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lunes, 16 de septiembre de 2013

Blindado C15TA


Camión blindado C15TA


El camión blindado C15TA fue un diseño de General Motors Canada similar al blindado norteamericano M3. Este modelo usaba el chasis del camión de uso militar Chevrolet C15. Entre 1943 y 1945 se completaron un total de 3.961 vehículos en las factorías de Oshawa, Ontario.

Disponía de un blindaje que oscilaba entre los 6 y 14 mm suficiente para soportar fuego de ametralladoras ligeras. Su peso era de 4´5 toneladas con capacidad de transportar a 8 soldados y estaba tripulado por dos hombres. Tenía un motor GMC de 100 hp que le permitía alcanzar una velocidad máxima de 65 Km/h en carretera.

El C15TA fue utilizado por los británicos y canadienses durante las batallas en desarrolladas en el noroeste europeo en 1944-45. También se desarrolló una versión ambulancia con la designación CT15AA para el traslado de heridos desde el frente. Tras el final de la guerra muchos de estos vehículos permanecieron en Europa poblando algunos de sus Ejércitos como Bélgica, Holanda (36 vehículos), Noruega o Dinamarca (en este caso bajo la denominación M6 Mosegris). Un lote de al menos 150 vehículos fueron vendidos por Canadá a España. Los C15TA dejados por los británicos en Vietnam fueron utilizados posteriormente por Francia en sus operaciones en Indochina y, tras su traslado, en Vietnam del sur. Algunos de estos vehículos estuvieron en servicio en las guerras en África hasta finales de los años 60.


Fuentes:
LUCY, R. “The C15TA in Canadian Service” Service Publications, 2012
MOSCHANSKIY, I. “Armored vehicles of the Great Britain 1939-1945 part 2” Modelist-Konstrukto, 1999
FOSS, C. “The Encyclopedia of Tanks and Armored Fighting Vehicles” Thunder Bay Press, 2002
CHAMBERLAIN, P. “British and American Tanks of World War Two: The Complete Illustrated History of British, American and Commonwealth Tanks, 1939-45” Cassell, 2000

English versión

The armored car was a design C15TA General Motors Canada similar to U.S. armored M3. This model used the truck chassis Chevrolet C15 military use. Between 1943 and 1945 he completed a total of 3,961 vehicles in the factories of Oshawa, Ontario.

It had a shield which ranged between 6 and 14 mm enough to support light machine guns. His weight was of 4.5 tonnes carrying capacity to 8 soldiers and was manned by two men. GMC had a 100 hp engine that allowed him to reach a maximum speed of 65 Km/h on the road.

The C15TA was used by the British and Canadians during the battles developed in northwest Europe in 1944-45. Also developed a version with the designation CT15AA ambulance to transport wounded from the front. After the end of the war many of these vehicles remained in Europe populating some of their hosts as Belgium, the Netherlands (36 vehicles), Norway and Denmark (in this case under the name Mosegris M6). A batch of at least 150 vehicles were sold by Canada to Spain. The C15TA left by the British in Vietnam were later used by France in its operations in Indochina and, after his transfer, in South Vietnam. Some of these vehicles were in service in the wars in Africa until the late 60s.




Sources:
LUCY, R. “The C15TA in Canadian Service” Service Publications, 2012
MOSCHANSKIY, I. “Armored vehicles of the Great Britain 1939-1945 part 2” Modelist-Konstrukto, 1999
FOSS, C. “The Encyclopedia of Tanks and Armored Fighting Vehicles” Thunder Bay Press, 2002
CHAMBERLAIN, P. “British and American Tanks of World War Two: The Complete Illustrated History of British, American and Commonwealth Tanks, 1939-45” Cassell, 2000

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