viernes, 30 de noviembre de 2012

Experten alemanes: Heinrich Blaut

Unteroffizier Heinrich Blaut


En esta ocasión nos ocupamos de un experten no muy conocido que logró tan solo 6 victorias aéreas durante la Segunda Guerra Mundial. Blaut sirvió durante toda su carrera con el JG 3 en el Ostfront a finales de 1942. Al menos tres de los seis aviones derribados por Blaut fueron los pesadamente blindados Il-2 Sturmovik, aviones de ataque al suelo. Uno de ellos lo derribó el 14 de octubre de 1942 y dos más el 29 de noviembre. Finalmente cayó prisionero en 1942, probablemente derribado.

Fuentes:
BERGSTRÖM, C. “Black Cross, Red Star. Vol.2Pacifica Military History, 2001
MUSCIANO, W. “Messerschmitt Aces” Tab Books, 1989

English version

This time we take care of a little-known experten who managed just six aerial victories during World War II. Blaut served during his career with JG 3 in late 1942 Ostfront. At least three of the six aircraft were shot down by the heavily armored Blaut Il-2 Sturmovik, ground attack aircraft. One of them dropped him on 14 October 1942 and two more on November 29. Finally he was taken prisoner in 1942, probably shot down.

 Bf 109 G-2/R6 piloted by Blaut  shows a curious marking victories drift device, a simple 2. It was an Il-2 shot down on 14/10/1942

Sources:
BERGSTRÖM, C. “Black Cross, Red Star. Vol.2Pacifica Military History, 2001
MUSCIANO, W. “Messerschmitt Aces” Tab Books, 1989

jueves, 29 de noviembre de 2012

El desastre del PQ-17

El desastre del convoy PQ-17


La situación estratégica a principios de 1942 era delicada para los Aliados, con un equilibrio difícil de mantener. Por un lado Stalin reclamaba más ayuda para intentar detener la ofensiva alemana pero por el otro, en los desiertos norteafricanos, Rommel continuaba asestando golpe tras golpe a las fuerzas británicas allí destinadas. El Alto Mando británico decidió enviar el material solicitado por Rusia con el objetivo de endurecer la resistencia al avance alemán con la esperanza de que los suministros que serían destinados al norte de África se desviasen al Ostfront debilitando de este modo la ofensiva de Rommel contra Egipto.

Unos meses antes, en mayo, el convoy PQ-16 ya había perdido 16 buques mercantes tratando de llevar material a Rusia (por valor de 500 millones de dólares). Se recomendó que el próximo convoy partiese a finales de año para evitar pérdidas tan elevadas sin embargo las presiones políticas fijaron otra fecha. En el calendario se fijó el 27 de junio de 1942, fecha en la que las zonas polares son iluminadas por el sol durante prácticamente las 24 horas. La reunión de los barcos mercantes para formar lo que sería el convoy PQ-17 se realizó en Hvalfjordur, Islandia. El convoy lo formaba un total de 35 barcos con una escolta de 6 destructores, 4 corbetas, 2 barcos antiaéreos, 3 barreminas, 4 arrastreros antisubmarinos y 2 submarinos, todos ellos bajo el mando del comandante J.E. Broome. Por si no fuese poco otros 5 cruceros con su respectiva escolta de destructores bajo el mando del vicealmirante H.K. Hamilton proporcionarían protección adicional a distancia. Hasta que cruzasen el Cabo Norte se les proporcionó una fuerza adicional de escolta compuesta por el portaaviones HMS Victorious y los acorazados USS Washington y HMS Duke of York, cruceros y destructores, bajo el mando del almirante Tovey.

 Destructor HMS Offa

La ruta establecida pasaba cerca de Svalbard, el norte de las Islas de los Osos y bordeando el límite del círculo polar para cambiar luego rumbo sur bordeando Novaya Zemlya, a través del Mar de Barents, para alcanzar el Mar Blanco con rumbo sur. Una vez formado el gran convoy dos de los mercantes sufrieron averías y tuvieron que regresar a puerto. Poco después el convoy fue avistado por el U-456 que radió su posición manteniéndose cerca de él para vigilarlo. El 1 de julio un aparato de la Luftwaffe lo localizó emprendiendo ataques contra el convoy al día siguiente. Tres días más tarde se producen los primeros hundimientos, dos de los mercantes son alcanzados hundiéndose rápidamente junto con su carga. Desde Londres llegó la orden de que la mayoría de los barcos de escolta regresasen a la base de Scapa Flor confiando la defensa del convoy a los dos barcos antiaéreos y a algunos barcos menores.

