martes, 31 de enero de 2012

Nose art del 78º FG (II)

Nose art del 78º Fighter Group


P-47D-1 “Iron Ass
Fue el segundo P-47 asignado a Oberhansly y la insignia fue modificada a partir de la enseña personal del piloto. Anteriormente Oberhansly pilotó el P-47C-5 (41-6542/MX-W) que tenía el mismo nombre. Con este nuevo aparato derribó dos aparatos alemanes el 27 de septiembre más uno probable el 30 de noviembre de 1943. No fue hasta que cambió de aparato, un P-47D-11 (42-75406/MX-Z) cuando lograría cuatro nuevos derribos. Su último derribo lo logró a los mandos de un P-47D-28 (44-19566/MX-X) el 28 de agosto de 1944 cuando derribó un bombardero Ju 88.

It was the second P-47 assigned to Oberhansly and the logo was modified from the teaching staff of the pilot. Oberhansly previously piloted the P-47C-5 (41-6542/MX-W) that had the same name. With this new unit shot down two German aircraft on 27 September more likely a November 30, 1943. It was not until he changed his plane, a P-47D-11 (42-75406/MX-Z) when four new demolition achieved. His last throw he did at the controls of a P-47D-28 (44-19566/MX-X) on August 28, 1944 when he shot down a Ju 88 bomber.

 

Maj. Jack Oberhansly, CO del 82nd FS del 78º FG 42-7883. Duxford, noviembre de 1943.


P-47D-6 “Okie
Brown logró un registro final de 12,333 victorias aéreas en un año de servicio, del 27 de septiembre de 1943 al 1 de septiembre de 1944. Con el “Okie” original, un P-47D-6, logró 7,333 victorias. El resto de victorias las lograría a los mandos de otros 3 Thunderbolts; P-47D-6 (42-74723/WZ-X), P-47D-5 (42-8574/WZ-D) y P-47D-25 (42-26567/WZ-V). El sobrenombre de “Okie” viene de su estado, Oklahoma. En abril de 1944 cambió de montura, un P-47D-21 (42-25698) pero no logró ninguna victoria a los mandos de este aparato. 

Brown managed a final record of 12.333 aerial victories in a year of service, from September 27, 1943 to September 1, 1944. With the "Okie" original, a P-47D-6, achieved 7.333 wins. The other victories were achieved at the controls of other 3 Thunderbolts, P-47D-6 (42-74723/WZ-X), P-47D-5 (42-8574/WZ-D) and P-47D-25 (42-26567/WZ-V). The nickname of "Okie" comes from the state, Oklahoma. In April 1944 changed the frame, a P-47D-21 (42-25698) but failed to win any controls of this unit.

Lt. Quince Brown, del 84th FS del 78º FG 42-74753. Duxford, marzo de 1944



 Maj. Quince Brown, del 84th FS del 78º FG 42-25698. Duxford, septiembre de 1944


 P-47C-2 “Wolfpack
Se trata de un P-47C-2 (41-6267/HV-V) que realmente pertenecía al 61º FG del 56º FS pero que se unió al 78º FG en Duxford para ayudar a esta unidad a entrar en combate con su experiencia. 

This is a P-47C-2 (41-6267/HV-V) actually belonged to 61 º 56 º FS FG but he joined the 78th FG at Duxford to help this unit to enter combat with their experience.



P-47C-5 “Geronimo
Se trata de un P-47C-5 (41-6367/WZ-B) pilotado por el Maj. John D. Irwin del 84th FS. Bajo su cabina se pueden ver cuatro svásticas representando sus victorias.

This is a P-47C-5 (41-6367/WZ-B) piloted by Maj. John D. Irwin of the 84th FS. Under his cabin there are four swastikas representing his victories.



P-47D “Vee Gail
El 78º FG se convirtió en un imán para las estrellas de Hollywood que llegaban desde el otro lado del Atlántico para visitar a las tropas americanas estacionadas en Inglaterra. En este caso es el humorista Bob Hope el que posa junto a la actriz Frances Langford en el aeródromo de Duxford el 3 de julio de 1943. El “Vee Gail” era el aparato del Capt. Robert E. Eby quién terminó su servicio de misiones con el Cuartel General de la unidad, desde mayo de 1942 hasta septiembre de 1944 cuando fue nombrado Director de Operaciones de Cazas de la 3º División Aérea.

