Cohete soviético RS-82 y RS-132
A principios de los años treinta
el equipo liderado por Georgy Langemak comenzaron a trabajar en el desarrollo
de los cohetes RS-82 y RS-132. Los calibres elegidos, 82 y 132 mm,
correspondían a la necesidad de utilizar los cohetes ya existentes de 24 mm que
podían ser encajados en el nuevo diseño. La primera prueba se realizó en noviembre
de 1929 y en 1937 se refinó el diseño del RO-82 para ser empleado desde aviones
para atacar objetivos terrestres.
Ya durante la Gran Guerra se
utilizaron cohetes para atacar posiciones enemigas, sobre todo los cohetes Le
Prieur y los utilizados por los biplanos Halberstadt D.II alemanes. Por su
parte los soviéticos no los emplearían hasta agosto de 1939 durante la Batalla
de Khalkin Gol, cuando un grupo de Polikarpov I-16 bajo el mando del capitán N.
Zvonarev usaron cohetes RS-82 contra aparatos japoneses. En la acción
derribaron un total de 16 cazas y 3 bombarderos. Durante la Guerra de Invierno
otro grupo de seis bombarderos Tupolev SB también utilizó los cohetes, pero en
este caso el RS-132 y contra objetivos terrestres.
RS-82
Los primeros estudios sobre los
cohetes RS demostraron que cuando eran disparados a 500 metros solo impactaban
al blanco (un carro de combate) menos del 1´1% de los 186 cohetes RS-82, esta
cifra aumentaba hasta el 3´7% cuando se atacaba una columna acorazada. El RS-132
no alcanzó mejores éxitos, de 134 cohetes disparados ninguno logró alcanzar al
blanco durante las pruebas. Su actuación en combate no se esperaba mejores
perspectivas ya que usualmente se disparaba a distancias mayores que las
utilizadas en las pruebas. Para complicar aún más las cosas el RS-82 necesitaba
un impacto directo para provocar daños en el blindaje de vehículos ligeros alemanes,
las explosiones cercanas no provocaban daños. El RS-132 podía destruir carros
de combate medios si se lograba un impacto directo pero no causaba daños si no
era así ni en vehículos blindados. Con todos estos datos sobre la mesa se
determinó que solo serían efectivos al ser disparados en salvas y contra
objetivos grandes. A pesar de todo los RS-82 y RS-132 fueron empleados
ampliamente por la Aviación soviética durante la II Guerra Mundial. Los
Ilyushin Il-2 también recibieron este armamento en instalaciones de hasta 24
cohetes.
Entre sus variantes aerotransportadas
podemos encontrar los de alto explosivo, RS-82 y RS-132; cohetes perforantes,
BRS-82 y BRS-132; fragmentación ROFS-132 y M-13 (RS-132 con motor BM-13) para
los Il-2.
RS-82
Fuente:
GORDON, Y. “Soviet/Russian
Aircraft Weapons Since World War Two” Midland
Publishing, 2004
English version
In the early thirties the team led by Georgy
Langemak began working on the development of the RS-82 and RS-132 rockets. The
elect, 82 and 132 mm, sizes corresponded to the need to use existing 24 mm
rockets that could be embedded in the new design. The
first test was conducted in November 1929 and in 1937 the design of the RO-82
was refined to be used by aircraft to attack ground targets.
Even during the Great War missiles were used to attack enemy positions, especially Le Prieur rockets and used by German Halberstadt D.II biplanes . For their part, the Soviets would use until August 1939 during the Battle of Gol Khalkin, when a group of Polikarpov I-16 under the command of Captain N. Zvonarev used RS-82 rockets at Japanese planes. The action broke down a total of 16 fighters and 3 bombers. During the Winter War another group of six Tupolev SB bombers also used rockets , but in this case the RS-132 and against ground targets.
Early studies showed that the RS when rockets were fired at 500 meters only impacted the target (a tank) less than 1.1% of the 186 rockets RS-82, this figure had increased to 3'7% when attacked an armored column. The RS-132 did not reach greatest hits, fired 134 rockets none managed to achieve the target during testing. His performance in combat is no better prospects expected since barreling usually higher than those used in testing distances. To further complicate things the RS-82 needed a direct impact to damage the armor of German light vehicles nearby explosions caused no damage. The RS-132 could destroy cars means a direct impact combat if they could but did not cause damage if not well or armored vehicles. With all this information on the table was determined that would be effective only to be fired in salvos and against large targets. Despite all the RS-82 and RS-132 were used extensively by Soviet aviation during World War II. The Ilyushin Il-2 also received this armament installations up to 24 rockets.
Its airborne variants can find high explosive, RS-82 and RS-132; piercing rockets, BRS-82 and BRS-132; fragmentation ROFS-132 and M-13 (RS-132 motor BM-13) for Il-2.
YaK-1 with RS-82 rockets.
Il-2 with RS-132 rockets.
Source:
GORDON, Y. “Soviet/Russian
Aircraft Weapons Since World War Two” Midland
Publishing, 2004
You have the full right information. Polikarpov I-16 Ishak (small mule or donkey) was the first of the so-called. "rocket fighter," but also I-15 -152 planes uses same rocket method in the Winter War against finnish fighters..
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