El día 5 de julio, ya casi sin escolta efectiva, fueron hundidos 12 mercantes más; 6 de ellos alcanzados por los bombarderos de la Luftwaffe y los otros 6 hundidos por los torpedos lanzados desde cuatro U-Boot. Ante el éxito que se estaba logrando a manos de los U-Boot y la Luftwaffe se decidió no enviar ni al Tirpitz ni al Prinz Eugen (junto con su escolta) para interceptar al desafortunado convoy PQ-17. Al día siguiente otros dos mercantes más fueron enviados al fondo del mar, uno alcanzado por una bomba de aviación y el otro hundido por un torpedo lanzado desde el U-255. Entre los días 7 y 8 se continuó con el ataque y como resultado otros 5 barcos más fueron hundidos, dos de ellos a cuenta del U-255. Hasta la fecha la Luftwaffe había sumado al esfuerzo 202 misiones de combate contra el convoy.

 SS Christopher Newport

Por si esto no fuera poco dentro del mismo convoy surgieron los problemas ante la terrible perspectiva del hundimiento de todos los buques. En algunos de ellos hubo motines, confinamiento bajo cubierta y capitanes que enarbolaron bandera de rendición para evitar ser  hundidos. Otros dirigieron sus barcos para ser embarrancados en la playa abandonando tanto al buque como su carga. Los tripulantes de 9 mercantes desertaron, algunos antes de ser atacados, y otros capitanes barrenaron sus barcos para ser rescatados y regresar más seguros.

Los diarios alemanes llevan este éxito a sus portadas el 8 de julio de 1942, como el diario Völkischer Beobachter; “Der Vernichtungsschlag gegen den grossen Geleizug im Eismeer. Trotz stärkster Sicherung 192400 BRT.!” Los  barcos que lograron proseguir el viaje alcanzaron el puerto de Arkangel el 10 de julio y Murmansk la semana siguiente. El resultado final fue de el hundimiento de 142.500 toneladas de buques y 150 tripulantes habían muerto.  Miles de vehículos fueron a dar al fondo del mar, así como también 430 carros de combate, 210 bombarderos y 100.000 toneladas de carga diversa.  Un barco más del PQ-17 fue hundido por el U-255 cuando hacía el viaje de regreso.

El desastre conmocionó a las autoridades Aliadas y se decidió retrasar la partida del convoy PQ-18 hasta el mes de septiembre. Esta decisión levantó ampollas en el Kremlin que protestó enérgicamente. Este convoy fue también muy castigado resultando hundidos un total de 30 buques mercantes pese a contar con una escolta de 50 buques de guerra de diverso tamaño. Este nuevo revés provocó que se retrasase aún más el siguiente envío hasta el mes de diciembre, que la oscuridad invernal cubriría mejor la travesía.


IRVING, D. “Destrucción de convoy de PQ-17 1987
BLAIR, C. “Hitler´s U-Boat war” Random House, 1998
WYNN, K. “U-Boat operations of the Second World War” Naval Institute Press 1998

English version

The strategic situation in early 1942 was sensitive to the Allies, with a difficult balance to maintain. On one hand Stalin demanded more help to try to stop the German offensive but on the other, in the North African desert, Rommel continued asestando blow after blow to the British forces there aimed. The British High Command decided to send the material requested by Russia in order to harden the resistance to the German advance in the hope that the supplies would go to North Africa was diverted to Ostfront thereby weakening Rommel's offensive against Egypt.

A few months earlier, in May, the convoy PQ-16 and had lost 16 merchant ships trying to bring material from Russia (worth $ 500 million). It is recommended that the next convoy partiese later this year to avoid losses as high political pressure yet set another date. The schedule was set June 27, 1942, date on which the polar areas are illuminated by the sun for almost 24 hours. The meeting of merchant vessels to form what would become the convoy PQ-17 was performed in Hvalfjordur, Iceland. The convoy was formed by a total of 35 ships with an escort of six destroyers, four corvettes, two anti-aircraft ships, three minesweepers, four trawlers Submarine and two submarines, all under the command of JE Broome. As if that were not enough other five cruisers with their respective escort destroyers under the command of Vice Admiral HK Hamilton distance would provide additional protection. Until cruzasen North Cape were given additional force composed escort the aircraft carrier HMS Victorious and the battleship USS Washington and HMS Duke of York, cruisers and destroyers, under the command of Admiral Tovey.


Convoy PQ 17 which Commodore Dowding commanded

The established route passed near Svalbard, northern Bear Island and along the edge of the Arctic Circle to change then due south along Novaya Zemlya, through the Barents Sea, White Sea to reach due south. Once formed the large merchant convoy suffered two breakdowns and had to return to port. Shortly after the convoy was sighted by the U-456 that radioed his position keeping close eye on him. On 1 July the Luftwaffe apparatus located him waging attacks against the convoy the next day. Three days later the first subsidence occur, two merchants are achieved rapidly sinking along with their cargo. From London came the order that most regresasen escort vessels at the base of Scapa Flower convoy defense trusting the two anti-aircraft ships and some smaller vessels.

