors reached the shores of Brazil 31 days. The commander of Stephen Hopkins, Captain Paul Buck, was posthumously awarded the Merchant Navy Medal of Distinguished Service for his actions. He was also awarded the cadet Edwin Joseph O'Hara that alone made the last shots with the stern gun.
For his part, Stier, who had been fatally damaged, was unable to move and rudder did not respond so the captain ordered abandon ship and leave after exploded at 11:40. All but two crew members survived the action and were rescued by the supply ship Tannenfels which at that time came with Stier.
Stier possibly showing battle damage during battle with Stephen Hopkins (speculation based on picture contents).
Sources:
SCHMALENBASH, P. “German Raiders 1895–1945” 1977
MUGGENTHALER, A. “German Raiders of World War II” 1977
ROSKILL, S. “The War at Sea 1939–1945 Volume II” 1956
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