The 78 th FG became a magnet for Hollywood stars who came from across the Atlantic to visit American troops stationed in England. In this case, the comedian Bob Hope who poses with actress Frances Langford at Duxford Airfield on July 3, 1943. The "Vee Gail" was Capt apparatus. Robert E. Eby who completed his service with the mission headquarters unit from May 1942 until September 1944 when he was appointed Chief Operating Officer of the 3rd Fighter Air Division.



P-47 “Geanie V.O.S.
El personal de tierra incluye una nueva marca de victoria en el aparato del Lt. Warren Wesson. Reclamó cuatro victorias en el aire y dos más destruidos en tierra lo que le proporcionó el título de as para el VIII Figther Command.

Ground staff includes a brand new victory in the apparatus of the Lt. Warren Wesson. He claimed four victories in the air and two more destroyed on the ground which gave him the title for the VIII Fighter Ace Command.



P-47 “Roger the Lodger
Este caza estaba integrado en el 84th FS del 78º FG. La fotografía fue tomada en Duxford en septiembre de 1944.
This fighter was built in the 78th FS 84th FG. The photograph was taken at Duxford in September 1944.



Fuentes/Sources:
SCUTTS, J. “P-47 Thunderbolt aces of the Eight Air Force” Osprey, 1998
McDOWELL, E. “Republic P-47 Thunderbolt” Osprey, 1971

lunes, 30 de enero de 2012

Recuperación en Normandia

Recuperación de vehículos aliados en las playas francesas 
 
 
El desembarco en Normandia movilizó una cantidad ingente tanto de hombres como de material. Muchos de estos vehículos se perdieron en las aproximaciones a las playas y durante los enfrentamientos con los defensores alemanes. Algunos de estos vehículos fueron recuperados en fechas posteriores pero otros muchos acabaron olvidados bajo las aguas del mar o enterrados por la arena de la playa.

Uno de ellos se rescató cerca de la localidad francesa de Arcachon gracias a una gran tormenta que se desató en el mar en 1984. El temporal dejó al descubierto un M4A2 Sherman enterrado en la playa. Sin embargo no fue hasta 1990 cuando se procedió a rescatarlo de las arenas del tiempo. Se hizo necesaria la presencia de maquinaria pesada para su rescate y muchas horas de trabajo bajo el sol.

Tras muchos meses de intensos trabajos se le devolvió no solo el aspecto original que lució este carro de combate si no que además la total movilidad gracias al duro trabajo por un grupo de veteranos.

Sin embargo este Sherman no ha sido el único rescatado de las playas francesas, otros tres vehículos norteamericanos fueron rescatados del litoral francés. Se trata de otro Sherman, con cañón de 75 mm, un carro de recuperación M31 TRV y un cazacarros M10. Todos ellos carecen de su armamento pero parecen no tener daños estructurales pudiendo ser reparados aportando el suficiente capital. A parte de estos escasos datos poco más he podido averiguar sobre estos vehículos hasta la fecha.


M10


M31 TRV
 
 
 

Fuentes:
Calvde Foucher
Revista “Mil” Nº 15/1991

English version

The landing in Normandy mobilized a huge number of both men and material. Many of these vehicles were lost in the approaches to the beaches and during clashes with the German defenders. Some of these vehicles were recovered at a later date but many ended up forgotten in the sea or buried by sand from the beach.

One of them was rescued near the French town of Arcachon, thanks to a big storm in the sea broke in 1984. The storm exposed a Sherman M4A2 buried on the beach. However it was not until 1990 when it came to rescue him from the sands of time. It was necessary the presence of heavy equipment for rescue work and long hours in the sun.

After many months of hard work has not only brought back the original look that she wore the tank but in addition, the full mobility through hard work by a group of veterans.