On July 5, almost no effective escort were sunk 12 merchant more, six of them hit by the bombers of the Luftwaffe and the other 6 sunk by torpedoes fired from four U-Boot. Given the success that was achieved at the hands of U-Boot and the Luftwaffe was decided not to send or not to Prinz Eugen and Tirpitz (along with his bodyguard) to intercept the convoy PQ-17 unfortunate. The next day two more were sent to merchant sea floor, one hit by a bomb and the other aviation sunk by a torpedo from U-255. Between 7 and 8 is continued with the attack and as a result other five boats were sunk, two of them on account of the U-255. To date, the Luftwaffe had joined the effort 202 combat missions against the convoy.



 The abandoned Paulus Potter as found by U-255

As if this were not enough in the same convoy problems arose with the terrible prospect of the collapse of all ships. In some of them there were riots, confinement below deck and captains who hoisted flag of surrender to avoid being stranded. Others directed their ships to be stranded on the beach leaving both the ship and its cargo. The crew of nine merchant deserted, some before being attacked, and other captains scuttled their boats to be rescued and returned safer.

German newspapers carry this success to their covers on July 8, 1942, as Völkischer Beobachter newspaper, "Der Vernichtungsschlag grossen Geleizug gegen den im Eismeer. Trotz stärkster Sicherung 192,400 BRT." Vessels able to continue the journey reached the port of Arkhangelsk and Murmansk on July 10 the following week. The end result was the collapse of 142,500 tons of ships and 150 crew members were killed. Thousands of vehicles were sent to the bottom of the sea, as well as 430 tanks, 210 bombers and 100,000 tonnes of various cargoes. A boat of PQ-17 was sunk by U-255 when making the return trip.

The disaster shocked the Allied authorities and decided to delay the departure of the convoy PQ-18 until September. This decision raised hackles in the Kremlin who protested vigorously. This convoy was also severely strained resulting sunk a total of 30 merchant ships despite having an escort of 50 warships of various sizes. This new setback caused further be delayed until the next delivery month of December, the winter darkness that would better cover the crossing.


 SS Zaafaran

Hoosier torpedoed by U-376

IRVING, D. “Destrucción de convoy de PQ-17 1987
BLAIR, C. “Hitler´s U-Boat war” Random House, 1998
WYNN, K. “U-Boat operations of the Second World War” Naval Institute Press 1998

miércoles, 28 de noviembre de 2012

Bristol Beaufighter

Caza pesado Bristol Beaufighter


El Bristol Tipo 156 Beaufighter era denominado muy a menudo como simplemente Beau, y se trataba de un caza pesado modificado a partir de un torpedero (Bristol Beaufort). Su antecesor tuvo una carrera corta que no tiene nada que ver con la larga vida de servicio del Beau en todos los teatros de operaciones. La idea original era poder utilizar los planos, cola y tren de aterrizaje del ya existente Beaufort para el desarrollo y producción de un caza pesado. Este proyecto coincidía con el desarrollo del Westland Whirlwind, también un caza pesado bimotor.

El proyecto tenía por objeto que fuese más rápido de fabricar sin tener que empezar un proyecto desde cero. El primer prototipo realizó su primer vuelo el 17 de julio de 1939, tan solo ocho meses después de los primeros trabajos. Ya antes de realizarse las primeras pruebas se logró un pedido inicial de 300 aparatos con la especificación F.17/39, lo cual parece ser que fue una decisión meramente política.

Entre ambos aparatos encontramos muy pocas diferencias, compartiendo muchos elementos como ya hemos visto. En la bodega de bombas era con dispensador y su armamento de cuatro cañones Hispano-Suiza HS.404 de 20 mm se acomodaban en la parte inferior del fuselaje.  Los cargadores de estos cañones tenían 60 proyectiles con lo que obligaba al operador de radio a tener que alimentarlos manualmente, un trabajo muy impopular entre las tripulaciones.  Más tarde el problema se solventó mediante la alimentación por medio de cintas. El armamento se complementaba con seis ametralladoras Browning de 7,7 mm instaladas en las alas. El piloto ocupaba la cabina mientras que el artillero trasero fue eliminado, el navegador/operador de radio se sentaba en la parte trasera, debajo de una pequeña cúpula de perspex.


Los motores originales del Beaufort, los Bristol Taurus, no tenían suficiente potencia para desarrollar su nuevo rol con lo que fueron sustituidos por los Hercules XVII, del mismo fabricante. Sin embargo este aumento de potencia supuso otro problema, una significativo aumento de las vibraciones y obligaron a realizar cambios (teniendo problemas con el centro de gravedad). Para los varemos de caza el Beaufighter era pesado y lento, siendo superado por el Messerschmitt Me110, alcanzaba los 7.000 Kg con una velocidad máxima de 540 Km/h. A pesar de todo era lo mejor que se tenía ya que el Westland Whirlwind fue cancelado por problemas de motorización.

