Destructor japonés clase Fubuki
La introducción de la clase Fubuki representó un cambio cualitativo
en lo referente al diseño de los destructores. Este cambio se materializó en
esta serie de navíos a finales de los años 20 cuando entraron en servicio y
pusieron a Japón a la cabeza de la escala mundial de este tipo de embarcaciones.
Entre sus cualidades destacaba su peso (1.750 Ton.), su gran autonomía, hasta
5.000 millas, una velocidad de 38 nudos contando con una tripulación de 197
hombres. Su armamento tampoco desmerecía su ruptura con el pasado y superaba a
sus rivales tanto en calibre como en número de piezas. Durante este periodo los
destructores del resto de marinas solían estar armados con 4 piezas de 120 mm
mientras que la clase Fubuki disponía
de 6 piezas de 127 mm como armamento principal. Para complementar su armamento
principal disponía de tres montajes triples de lanzatorpedos Type 93. Sin
embargo, entre sus defectos podemos mencionar su escaso armamento antiaéreo lo
que le impedía ofrecer una protección en tal sentido a los portaaviones que
escoltaban.
El diseño inicial adoleció de
falta de robustez estructural ya que estaba sobrecargado de armamento, aunque
este fallo es achacable al diseño de navíos japoneses de la época. A partir de
1935 se llevaron a cabo diversas modificaciones para solucionar este problema
junto con el armamento antiaéreo defensivo, trabajos que se prolongaron también
durante el conflicto mundial. Uno de los más destacables fue la eliminación de
una de sus torretas artilleras para colocar más armamento defensivo.
Isonami en 1939
La clase Fubuki tuvo un total de 20 navíos que se dividen en Tipo I (Fubuki,
Shinonome, Usugumo, Shirakumo, Isonami, Shirayuki, Hatsuyuki, Miyuki, Murakumo,
Uranami, Akatsuki, Hibiki, Ikazuchi y Inazuma) y Tipo II (Ayanami,
Asagiri, Amagiri, Akebono, Oboro, Sagiri, Sazanami, Shikinami, Ushio y Yugiri)
siendo introducidos en la Armada Imperial entre 1928 y 1931. Todos ellos
resultaron hundidos durante los combates de la Segunda Guerra Mundial excepto
el Miyuki, hundido por una colisión
en 1934 y el Ushio, que logró
sobrevivir a la contienda pese a ser repetidamente alcanzado por el fuego de
otros buques, ataques aéreos e incluso baterías de costa. En 1943 el Amagiri embistió a la lancha torpedera
PT-109 de J.F.Kennedy enviándola al fondo del mar mientras participaba en una
misión de suministro del Tokyo Express
El denominado Tipo I
corresponde al diseño original presente en el Fubuki, disponía de torres artilleras Modelo A con una elevación
máxima de 40º y con ambos cañones emparejados. Con la aparición del Ayanami, se inició el Tipo II que
incorporaba las nuevas torres Modelo B con una elevación mejorada de hasta 75º
permitiendo, a su vez, el manejo independiente de los cañones. El puente de
mando también se amplió, se mejoró la dirección de tiro y se rediseñó la toma
de aire para las calderas. Tras la batalla de Midway se intentó paliar la
escasez de armamento antiaéreo y en 1943 los supervivientes de la clase
recibieron más cañones de este tipo sumando un total de 22 cañones de 25 mm y
10 ametralladoras de 13 mm. Las piezas extra se instalaron en el hueco que dejó
el desmantelado de una de sus torres de popa. De esta manera el armamento
principal quedó reducido a dos torres dobles de 127 mm.