However, this Sherman was not the only one rescued from the French beaches, three Americans were rescued from vehicles French coast. This is another Sherman with 75 mm cannon, a recovery truck and a tank destroyer M31 M10 TRV. They lack their weapons, but seem to have no structural damage can be repaired by providing sufficient capital. Apart from these few little details I could find on these vehicles to date.







Sources:
Calvde Foucher
Revista “Mil” Nº 15/1991

viernes, 27 de enero de 2012

Identificaciones tácticas de los carros franceses


Identificaciones tácticas de los carros franceses


Las unidades francesas de carros de combate procedían de dos armas diferentes: los Chars de Combat, la fuerza original del Ejército equipada con carros de combate de infantería, y de regimientos de la antigua caballería montada tradicional.

Los carros franceses eran superiores a los modelos de PzKpfw I y PzKpfw II alemanes que nutrían sus divisiones acorazadas, con un blindaje más grueso y cañones de mayor calibre. Sin embargo el principal problema de los medios acorzados franceses era la escasa velocidad de sus vehículos, a lo que había que añadir sus poco efectivas torretas de un solo tripulante que reducía mucho su capacidad combativa. Salvando algunas unidades independientes el grueso de carros de combate se incrustaban en las unidades de infantería a las que tenían que apoyar siguiendo la táctica francesa de la época. Uno de estos modelos fue el Renault R35/40 de los que se llegaron a fabricar 1.650 vehículos para tal fin.


En 1940 los carros de combate franceses portaban símbolos tácticos identificativos propios de la Artillería Especial de la Primera Guerra Mundial. Este sistema se basaba en una figura geométrica que identificaba a la compañía (un círculo para la primera, un cuadrado para la segunda y un triángulo para la tercera). En su interior se encontraba un as de picas para la primera sección, el as de corazones para la segunda, el as de rombos para la tercera y el as de tréboles que correspondía con la cuarta sección.

Al igual que los alemanes en los primeros compases de la guerra los vehículos franceses también usaron gallardetes y banderines para la identificación de los carros de combate. Estos eran utilizados por el comandante de compañía, comandante de pelotón y para otras utilidades más.





Fuentes:
SUMMER, I. “The French Army 1939-1945” Osprey, 1999
BUFFETAUT, Y. “Guderian perce a Sedan” Hors-Serie nº4, 1992

English version

French units of tanks came from two different weapons: the Chars de Combat, the original force of Army tanks equipped with infantry and cavalry regiments of the old traditional mounted.

The French tanks were superior to models of PzKpfw I and PzKpfw II German armored divisions that nourished her with thicker armor and guns of greater caliber. However, the main problem acorzados French media was the low speed of their vehicles, you had to add your turrets ineffective one crew member who greatly reduced their combat effectiveness. Despite some independent units of the bulk tanks were embedded in infantry units which had to support following the French tactic of the day. One such model was the Renault R35/40 of those who came to build 1650 vehicles for this purpose.

In 1940 the French tanks were carrying tactical or identifying symbol of the Special Artillery WWI. This system was based on a geometric figure that identified the company (for the first circle, a square for the second and a triangle to the third). Inside was an ace of spades for the first section, the ace of hearts for the second, the ace of diamonds for the third and the ace of clubs that corresponded with the fourth section.

Like the Germans in the early stages of the war the French vehicles pennants and flags also used for the identification of the tanks. These were used by the company commander, platoon commander and other utilities.


Sources:
SUMMER, I. “The French Army 1939-1945” Osprey, 1999
BUFFETAUT, Y. “Guderian perce a Sedan” Hors-Serie nº4, 1992

jueves, 26 de enero de 2012

Relatos de guerra: Panther en acción


Relatos de guerra: Panther en acción.


Tras la batalla de Kursk la Wehrmacht pasó a un estado totalmente defensivo realizando sólo contraataques locales que intentaban cortar las penetraciones soviéticas. En este sentido la Panzerwaffe y la Sturmartillerie desarrollaron nuevas tácticas que pronto se convirtieron en algo habitual en el Frente Oriental. A pesar de que sus enemigos habían ganado mucho en experiencia los alemanes aún estaban por delante en táctica y no dudaban en aprovechar la torpeza soviética.