La Real Fuerza Aérea Australiana utilizó los Beaufighters construidos en suelo patrio por el Departament of Aircraft Production desde 1944 en adelante con la designación DAP Beaufighter. Se realizaron cambios para que fuese un aparato de ataque al suelo/torpedero denominándose como Mk.21. Se cambió la planta motriz (Hércules CVII) la sección de cola y mejora de armamento.


ASHWORTH, C. “RAF Coastal Command: 1936–1969” Patrick Stephens Ltd., 1992
BINGHAM, V. “Bristol Beaufighter” Airlife Publishing, 1994
BRIDGEMAN, L. “The Bristol 156 Beaufighter” Studio, 1946
MARCH, D. “British Warplanes of World War II” Aerospace, 1998
SCUTTS, J. “Bristol Beaufighter” The Crowood, 2004

English versión

The Bristol Type 156 Beaufighter was often referred to as simply Beau, and it was a heavy fighter modified from a shortstop (Bristol Beaufort). His predecessor had a short career that has nothing to do with the long service life of Beau in all theaters of operations. The original idea was to use the planes, tail and undercarriage of the Beaufort existing development and production of a heavy fighter. This project coincided with the development of the Westland Whirlwind, also a twin-engine heavy fighter.

The project was intended to be manufactured faster without having to start a project from scratch. The first prototype made its first flight on July 17, 1939, just eight months after the first works. Even before the first test performed was achieved an initial order of 300 units with F.17/39 specification, which seems to be that it was a purely political decision.

Between both units find very few differences, sharing many elements as we have seen. In the bomb bay was with dispenser and armament of four guns Hispano-Suiza 20 mm HS.404 settled into the bottom of the fuselage. Shippers of these guns were 60 projectiles which forced the radio operator to have to manually feed them, a very unpopular with the crews. Later the problem was solved by feeding by means of tapes. The armament was supplemented with six 7.7 mm Browning machine guns mounted in the wings. The pilot occupied the cabin while the rear gunner was removed, the navigator/radio operator sat in the back, under a small perspex dome.


Beaufighters of No. 31 Squadron RAAF attacking an oil barge at Tenau Harbour on 31 March 1944.

The original engines of Beaufort, the Bristol Taurus, did not have enough power to develop his new role with which were replaced by Hercules XVII, from the same manufacturer. However, this increase in power was another problem, a significant increase in vibration and forced changes (having problems with the center of gravity). For hunting varemos the Beaufighter was heavy and slow, being surpassed by the Messerschmitt Me 110, reached the 7,000 kg with a maximum speed of 540 Km/h. Yet it was the best to be had as the Westland Whirlwind was canceled because of engine problems.

The Royal Australian Air Force used the built Beaufighters homeland by the Department of Aircraft Production from 1944 onwards with the designation DAP Beaufighter. Changes were made for it to be a ground attack unit/shortstop denominating as Mk.21. Changed powerplant (Hercules CVII) the tail section and improved weaponry.



ASHWORTH, C. “RAF Coastal Command: 1936–1969” Patrick Stephens Ltd., 1992
BINGHAM, V. “Bristol Beaufighter” Airlife Publishing, 1994
BRIDGEMAN, L. “The Bristol 156 Beaufighter” Studio, 1946
MARCH, D. “British Warplanes of World War II” Aerospace, 1998
SCUTTS, J. “Bristol Beaufighter” The Crowood, 2004

martes, 27 de noviembre de 2012

Daimler Benz VK3002

El rival del Panther. Daimler Benz VK3002



Durante la Operación Barbarroja los alemanes pudieron comprobar como sus carros eran superados tanto en armamento como en blindaje por sus homólogos soviéticos, el T-34/76 y la serie KV. Estos disponían de cañones de 76´2 mm y blindajes frontales que no podían ser penetrados por los cañones montados en los carros alemanes, solo podían ser detenidos provocando la rotura de las cadenas o con disparos a quemarropa. La  única arma eficaz para acabar con estos monstruos acorazados a distancias normales de combate era el superlativo 88 mm pero este cañón antiaéreo de doble función se encontraba por aquellas fechas en poco número.

En noviembre de 1941 una delegación del Heereswaffenamt (Departamento de Armamento y Material del Ejército) fue enviada al 2º Panzergruppe de Guderian con el objetivo de evaluar in-situ al T-34/76. Estos hombres debían devolver a Alemania la ventaja acorazada con las medidas que estimasen oportunas. Como medidas preliminares se decidió rearmar al PzKpfw IV con un cañón más adecuado para la lucha acorazada, el L/43 de 75 mm (posteriormente sería cambiado en otros modelos por el más largo L/48 del mismo calibre). Sin embargo el objetivo último era la creación de un carro medio superior al T-34/76 soviético que, a la larga, repoblaría las divisiones Panzer como carro medio.

