miércoles, 18 de septiembre de 2013

Cañón autopropulsado 149/40


Cañón italiano autopropulsado Semovente da 149/40 M42


La carencia endémica de artillería autopropulsada en el Ejército italiano para el acompañamiento de las unidades acorazadas motivó un requerimiento del Ejército para suplir esta grave carencia. El encargo recayó sobre la compañía Ansaldo que propuso la instalación del cañón 149/40 Mod. 35 sobre el chasis de un carro M15/42, sin embargo la imperiosa necesidad de estos carros de combate en el campo de batalla no sentó bien ya que suponía reducir un tanto la ya exigua producción italiana al dividir los carros producidos para la construcción de este nuevo vehículo.

El cañón se instaló lo más atrás posible y no se hizo previsión de ninguna protección para la dotación que, además, viajaban en otro vehículo junto a la munición. El cañón era capaz de lanzar proyectiles de 46 Kg hasta una distancia máxima de 23´7 Km. El vehículo disponía de un blindaje que oscilaba entre 6 y 13´5 mm de espesor alcanzando un peso final de 24 toneladas. Disponía de un motor SPA de gasolina que le permitía alcanzar los 35 Km/h en carretera.

A finales de 1942 se completó el primer y último ejemplar debido a las tremendas dificultades que estaba experimentando la industria italiana. Con la llegada de la firma del armisticio el 8 de septiembre de 1943 el proyecto se suspendió definitivamente. Este único ejemplar construido se conserva actualmente en el museo del US Army Ordnance Museum, Aberdeen, Maryland.

 

Fuentes:
RICCIO, R. “Italian Tanks and combat vehicles of World War 2” Roadrunner, 2011
BATTISTELLI, P. “Italian medium Tanks: 1939-4” Osprey, 2012
US Army Ordnance Museum, Aberdeen, Maryland.

English versión

The endemic lack of self-propelled artillery in the Italian Army to accompany armored units of the Army led to a requirement to fill this serious gap. The order was placed on the Ansaldo company proposed installing the barrel 149/40 Mod 35 on the chassis of a car M15/42, however the urgent need for these tanks on the battlefield did not sit well as it involved reduce somewhat the already cramped Italian production cars produced by dividing the construction of this new vehicle.

The cannon was installed as far back as possible and did not forecast any protection for the endowment that also traveling in another vehicle with ammunition. The gun was capable of launching projectiles of 46 kg to a maximum distance of 23.7 km The vehicle armor available ranging between 6 and 13.5 mm in thickness reaching a final weight of 24 tons. It had a gasoline engine SPA allowed to reach 35 km/h on the highway.

In late 1942 he completed the first and last issue due to the tremendous difficulties he was experiencing the Italian industry. With the arrival of the signing of the armistice on September 8, 1943 the project was suspended indefinitely. This single copy built is currently held in the U.S. Army Ordnance Museum Museum, Aberdeen, Maryland.



Sources:
RICCIO, R. “Italian Tanks and combat vehicles of World War 2” Roadrunner, 2011
BATTISTELLI, P. “Italian medium Tanks: 1939-4” Osprey, 2012
US Army Ordnance Museum, Aberdeen, Maryland.

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