Cañón italiano
autopropulsado Semovente da 149/40 M42
La carencia endémica de
artillería autopropulsada en el Ejército italiano para el acompañamiento de las
unidades acorazadas motivó un requerimiento del Ejército para suplir esta grave
carencia. El encargo recayó sobre la compañía Ansaldo que propuso la instalación
del cañón 149/40 Mod. 35 sobre el chasis de un carro M15/42, sin embargo la
imperiosa necesidad de estos carros de combate en el campo de batalla no sentó
bien ya que suponía reducir un tanto la ya exigua producción italiana al
dividir los carros producidos para la construcción de este nuevo vehículo.
El cañón se instaló lo más atrás
posible y no se hizo previsión de ninguna protección para la dotación que,
además, viajaban en otro vehículo junto a la munición. El cañón era capaz de
lanzar proyectiles de 46 Kg hasta una distancia máxima de 23´7 Km. El vehículo
disponía de un blindaje que oscilaba entre 6 y 13´5 mm de espesor alcanzando un
peso final de 24 toneladas. Disponía de un motor SPA de gasolina que le
permitía alcanzar los 35 Km/h en carretera.
A finales de 1942 se completó el
primer y último ejemplar debido a las tremendas dificultades que estaba
experimentando la industria italiana. Con la llegada de la firma del armisticio
el 8 de septiembre de 1943 el proyecto se suspendió definitivamente. Este único
ejemplar construido se conserva actualmente en el museo del US Army Ordnance
Museum, Aberdeen, Maryland.
Fuentes:
RICCIO, R. “Italian
Tanks and combat vehicles of World War 2” Roadrunner, 2011
BATTISTELLI, P. “Italian medium Tanks: 1939-4” Osprey, 2012
US Army Ordnance Museum, Aberdeen, Maryland.
English versión
The endemic lack of self-propelled artillery in the Italian Army to accompany armored units of the Army led to a requirement to
fill this serious gap. The order was
placed on the Ansaldo company
proposed installing the barrel 149/40 Mod 35 on the chassis of a car M15/42, however the urgent need for these tanks on
the battlefield did not sit well as it involved reduce somewhat
the already cramped Italian production cars produced by dividing the construction
of this new vehicle.
The cannon was installed as far back as possible and did not forecast any protection for the endowment that also traveling in another vehicle with ammunition. The gun was capable of launching projectiles of 46 kg to a maximum distance of 23.7 km The vehicle armor available ranging between 6 and 13.5 mm in thickness reaching a final weight of 24 tons. It had a gasoline engine SPA allowed to reach 35 km/h on the highway.
In late 1942 he completed the first and last issue due to the tremendous difficulties he was experiencing the Italian industry. With the arrival of the signing of the armistice on September 8, 1943 the project was suspended indefinitely. This single copy built is currently held in the U.S. Army Ordnance Museum Museum, Aberdeen, Maryland.
Sources:
RICCIO, R. “Italian
Tanks and combat vehicles of World War 2” Roadrunner, 2011
BATTISTELLI, P. “Italian medium Tanks: 1939-4” Osprey, 2012
US Army Ordnance Museum, Aberdeen, Maryland.
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