Prototipo VK3002 (MAN)

Las especificaciones del Heereswaffenamt para el nuevo vehículo (VK3002) hablaban de un armamento principal de 75 mm, inicialmente el L/48, con un peso en orden de combate de entre 30 y 35 toneladas capaz de desarrollar una velocidad máxima de 55 Km/h. Al concurso se presentaron dos importantes firmas, Daimler-Benz y MAN (contratos firmados el 25 de octubre de 1941) que lucharían por lograr el contrato final con el Ejército para la construcción del nuevo carro medio alemán. Finalmente el cañón se eliminó a favor del más largo KwK 42 L/70 de 75 mm, desarrollado por Rheinmetall-Borsig.

El modelo propuesto por Daimler-Benz fue designado como VK3002 (DB) y estaba propulsado por un motor diesel situado convencionalmente, en la parte posterior del vehículo. La suspensión era imbricada de 8 bogies con ballestas laminares externas y el resultado final se asemejaba mucho al T-34 soviético al que debía batir. En mayor o menor medida incorporaba elementos de aquel carro soviético. Hitler prefería el candidato de Daimler-Benz y en realidad muchos pensaban que tenía mayor potencial de desarrollo que su rival. Sin embargo el Ejército no pensaba lo mismo, no le entusiasmaba la idea de un carro tan parecido al T-34 ya que en el frente surgirían los inevitables problemas de identificación. Así mismo el armamento en una posición tan adelantada, resultado de la posición de la torre en el vehículo, provocaría problemas al superar desniveles. Las pruebas tuvieron lugar en otoño de 1942 tras lo que se aceptó oficialmente el diseño de MAN.


Fuentes:
CHAMBERLAIN, P. & ELLIS, C. “Panzerkampfwagen V Panther” AFV 10
JENTZ, T. “Die deutsche Panzertruppe” Band 2, 1999 
PARADA, G. “Panther Ausf A/G” Kagero, 2001
PERRET, B. “The PzKpfw V Panther” Osprey, 1981

English version

During Operation Barbarossa, the Germans were able to see how their cars were exceeded in both arms and armor for their Soviet counterparts, the T-34/76 and KV series. These guns possessed 76.2 mm frontal armor could not be penetrated by the guns mounted on trucks Germans could only be stopped causing strand breaks or shot at close range. The only effective weapon to kill these monsters battleships normal combat distances was the superlative 88 mm anti-aircraft gun but this dual role was at that time in a short number.

In November 1941 a delegation of Heereswaffenamt (Ordnance Department of the Army) was sent to Guderian's 2nd Panzer order to evaluate in situ the T-34/76. These men had to return to Germany the advantage armored with the measures they deemed appropriate. As preliminary measures was decided to rearm the PzKpfw IV with a gun more suitable for armored combat, the 75 mm L/43 (later to be changed by the other models longer L/48 of the same caliber). But the ultimate goal was to create a car more than half Soviet T-34/76, eventually repopulate Panzer divisions as carriage means.

Heereswaffenamt specifications for the new vehicle (VK3002) spoke of a main armament of 75 mm L/48 initially, weighing in fighting order of 30 to 35 tons capable of a maximum speed of 55 Km/h . At the contest were two important companies, Daimler-Benz and MAN (contracts signed on October 25, 1941) would fight to achieve the final contract with the Army to build the new car average German. Finally the tube was removed in favor of longer KwK 42 L/70 of 75 mm, developed by Rheinmetall-Borsig.

The model proposed by Daimler-Benz was designated VK3002 (DB) and was powered by a diesel engine conventionally located in the rear of the vehicle. The suspension was interwoven with crossbows 8 bogies external laminar and the end result was very close to the Soviet T-34 that was beat. To a greater or lesser degree that incorporated elements of Soviet tank. Hitler preferred candidate of Daimler-Benz and indeed many thought had the greatest development potential rival. However, the Army did not think so, did not relish the idea of ​​a car so similar to T-34 because in the front of the inevitable problems arise identification. Also the weapons in a position so far ahead, the result of the position of the tower in the vehicle, to overcome problems cause uneven. Testing took place in autumn 1942 after which he officially accepted the MAN design.



Sources:
CHAMBERLAIN, P. & ELLIS, C. “Panzerkampfwagen V Panther” AFV 10
JENTZ, T. “Die deutsche Panzertruppe” Band 2, 1999 
PARADA, G. “Panther Ausf A/G” Kagero, 2001
PERRET, B. “The PzKpfw V Panther” Osprey, 1981

lunes, 26 de noviembre de 2012

Aeródromos de la IIGM: Hornchurch

Aeródromo de Hornchurch


El campo de aviación está situado en el sur de Hornchurch, en lo que hoy día es el municipio londinense de Havering. Es conocido como Sutton durante la Primera Guerra Mundial, que ocupa 90 acres (360.000 m2) de la finca del mismo nombre y está situada 14 millas (22,5 km) al este-noreste de Charing Cross abriéndose en 1915. Aunque el aeropuerto cerrado poco después del final de la Primera Guerra Mundial, la tierra fue requisada en 1923 debido a la expansión de la Royal Air Force y se volvió a abrir como una estación de combate mucho más grande en 1928. El campo está muy bien situado en la ruta de aproximación a Londres y el Támesis. Era una instalación clave de la fuerza aérea entre las dos guerras y en la era de los reactores. Disponía de tres pistas, una de norte a sur, otra de noreste a suroeste, y una más de este a oeste, todas ellas de 4800 ft de longitud. Finalmente se cerró el 1 de julio de 1962.

