miércoles, 25 de enero de 2012

Aeródromos de la IIGM: Hardwick

Aeródromo de Hardwick (Inglaterra)


Está situado a ocho kilómetros de Bungay, en Norfolk y a una distancia equivalente de la A140. Fue uno de las primeras bases de bombarderos pesados de la RAF en 1941-42 siendo construido por John Laing & Son Ltd. Para su construcción fueron necesarios 6 km de desagües de superficie, 19 de drenajes, 19 de carretera, 8 de alcantarillado y 7 para el suministro de agua. Además, se emplearon 4.750.000 ladrillos para sus instalaciones fijas.

Al igual que otros campos destinados para los bombarderos disponía de tres hangares T-2 agrupados entrono a los edificios administrativos, situados al este del campo de aviación. Los hangares y el edificio de mantenimiento se encontraban junto al camino rural que va desde Hempnall a Alburgh.

Bajo el control de la USAF, desde el 7 de noviembre de 1943, recibió el nombre de Station 104, nombre que mantendría hasta el 12 de junio de 1945. Sirvió como cuartel general del 20th Combat Bombardment Wing de la 2d Bomb Division. En él también se basaron el 310th Bombardment Group (Medium) equipados con B-25 y el 93rd Bombardment Group (Heavy) con los siguientes escuadrones; 328th Bomb Squadron (GO) 329th Bomb Squadron (RE) 330th Bomb Squadron (AG) y 409th Bomb Squadron (YM). La unidad utilizó B-24 Liberator en sus misiones, siendo la primera de ellas realizada el 9 de octubre de 1942.

El 25 de junio de 1945 Hardwick regresó a manos de la RAF pero se puso en estado de reserva bajo mantenimiento hasta su cierre en 1962. 


Con el cierre por parte del Ejército, muchas de sus instalaciones fueron demolidas, edificios del aeródromo principal, hangares, torre de control, etc,. Sin embargo, otras edificaciones más dispersas del aeródromo se mantienen y son usado para uso agrícola. Las pistas de aterrizaje también se desmotaron casi en su totalidad excepto la principal que queda prácticamente entera. En 1987 se erigió una placa conmemorativa para los veteranos en una de sus reuniones, está situada en una pequeña pacerla cerca de los antiguos barracones. También podemos encontrar un pequeño museo privado con objetos de la 8º AF y el 93º BG.

La compañía Mindacre Ltd. utiliza sus instalaciones como aeropuerto para sus seis A188 Cessna para fumigar cultivos.

Fuentes:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983

English version

It is located eight kilometers from Bungay, in Norfolk and at a distance equivalent to the A140. He was one of the first bases of RAF heavy bombers in 1941-42 being built by John Laing & Son Ltd. in its construction took 6 km of surface drains, 19 drains, 19 highway, sewer and 7 8 for water supply. In addition, 4,750,000 bricks were used for their fixtures.

93d Bomb Group Consolidated B-24D-1-CO Liberator Serial 41-23711. This aircraft was lost over Austria 1 October 1943.


Like other areas intended for the bombers had three T-2 hangars grouped surroundings administrative buildings located east of the airfield. The hangars and maintenance building were near the country road that runs from Hempnall to Alburgh.

Under the control of the USAF, from November 7, 1943, was named Station 104, name remain until June 12, 1945. It served as headquarters of the 20th Combat Bombardment Wing of the 2d Bomb Division. It also drew the 310th Bombardment Group (Medium) equipped with B-25 Bombardment Group and the 93rd (Heavy) with the following squadrons, 328th Bomb Squadron (GO) 329th Bomb Squadron (RE) 330th Bomb Squadron (AG) and 409th Bomb Squadron (YM). The unit used B-24 Liberator in their missions, the first of them on October 9, 1942.

On June 25, 1945 Hardwick returned to the hands of the RAF but was put in reserve status under maintenance until its closure in 1962.

328th Bomb Squadron Consolidated B-24J-55-CO Liberator Serial 42-99949 on a mission to Friedrichshafen Germany during August 1944. This aircraft was lost over Belgium on 21 September 1944,


With the closure by the Army, many of its facilities were demolished, the main airport buildings, hangars, control tower, etc.. However, other more dispersed airfield buildings remain and are used for agricultural use. The runways also ginning almost entirely except for the primary is virtually complete. In 1987 a plaque was erected for veterans in one of their meetings, is located in a small pacerla near the old barracks. You can also find a small private museum with objects from the 8 th and 93 th AF BG.

The company uses its facilities Mindacre Ltd. as an airport for its six A188 Cessna to spray crops.


Sources:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983

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