El Panther fue la respuesta alemana a la superioridad en el binomio blindaje-cañón por parte soviética. Durante la batalla de Kursk el Panther no tuvo un brillante debut debido en gran parte a los problemas inherentes a cualquier nuevo diseño ya que fue introducido precipitadamente. A pesar de todo a nadie se le escapaba que estaban frente a uno de los mejores carro medio de la contienda. Su anguloso blindaje frontal y su potente cañón de alta velocidad le garantizaban supervivencia y depredación en el campo de batalla que se acentuaban cuando actuaba bajo tripulaciones experimentadas. No obstante en la batalla de Kursk el XXXXVIII Panzerkorps destruyó o capturó 559 carros de combate enemigos, de los cuales 269 fueron destruidos por los Panther.

En este sentido encontramos el relato de la tripulación de un Panther del I./PzRegt.35 de la 4º Panzerdivision en septiembre de 1944 cuando realizó un contraataque cerca de Riga para retomar una elevación. “La cota 920 se encuentra firmemente en nuestras manos. Entre los carros de combate que han participado en la toma está el mandado por el sargento Christ, con Rehard tirador, Mehling cargador, Gietl conductor y Faustmann radio operador. El Panther estaba dando problemas desde hacía algún tiempo, por lo que Christ obtuvo permiso para retirarse bajo la cuesta para examinar con más detenimiento los daños en su vehículo. El conductor diagnosticó pérdida de aceite y comentó que la dirección estaba defectuosa; el carro no está en condiciones de combatir y tendrá que visitar los talleres para someterse a grandes reparaciones. 


El jefe del carro informa de la situación y comienza una larga espera. Mientras tanto sobrevuelan cazas y  bombarderos la zona haciendo estallar sus bombas por todas partes. La tripulación ya está acostumbrada a ello y permanecen en el interior de su vehículo. Sólo Christ observa. De repente oye ruido de carros de combate enemigos a su derecha. El asunto empieza a captar su interés, porque aunque no puede ver a través del lejano cinturón de árboles, de una cosa está seguro: sea lo que sea lo que está allí solo puede ser Iván. Bajó del Panther y se dirigió hacia los Grenadier a paso vivo. Le cuentan que han estado observando durante un rato a un T-43  soviético en el bosque de enfrente. Con mucho cuidado Christ se arrastró por la densa maleza hasta que tuvo línea de visión hacia el enemigo pudiendo ver dos T-43 cobijados bajo los árboles, justo en la linde del bosque. Rápidamente avisó a Rehard y le mostró el  blanco mientras que su renqueante Panther maniobraba para ponerse en posición para un ataque.

Una vez en posición el cañón de 75 mm del Panther abrió fuego sobre el primer T-43, al segundo disparo su tripulación lo abandona aunque no arde. Ahora el segundo T-43 centra toda la atención del tirador alemán e instantes después sale ardiendo. En ese momento Christ observa los fogonazos de otros dos carros de combate soviéticos. Sus disparos, sin embargo, se dirigen hacia otra posición. Rehard hace girar la torreta de izquierda a derecha adquiriendo los nuevos blancos. Dos certeros disparos bastan para destruir ambos carros que se convierten en humeantes hogueras. Parece que ambos carros solo eran una avanzada y el Panther retrocede para salir de su expuesta posición.

Christ observa de nuevo con sus prismáticos y ve como otros dos T-43 se acercan por detrás del primer carro atacado. Sus cañones les están apuntando. Ahora los soviéticos saben dónde está su enemigo y las cosas empiezan a ponerse feas. Una vez más el Panther que debía de estar en los talleres se pone en movimiento de nuevo para tener una mejor posición de disparo. Rehard adquiere el nuevo blanco y lo alcanza al primer disparo, el hombre es un auténtico demonio como tirador. El carro alcanzado vuela por los aires esparciendo sus restos por el campo de batalla. ¡A la porra el número cinco!. En esos momentos el primer T-43 alcanzado trata de escapar, pero también es alcanzado convirtiéndose en una antorcha. 