Fuentes:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983

English version

The airfield is located in the south of Hornchurch in what is now the London Borough of Havering. It is known as Sutton during World War I, which occupies 90 acres (360,000 m2) of the estate of the same name and is located 14 miles (22.5 km) east-northeast of Charing Cross opening in 1915. Although the airport closed shortly after the end of World War I, the land was requisitioned in 1923 due to the expansion of the Royal Air Force and was reopened as a battle station much larger in 1928. The course is very well located in the approach route to London and the Thames. Installation was a key air force between the wars and in the age of the reactors. It had three tracks, one from north to south, the other from northeast to southwest, and further east to west, all of 4800 ft in length. Finally closed on July 1, 1962.


Sources:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983

viernes, 23 de noviembre de 2012

Experten alemanes: Hannes Trautloft

Oberst Hannes Trautloft


Nacido el 3 de marzo de 1913 en una localidad cecana a Weimar se unió al Deutsche Verkehrfliegerschule el 1 de abril de 1931 para aprender a volar. En 1932 fue enviado al campo de entrenamiento secreto de Lipezk (Rusia) durante cuatro meses para recibir adiestramiento adicional. Tras regresar a Alemania se unió al Ejército en 1934 y fue uno de los 6 pilotos que llegaron a Cádiz el 7 de agosto de 1936 para proporcionar pilotos a las tropas nacionales. En un principio pilotó un biplano Heinkel He 51, junto con Kraft Eberhardt (con 7 victorias fue muerto en acción el 13 de noviembre de 1936), logrando la primera victoria aérea alemana en la Guerra civil cuando ambos derribaron sendos Breguet XIX el 25 de agosto de 1936. En diciembre recibieron cuatro prototipos nuevos del Bf 109 para enfrentarse a los bombarderos SB y a los cazas I-15 e I-16 que estaban poblando las unidades republicanas. Volando a los mandos de este nuevo caza logró tres nuevas victorias elevando su registro final hasta cinco. Sin embargo más allá de las victorias aéreas la importancia de Trautloft viene dada porque es el responsable de las nuevas tácticas de combate.

Una vez de vuelta en Alemania sirvió en distintas unidades hasta que fue nombrado Staffelkapitän del 12./JG 132 el 1 de julio de 1938. El 1 de noviembre de ese mismo año la unidad fue redesignada como 2./JG 331, sin embargo Trautloft, entraría en la Segunda Guerra Mundial formando parte del 2./JG 77. Tras participar en la campaña polaca, dónde derribaría un PZL P.23 cerca de Warta, fue ascendido a Hauptmann y llegó a ser Gruppenkommandeur del I./JG 20 el 19 de septiembre de 1939. Durante la campaña de Francia logró dos victorias más y participó en la Batalla de Inglaterra (el I./JG 20 fue redesignado como III./JG 51 el 4 de julio de 1940) logrando dos victorias más. El 25 de agosto de 1940 fue nombrado Kommodore de la recién formada JG 54, puesto que mantendría hasta el 5 de julio de 1943. Lideró su Jagdgeschwader el resto de la Batalla de Inglaterra volando 120 misiones de combate sobre el Canal antes de que la unidad fuese trasladada a Alemania para descansar y reequiparse. Durante este periodo Trautloft logró tres victorias más elevando su registro personal hasta 13.



Participó en la Campaña de los Balcanes y la Operación Barbarossa logrando la Ritterkreuz el 27 de julio de 1941 con 20 victorias acreditadas. A finales de año ya eran 26, logrando otras 19 más en 1942 y alcanzando las 50 el 15 de febrero de 1943. El 6 de julio de 1943 fue nombrado Inspizient Ost en la oficina del General der Jagflieger. El 27 de noviembre fue nombrado Inspekteur der Tagjäger. Trautloft participó en el llamado Motín de los pilotos de combate” que condujo a su retirada y posterior destino al  4 Flieger-SchulDivision en Estrasburgo. Vio el final de la guerra con esta unidad con base en Döberitz-Elsgrund. Tras la guerra se unió al Bundesluftwaffe el 1 de octubre de 1957 con el rango de Brigadegeneral. Durante la década de los 60 fue Inspector General del Bundesluftwaffe y se retiró el 30 de junio de 1970 con el rango de Generalleutnant. Trautloft participó en muchos actos de veteranos de la guerra hasta su muerte el 11 de enero de 1995.