Fubuki
Fuentes:
WHITLEY,
M.J. “Destroyers of World War Two” Weidenfeld Military, 2000
D´ALBAS, A. “Death of a Navy: Japanese Naval Action
in World War II.” Devin-Adair, 1965
BROWN, D. “Warship Losses of World War Two”
Naval Institute Press, 1990
HOWARTH, S. “The Fighting Ships of the Rising Sun:
The Drama of the Imperial Japanese Navy, 1895–1945” Atheneum, 1983
JENTSURA, H. “Warships of the Imperial Japanese
Navy, 1869–1945.” US Naval
Institute Press, 1976
STILLE, M. “Imperial
Japanese Navy Destroyers, 1919-45” Osprey, 2013
WHITLEY, M. “Destroyers of World War Two: An
International Encyclopedia” Arms and Armour, 2000
FITZSIMONS,
B. “The Illustrated Encyclopedia
of 20th Century Weapons and Warfare”. Phoebus, 1978
English version
The introduction of the Fubuki
class represented a qualitative change regarding the design of the destroyers. This change is materialized in this series of ships in the late 20s when
they entered service and put
Japan at the forefront of the
global scale of this type of
craft. Among its qualities emphasized its weight (1,750 Ton.), The high autonomy, for 5,000 miles, a speed of 38 knots having a crew
of 197 men. His arms not desmerecía
his break with the past and surpassed its rivals in
both size and number of pieces. During this period other marine destroyers
were usually armed with 4 pieces of 120 mm
while the Fubuki class
had 6 pieces of
127 mm main armament. To complement its main armament had three triple torpedo
mounts Type 93.
Yet among his faults we can mention its limited anti-aircraft weapons that kept him from
offering protection to that effect to the escorting
aircraft carriers.
The initial design suffered from a lack of structural strength as it was overloaded with weapons, but this failure is attributable to the design of Japanese ships of the time. From 1935 he held various modifications to solve this problem with the anti-aircraft defense weapons work also extended during the World War. One of the most notable was the removal of one of his artillery turrets to place more defensive armament.
Sazanami on April 15, 1940
The Fubuki class had a total of 20 ships which are divided into type I (Fubuki, Shinonome, Usugumo, Shirakumo, Isonami, Shirayuki, Hatsuyuki, Miyuki, Murakumo, Uranami, Akatsuki, Hibiki Ikazuchi and Inazuma) and Type II (Ayanami, Asagiri, Amagiri, Akebono, Oboro, Sagiri, Sazanami, Shikinami, Ushio and Yugiri) being introduced in the Imperial Navy between 1928 and 1931. All of them were sunk during the battles of World War II except Miyuki, sunk by a collision 1934 and Ushio, who managed to survive the war despite being repeatedly struck by the fire of other ships, air strikes and even coastal batteries. In 1943 Amagiri rammed the PT boat PT-109 of J.F. Kennedy sending the seabed while participating in a mission to supply the Tokyo Express.
The so-called Type I corresponds to the original design present in the Fubuki, available artillery towers Model A with a maximum elevation of 40° and paired with both barrels. With the emergence of Ayanami, Type II incorporating the new towers Model B improved to 75° elevation allowing, in turn, the independent management of the guns began. The bridge also expanded, the direction of pull and improved air intake was redesigned for boilers. After the battle of Midway attempted to overcome the shortage of anti-aircraft weapons and survivors of the 1943 class received more guns of this type for a total of 22 guns 25 mm and 10 machine guns, 13 mm. The extra pieces were installed in the gap left by the dismantling of one of its towers aft. Thus, the main arms was reduced to two double towers 127 mm.
Sources:
WHITLEY,
M.J. “Destroyers of World War Two” Weidenfeld Military, 2000
D´ALBAS, A. “Death of a Navy: Japanese Naval Action
in World War II.” Devin-Adair, 1965
BROWN, D. “Warship Losses of World War Two”
Naval Institute Press, 1990
HOWARTH, S. “The Fighting Ships of the Rising Sun:
The Drama of the Imperial Japanese Navy, 1895–1945” Atheneum, 1983
JENTSURA, H. “Warships of the Imperial Japanese
Navy, 1869–1945.” US Naval
Institute Press, 1976
STILLE, M. “Imperial
Japanese Navy Destroyers, 1919-45” Osprey, 2013
WHITLEY, M. “Destroyers of World War Two: An
International Encyclopedia” Arms and Armour, 2000
FITZSIMONS, B. “The Illustrated Encyclopedia of 20th Century Weapons and Warfare”. Phoebus, 1978
FITZSIMONS, B. “The Illustrated Encyclopedia of 20th Century Weapons and Warfare”. Phoebus, 1978
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