No queda munición. Dos hombres de la tripulación corren hasta un camión cercano y empiezan a traer más munición al Panther. Christ no puede creer lo que ven sus ojos; dos carros más han aparecido y están disparando desde una posición a la derecha de sus ardientes camaradas. Desgraciadamente se tiene que quedar de brazos cruzados hasta que llegue la dichosa munición. El mal rato no dura mucho y pronto el número seis salta en llamas al ser alcanzado. La munición vuelve a faltar cuando otro T-43 hace acto de presencia, pero los dos tripulantes ya están de regreso con nuevos proyectiles. El carro soviético es alcanzado en cuanto asoma la nariz al descubierto. El número siete se incendia al primer disparo. Los soviéticos evitan ese rincón maldito marchándose con el ruido a otra parte. Los Panzergrenadier vuelve a suspirar por la providencial presencia del Panther. Ya con la creciente oscuridad de la noche Christ y su Panther son remolcados a los talleres con 7 carros de combate enemigos destruidos en la acción.”

Fuente:
So Lebtem Und So Starben Sie, publicado por Kameradschaft ehem. Panzer Regiment 35”.

Englsih version

After the battle of Kursk the Wehrmacht became a totally defensive conducting local counterattacks only trying to cut the Soviet penetrations. In this sense Sturmartillerie Panzerwaffe and developed new tactics soon became commonplace on the Eastern Front. Although his enemies had gained much in experience the Germans were still ahead on tactics and did not hesitate to seize the Soviet clumsiness.

The Panther was the German response to the dual armor superiority of Soviet-cannon. During the Battle of Kursk Panther was not a brilliant debut due in large part to the problems inherent in any new design since it was introduced hastily. Yet no one escaped who were facing one of the best half of the race car. Its angled front armor and powerful high-velocity gun he was guaranteed survival and predation in the field of battle that were accentuated when operated under experienced crews. However, in the battle of Kursk destroyed or captured Panzerkorps XXXXVIII 559 enemy tanks, of which 269 were destroyed by the Panther.



In this sense we find the story of the crew of a Panther I./PzRegt.35 of the 4th Panzer Division in September 1944 when he made a counterattack to retake Riga near a lift. “The dimension 920 is firmly in our hands. Among the tanks that have participated in the making is the sergeant commanded by Christ, with Rehard shooter, Mehling charger, Gietl Faustmann driver and radio operator. The Panther was causing problems for some time, so Christ was allowed to retire under the hill to look more closely at the damage to your vehicle. The driver diagnosed with oil loss and said that management was faulty, the car is not fit to fight and will have to visit the workshops to undergo major repairs.

The head of the car reported the situation and begins a long wait. While both fighters and bombers fly over the area by exploding their bombs everywhere. The crew is already used to it and stay inside your vehicle. Only Christ observes. Suddenly he hears the sound of enemy tanks on the right. The issue begins to capture their interest, because although you can not see through the distant belt of trees, one thing is certain: whatever it is that is there can only be Ivan. He got off the Panther and headed for the Grenadier briskly. We have to have been watching for a while a Soviet T-43 in the woods opposite. Christ carefully crawled through the dense undergrowth until he had line of sight to the enemy can see two T-43 sheltered under the trees, right on the edge of the forest. Rehard alerted quickly and showed him the target while his ailing Panther maneuvering to get in position for an attack.

Once in position 75 mm cannon opened fire on the Panther's first T-43, the second shot leaves his crew but not burn. Now the second T-43 focuses all the attention of German shooter and moments later goes on fire. At that time Christ observed the flashes of two Soviet tanks. His shot, however, are directed to another position. Rehard turret rotates from left to right buying the new targets. Two shots accurate enough to destroy both cars that turn into smoldering fires. It appears that both cars were only advanced and the Panther back out of its exposed position.