Fuentes:
BERGSTRÖM, C. “Black Cross, Red Star. Vol.2Pacifica Military History, 2001
BERGSTRÖM, C. “Stalingrad – The Air Battle: 1942 through January 1943Midland, 2007
MUSCIANO, W. “Messerschmitt Aces” Tab Books, 1989
WEAL, J. “Bf 109 D/E Aces 1939-41” Osprey, 1996
WEAL, J. “Bf 109 Aces of the Russian Front” Osprey, 2001
WEAL, J. “More Bf 109 Aces of the Russian Front” Osprey, 2007

English versión

Born March 3, 1913 at a location to Weimar cecana joined Deutsche Verkehrfliegerschule the April 1, 1931 to learn to fly. In 1932 he was sent to boot camp Lipezk secret (Russia) for four months to receive additional training. After returning to Germany he joined the Army in 1934 and was one of the six pilots who arrived in Cadiz on August 7, 1936 to provide pilots with the national troops. Initially piloted a biplane Heinkel He 51, along with Kraft Eberhardt (with 7 victories was killed in action on November 13, 1936), making the first German air victory in the Civil War when both shot down two separate Breguet XIX August 25 1936. In December received four new prototypes of the Bf 109 to meet the bombers and fighters SB I-15 and I-16 that were populating republican units. Flying at the controls of this new fighter had three more victories raising its final record of five. But beyond the importance of aerial victories Trautloft is given because it is responsible for the new combat tactics.



Once back in Germany served in various units until his appointment 12./JG Staffelkapitän of 132 on July 1, 1938. On November 1 of that year the unit was redesignated as 2./JG 331 Trautloft however, enter into World War II as part of 2./JG 77. After participating in the Polish campaign, where a PZL P.23 topple near Warta, was promoted to Hauptmann and became Gruppenkommandeur of I./JG 20 on September 19, 1939. During the campaign of France managed two more wins and participated in the Battle of Britain (the I./JG 20 was redesignated III./JG 51 on July 4, 1940) achieved two more victories. On 25 August 1940 he was appointed to the newly formed Kommodore JG 54, since it would maintain until July 5, 1943. He led his Jagdgeschwader the rest of the Battle of Britain flying 120 combat missions over the Channel before the unit was transferred to Germany to rest and re-equip. During this period achieved three victories Trautloft raising his personal record to 13.

He participated in the Balkan Campaign and Operation Barbarossa Ritterkreuz achieving the July 27, 1941 with 20 victories credited. At the end of the year and were 26, making another 19 more in 1942 and reaching 50 on February 15, 1943. On July 6, 1943 was named Inspizient Ost General's office der Jagflieger. On November 27 he was appointed Inspekteur der Tagjäger. Trautloft participated in the "Mutiny of fighter pilots" that led to his retirement and post-employment to 4 Flieger SchulDivision in Strasbourg. He saw the end of the war with this unit-based Döberitz Elsgrund. After the war he joined the Bundesluftwaffe on October 1, 1957 with the rank of Brigadegeneral. During the 60s was Bundesluftwaffe Inspector General and retired June 30, 1970 with the rank of Generalleutnant. Trautloft participated in many acts of war veterans until his death on January 11, 1995.

Oberstleutnant Hannes Trautloft in the cockpit of his Fw 190 A-4 "Black Chevron and Bars", Krasnogvardeisk, February 1943

Sources:
BERGSTRÖM, C. “Black Cross, Red Star. Vol.2Pacifica Military History, 2001
BERGSTRÖM, C. “Stalingrad – The Air Battle: 1942 through January 1943Midland, 2007
MUSCIANO, W. “Messerschmitt Aces” Tab Books, 1989
WEAL, J. “Bf 109 D/E Aces 1939-41” Osprey, 1996
WEAL, J. “Bf 109 Aces of the Russian Front” Osprey, 2001
WEAL, J. “More Bf 109 Aces of the Russian Front” Osprey, 2007

jueves, 22 de noviembre de 2012

Réplicas actuales: Fw 190

Réplicas actuales: Focke Wulf 
Fw 190 A-8N


En otra entrada de este blog se habló de la construcción de nuevos Bf 109 en febrero de 2009 por parte de una pequeña compañía en Freising (cerca del aeropuerto de MUC). Como no podía ser de otra forma otra empresa se lanzó a la construcción del compañero de batalla de Messserschmitt, el Focke Wulf Fw 190.

Flug Werk GmbH comenzó a construir nuevos Fw 190 A-8 partiendo totalmente desde cero y utilizando como base los planos originales de Focke Wulf para ello. Como ya sucediese con los Zero construídos en Rusia, se ha mantenido una correlación con los Wk.Nr. (número de serie) desde dónde se quedó en 1945. El nuevo aparato sería designado como Fw 190 A-8/N, como abreviatura de Nachbau (de construcción nueva en alemán). Algunos de ellos han recibido ruedas de cola originales ya que se encontró un lote de ellas ocultas.

