Destructor
japonés IJN Sagiri
El destructor IJN Sagiri constituyó el decimosexto navío
de la clase Fubuki, perteneciente a la tercera serie. Esta fue autorizada en
1927 y cuya principal diferencia con las otras dos series anteriores fue el
armamento principal. En cuanto a calibres permaneció invariable pero este fue
montado en torretas Modelo B que permitían una elevación máxima de hasta 75º.
Esta gran elevación le confería capacidad antiaérea a estas baterías. La
capacidad de almacenamiento de proyectiles también fue aumentada, pasando de
los 150 proyectiles anteriores a los 180 por cañón en esta nueva serie.
Entre 1935 y 1937 experimentó una
serie de mejoras que se hicieron extensivas a los otros destructores de su
clase. Estas mejoras aumentaron la estabilidad y desplazamiento así como su
blindaje aunque todo ello redujo un tanto su velocidad máxima. La altura del
puente y de las chimeneas fueron reducidas motivadas por las experiencias de
combate en el incidente Tomozuru. El Sagiri
tenía un desplazamiento de 2.090 toneladas con una eslora de 115´3 metros. Su
armamento consistía en 6 cañones de 127 mm instalados en tres montajes dobles.
Para su defensa antiaérea disponía de 22 ametralladoras de 25 mm complementadas
con otras 10 ametralladoras de 10 mm. También disponía de 36 cargas de
profundidad y nueve tubos lanzatorpedos equipados con los efectivos Long Lance. Gracias a su planta motriz
era capaz de alcanzar los 38 nudos de velocidad máxima mientras que su
tripulación constaba inicialmente de 197 entre oficiales y marinería. A partir
de 1941 su dotación aumentó oscilando entre los 238 y 250 hombres.
Participó en la Guerra
Chino-japonesa pero su actuación en la contienda mundial fue breve. Entre el 4
y el 11 de diciembre de 1941 sirvió de escolta al cañonero IJN Chokai formó parte de la escolta de las
fuerza de invasión de Borneo el 16 de ese mismo mes. Sin embargo fue torpedeado
y hundido el 24 de diciembre por el submarino holandés K XVI. La mitad de su
tripulación se perdió junto al navío mientras que el resto de supervivientes,
120 hombres y el capitán Sugioka
Koushichi, fueron rescatados por su gemelo IJN Shirakumo y un dragaminas.
IJN Sagiri en 1940
Fuentes:
WHITLEY, M.J. “Destroyers of World War Two”
Weidenfeld Military, 2000
D´ALBAS, A. “Death of a Navy: Japanese Naval Action
in World War II.” Devin-Adair, 1965
BROWN, D. “Warship Losses of World War Two”
Naval Institute Press, 1990
HOWARTH, S. “The Fighting Ships of the Rising Sun:
The Drama of the Imperial Japanese Navy, 1895–1945” Atheneum, 1983
JENTSURA, H. “Warships of the Imperial Japanese
Navy, 1869–1945.” US Naval
Institute Press, 1976
STILLE, M. “Imperial
Japanese Navy Destroyers, 1919-45” Osprey, 2013
WHITLEY, M. “Destroyers of World War Two: An
International Encyclopedia” Arms and Armour, 2000
FITZSIMONS, B. “The Illustrated Encyclopedia of
20th Century Weapons and Warfare”.
Phoebus, 1978
English version
The destroyer IJN Sagiri
was the sixteenth ship of the Fubuki
class, belonging to
the third set. This was
authorized in 1927 and whose main
difference with the other two previous
series was the main
armament. As calibres remained unchanged but this
was mounted in turrets Model B that allowed
a maximum elevation of up 75th. This large lifting
capacity conferred antiaircraft these batteries. Storage capacity projectile was also increased, from the previous 150
to 180 rounds
per barrel in
this new series.
Between 1935 and 1937 he underwent a series of improvements that were extended to the other class destroyers. These improvements increased stability and its displacement and all shielding but somewhat reduced maximum speed. The height of the bridge and chimneys were reduced motivated by the experiences of combat in the incident Tomozuru. The Sagiri had a displacement of 2,090 tons with a length of 115'3 meters. Its armament consisted of six 127 mm guns installed in three double mounts. For air defense guns available 22 25mm supplemented with 10 other guns of 10 mm. Also available 36 depth charges nine torpedo tubes equipped with effective Long Lance. Thanks to its powerplant was able to reach 38 knots maximum speed while his crew initially consisted of 197 officers and sailors. From 1941 its endowment increased ranging between 238 and 250 men.
He participated in the Sino-Japanese War but his performance in the global fight was brief. Between 4 and 11 December 1941 it served as escort to IJN Chokai gunboat was part of the escort of Borneo invasion force on 16 that month. However it was torpedoed and sunk on 24 December by the Dutch submarine K XVI. Half of his crew was lost along the ship while the other survivors, 120 men and Captain Sugioka Koushichi, were rescued by his twin IJN Shirakumo and a minesweeper.
Front view of IJN Sagiri
Sources:
WHITLEY, M.J. “Destroyers of World War Two”
Weidenfeld Military, 2000
D´ALBAS, A. “Death of a Navy: Japanese Naval Action
in World War II.” Devin-Adair, 1965
BROWN, D. “Warship Losses of World War Two”
Naval Institute Press, 1990
HOWARTH, S. “The Fighting Ships of the Rising Sun:
The Drama of the Imperial Japanese Navy, 1895–1945” Atheneum, 1983
JENTSURA, H. “Warships of the Imperial Japanese
Navy, 1869–1945.” US Naval
Institute Press, 1976
STILLE, M. “Imperial
Japanese Navy Destroyers, 1919-45” Osprey, 2013
WHITLEY, M. “Destroyers of World War Two: An
International Encyclopedia” Arms and Armour, 2000
FITZSIMONS, B. “The Illustrated Encyclopedia of
20th Century Weapons and Warfare”.
Phoebus, 1978
bela matéria amigo, sou modelista e gosto muito de montar kits de navios japoneses 1/700, tenho vários destroyers da classe fubuki .........valeu as informações .
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