Christ look back through his binoculars and sees two T-43 approaching from behind the first car hit. Them are pointing their guns. Now the Soviets know where your enemy and things start to get ugly. Again, the Panther he must be in the workshops is set in motion again to get a better firing position. Rehard becomes the new target and reaches the first shot, the man is a true devil as a shooter. The car reached blows up scattering her remains in the field of battle. The club number five!. At that time the first T-43 reached tries to escape, but it is also becoming a torch reached.

It is not ammunition. Two crewmen run to a nearby truck and start to bring more ammunition to Panther. Christ can not believe their eyes, two more cars have appeared and are firing from one position to the right of their burning comrades. Unfortunately you have to stand idly by until you get the damn ammo. The bad times do not last long and soon the number six burst into flames after being hit. Ammunition missing again when another T-43 makes an appearance, but the two crew members are back with new missiles. The Soviet car is hit in the nose pokes revealed. The number seven is on fire the first shot. The Soviets avoid that damn corner walking away with the noise elsewhere. The Panzergrenadier sighs again for the providential presence of Panther. Now with the growing darkness of the night Christ and Panther are towed to workshops with 7 enemy tanks destroyed in the action
.”


Source:
So Lebtem Und So Starben Sie, publicado por Kameradschaft ehem. Panzer Regiment 35”.

miércoles, 25 de enero de 2012

Aeródromos de la IIGM: Hardwick

Aeródromo de Hardwick (Inglaterra)


Está situado a ocho kilómetros de Bungay, en Norfolk y a una distancia equivalente de la A140. Fue uno de las primeras bases de bombarderos pesados de la RAF en 1941-42 siendo construido por John Laing & Son Ltd. Para su construcción fueron necesarios 6 km de desagües de superficie, 19 de drenajes, 19 de carretera, 8 de alcantarillado y 7 para el suministro de agua. Además, se emplearon 4.750.000 ladrillos para sus instalaciones fijas.

Al igual que otros campos destinados para los bombarderos disponía de tres hangares T-2 agrupados entrono a los edificios administrativos, situados al este del campo de aviación. Los hangares y el edificio de mantenimiento se encontraban junto al camino rural que va desde Hempnall a Alburgh.

Bajo el control de la USAF, desde el 7 de noviembre de 1943, recibió el nombre de Station 104, nombre que mantendría hasta el 12 de junio de 1945. Sirvió como cuartel general del 20th Combat Bombardment Wing de la 2d Bomb Division. En él también se basaron el 310th Bombardment Group (Medium) equipados con B-25 y el 93rd Bombardment Group (Heavy) con los siguientes escuadrones; 328th Bomb Squadron (GO) 329th Bomb Squadron (RE) 330th Bomb Squadron (AG) y 409th Bomb Squadron (YM). La unidad utilizó B-24 Liberator en sus misiones, siendo la primera de ellas realizada el 9 de octubre de 1942.

El 25 de junio de 1945 Hardwick regresó a manos de la RAF pero se puso en estado de reserva bajo mantenimiento hasta su cierre en 1962. 


Con el cierre por parte del Ejército, muchas de sus instalaciones fueron demolidas, edificios del aeródromo principal, hangares, torre de control, etc,. Sin embargo, otras edificaciones más dispersas del aeródromo se mantienen y son usado para uso agrícola. Las pistas de aterrizaje también se desmotaron casi en su totalidad excepto la principal que queda prácticamente entera. En 1987 se erigió una placa conmemorativa para los veteranos en una de sus reuniones, está situada en una pequeña pacerla cerca de los antiguos barracones. También podemos encontrar un pequeño museo privado con objetos de la 8º AF y el 93º BG.

La compañía Mindacre Ltd. utiliza sus instalaciones como aeropuerto para sus seis A188 Cessna para fumigar cultivos.

Fuentes:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983

English version

It is located eight kilometers from Bungay, in Norfolk and at a distance equivalent to the A140. He was one of the first bases of RAF heavy bombers in 1941-42 being built by John Laing & Son Ltd. in its construction took 6 km of surface drains, 19 drains, 19 highway, sewer and 7 8 for water supply. In addition, 4,750,000 bricks were used for their fixtures.