En aparato que nos ocupa, y del cual podemos ver las imágenes aquí, está registrada con el Wk.Nr. 990013 y realizó su primer vuelo el 7 de mayo de 2009, participando en el Salón Aeronáutico de "La Ferte" el 31 de ese mismo mes. A pesar de tener problemas técnicos y no poder despegar mantuvo la atención del público. El aparato está pintado con el que correspondió al Wk.Nr. 734, un Fw 190 A-4 fabricado en 1943 y utilizado por el Jagdgeschwader 2Richthofen”.  En Alemania se pudo ver el 5 de septiembre de 2009 cuando pudo volar en los cielos patrios en el espectáculo aéreo Hahnweide. En él participó en un simulacro de interceptación de un bombardero pesado B-17.


Flug Werk GmbH

English version

In another post in this blog was talk of building new Bf 109 in February 2009 by a small company in Freising (near MUC airport). How could it be otherwise another company has embarked on the construction of Messserschmitt battle buddy, the Focke Wulf Fw 190.

Flug Werk GmbH began building new Fw 190 A-8 starting completely from scratch and using as the basis of the original plans for this Focke Wulf. As happen with Zero built in Russia, has maintained a correlation with Wk.Nr. (serial number) from where it was in 1945. The new device would be designated as Fw 190 A-8/N, as an abbreviation for Nachbau (new construction in German). Some of them have received original tail wheels as they found a lot of them hidden.
 

In apparatus before us, and which we can see the images here, is registered with the Wk.Nr. 990,013 and made its first flight on May 7, 2009, participating in the air show "La Ferte" 31 that month. Despite having no power glitches and kept off the public's attention. The unit is painted with that corresponded to Wk.Nr. 734, a Fw 190 A-4 manufactured in 1943 and used by the Jagdgeschwader 2 "Richthofen". In Germany you could see the September 5, 2009 when he could fly in the sky in the air show patriotic Hahnweide. It participated in a mock interception of a B-17 heavy bomber


Built new Zero (Russia)

Source:
Flug Werk GmbH

miércoles, 21 de noviembre de 2012

VKSVG y el saqueo de tumbas


VKSVG contra el saqueo de tumbas


A finales de julio de 2008 una denuncia anónima puso en alerta a un equipo del VKSVG sobre los restos de la guerra. Tras la aprobación de las autoridades competentes a mediados de septiembre, se llevó a cabo el rescate de los restos. Tras unos minutos de búsqueda se encontraron los restos de un soldado de la Wehrmacht, enterrado allí dónde cayó muerto en acción. Se hizo evidente que la tumba había sido saqueada por el desorden de los huesos hacía ya algún tiempo. Debido a este saqueo no se hallaron restos con los que pudiera ser identificado el cuerpo del soldado caído. Sólo se encontraron unos cuantos botones y los restos de los galones de cuello, objetos sin valor para los saqueadores. Estos galones de color rojo lo identificaban como miembro de la Luftwaffe, posiblemente a algún regimiento antiaéreo.

Una segunda tumba fue encontrada y de nuevo había sido saqueada tiempo atrás, apareció una tercera sepultura en igual estado que las anteriores. En ellas no se encontraron más que botones, algunos vendajes y unos galones que identificaron el cuerpo como el de un capitán. Cuando se amplió el área de búsqueda intentando localizar sus chapas de identificación encontraron un Panzerfaust. Se avisó a la policía para que retirase este lanzagranadas por el peligro de detonación accidental.

Tras una jornada de trabajo se localizaron tres tumbas, con tres soldados caídos en combate que no pudieron ser identificados por culpa de los saqueadores detumbas ya que se llevaron sus chapas de identificación para sacar no más de 50 euros. Estas chapas se pueden encontrar en muchas subastas de internet. Los cuerpos fueron trasladados al cementerio dónde fueron sepultados.


Fuente:
VKSVG e.V.

English version

In late July 2008 an anonymous complaint alerted VKSVG a team on the ruins of war. Following approval of the competent authorities in mid-September, took out the rescue of the remains. After a few minutes of searching they found the remains of a soldier of the Wehrmacht, where buried there was killed in action. It became evident that the tomb had been plundered by the disorder of the bones some time now. Because of this plunder remains were found not to be identified that the body of a fallen soldier. We found only a few buttons and the remains of the gallons of neck, worthless objects for looters. These red gallons identified him as a member of the Luftwaffe, possibly some anti-aircraft regiment.

A second tomb was found and again had been looted long ago, a third buried in the same condition as above. They found no more buttons, some bandages and a gal who identified the body as that of a captain. When expanded the search area trying to locate his dog tags found a Panzerfaust. He called the police to withdraw the grenade by the danger of accidental detonation.

After a day of work three graves were found, with three soldiers killed in combat could not be identified because of grave robbers as they took their dog tags to get no more than 50 euros. These plates can be found in many auctions on the Internet. The bodies were taken to the cemetery where they were buried.


Source:
VKSVG e.V.