93d Bomb Group Consolidated B-24D-1-CO Liberator Serial 41-23711. This aircraft was lost over Austria 1 October 1943.


Like other areas intended for the bombers had three T-2 hangars grouped surroundings administrative buildings located east of the airfield. The hangars and maintenance building were near the country road that runs from Hempnall to Alburgh.

Under the control of the USAF, from November 7, 1943, was named Station 104, name remain until June 12, 1945. It served as headquarters of the 20th Combat Bombardment Wing of the 2d Bomb Division. It also drew the 310th Bombardment Group (Medium) equipped with B-25 Bombardment Group and the 93rd (Heavy) with the following squadrons, 328th Bomb Squadron (GO) 329th Bomb Squadron (RE) 330th Bomb Squadron (AG) and 409th Bomb Squadron (YM). The unit used B-24 Liberator in their missions, the first of them on October 9, 1942.

On June 25, 1945 Hardwick returned to the hands of the RAF but was put in reserve status under maintenance until its closure in 1962.

328th Bomb Squadron Consolidated B-24J-55-CO Liberator Serial 42-99949 on a mission to Friedrichshafen Germany during August 1944. This aircraft was lost over Belgium on 21 September 1944,


With the closure by the Army, many of its facilities were demolished, the main airport buildings, hangars, control tower, etc.. However, other more dispersed airfield buildings remain and are used for agricultural use. The runways also ginning almost entirely except for the primary is virtually complete. In 1987 a plaque was erected for veterans in one of their meetings, is located in a small pacerla near the old barracks. You can also find a small private museum with objects from the 8 th and 93 th AF BG.

The company uses its facilities Mindacre Ltd. as an airport for its six A188 Cessna to spray crops.


Sources:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983

martes, 24 de enero de 2012

U-853, el último U-Boot

El último U-Boot 

 
El U-853 era un U-Boot del Tipo IXc/40 que emprendió su primera patrulla el 11 de abril de 1944 zarpando de Kiel y regresando tres días más tarde sin contratiempos a su base. Sus dos siguientes patrullas fueron de tránsito cerrando la tercera patrulla el 26 de abril de 1944 en Bergen.

El 29 de abril volvió a partir hacia el Atlántico norte dónde operaria como U-Boot meteorológico. El 25 de mayo fue atacado con cohetes por tres aviones Swordfish que habían despegado del portaaviones HMS. Ancylus y HMS. Empire Mackendrick pero el ataque no fue efectivo y el U-853 escapó sin daño alguno. No ocurrió lo mismo con los atacantes pues uno de los aparatos fue alcanzado por el fuego antiaéreo alemán y, aunque logró llegar a su portaaviones, tuvo que ser dado de baja debido a los daños sufridos. El 17 de junio volvió a ser atacado desde el aire, esta vez por dos Wildcat procedentes del portaaviones USS Croatan. En el ataque murieron dos de los tripulantes del U-Boot y otros 12 más resultarían heridos, entre ellos el propio comandante. El IWO (OL.Frömsdorf) tomó el mando de forma provisional y a pesar de encontrarse a tan solo 30 millas del portaaviones logró sumergirse y escapar antes de que llegasen a la zona más aparatos aliados. Con el U-Boot convertido en un submarino hospital inició su viaje de regreso a casa llegando a Lorient el 4 de julio de 1944.

U-853 bajo ataque

Tras más de un mes de reparaciones volvió a zarpar el 27 de agosto rumbo a Alemania bajo el mando del KK.Günter Kuhnke, comandante en jefe de la 10 U-Flottille en Lorient. También transportaba a 7 técnicos que fueron evacuados de Lorient ante el avance aliado. El 14 de octubre alcanzó la base de Flensburg. La sexta y séptima patrulla fue de tránsito de Kiel a Horten y de aquí a Stavanger dónde llegó el 17 de febrero de 1945.

El 23 de febrero partió de Stavanger con rumbo a aguas norteamericanas dónde hundiría a la patrullera USS Eagle el 23 de abril, a la altura de Portland. Es muy probable que el U-853 no recibiese la orden de rendición emitida por Dönitz el 4 de mayo y siguió operando. Poco después fue avistado por un buque y en menos de dos horas llegó a la zona la fragata USS Moberly a la que sumarían dos buques de guerra más. El destructor USS Atherton contactó con el desafortunado U-853 a 5 millas al este de Grove Point (Block Island) e inició el ataque inmediatamente con cargas de profundidad y erizos pero terminó por perder el contacto con el U-Boot. Este se había posado en el fondo buscando su oportunidad para escapar de la trampa sin embargo tres horas más tarde el destructor volvió a hacer contacto y emprendió un nuevo ataque que acabaron destruyendo al U-853. En superficie, sin embargo, no había evidencias de la destrucción y el ataque se prolongó durante toda la noche del día 5 y la mañana del día siguiente hasta que al mediodía apareció la gorra del capitán flotando en el agua junto a la mesa del navegante. Ninguno de sus 56 tripulantes logró sobrevivir al ataque.

El U-853 se convirtió en el último U-Boot que logró una victoria en aguas de EE.UU. y también en el último en ser hundido en esas mismas aguas, todo ello tras el fin oficial de la guerra.
 


Fuentes:
NIESTLE, A. “German U-Boot losses during World War II ” Naval Institute Press 1998
BLAIR, C. “Hitler´s U-Boat war” Random House, 1998
WYNN, K. “U-Boat operations of the Second World War” Naval Institute Press 1998

English version

The U-853 was a Type U-Boot IXc/40 which launched its first patrol on April 11, 1944 sailing from Kiel and returning three days later safely to its base. Its next two patrols were closing the third traffic patrol on April 26, 1944 in Bergen.

On 29 April he departed for the North Atlantic where U-boat operator and weather. On May 25, was attacked with rockets by Swordfish three aircraft that had taken off from aircraft carrier HMS. Ancylus and HMS. Mackendrick Empire but the attack was not effective and the U-853 escaped unharmed. Not so with the attackers as one of the aircraft was hit by German flak but managed to get to your carrier, had to be dropped due to the damage suffered. On June 17 came to be attacked from the air, this time for two Wildcat from the USS Croatan. The attack killed two of the crew of U-Boot and 12 more would be wounded, including the commandant. The IWO (OL.Frömsdorf) took command of an interim and despite being only 30 miles from the carrier was able to submerge and escape before they reached the most devices allies. With the U-Boot hospital become a submarine began its journey home arriving at Lorient on July 4, 1944.


After more than a month of repairs to sail again on August 27, bound for Germany under the command of KK.Günter Kuhnke, commander of the 10th U-Flottille in Lorient. Also carrying 7 technicians who were evacuated from Lorient to the Allied advance. On October 14, reached the base of Flensburg. The sixth and seventh patrol was in transit from Kiel to Horten and from there to Stavanger where he arrived on February 17, 1945.

On February 23 came from Stavanger bound for U.S. waters where patrol plunge the USS Eagle on April 23, at the height of Portland. It is very likely that the U-853 has not received the order to surrender issued by Doenitz on 4 May and continued to operate. Shortly after he was spotted by a ship in less than two hours reached the frigate USS Moberly area which would add two more warships. The destroyer USS Atherton contacted the unfortunate U-853 about 5 miles east of Grove Point (Block Island) and immediately began the attack with depth charges and hedgehogs but ended up losing contact with the U-Boot. This had settled on the bottom looking for their chance to escape the trap but three hours later the destroyer again made contact and began a new attack that ended up destroying the U-853. On the surface, however, there was no evidence of destruction and the attack lasted throughout the night of 5 and the next morning until noon came the captain's cap floating in the water next to the navigator's table. None of the 56 crew members survived the attack.

The U-853 became the last U-boat which won a victory in U.S. waters and also the last to be sunk in the same waters, all this after the official end of the war.




Sources:
NIESTLE, A. “German U-Boot losses during World War II ” Naval Institute Press 1998
BLAIR, C. “Hitler´s U-Boat war” Random House, 1998
WYNN, K. “U-Boat operations of the Second World War” Naval Institute Press 1998