Leutnant Wilhelm Crinius
Crinius nació el 1 de diciembre de 1920 en Hohenhausen (Lipper
Bergland) uniéndose a la Luftwaffe en enero de 1940 dónde recibió entrenamiento
de vuelo. En febrero de 1942 fue destinado al 3./JG 53 que prestaba sus
servicios en Sicilia. Entre mediados de marzo y finales de abril realizó un
total de 60 misiones de combate sobre Malta. Ya con el rango de Unteroffizier en mayo el I./JG 53 fue
enviado al Frente Oriental.
Sobre los cielos de Kursk logró
su primera victoria al derribar un Il-2 soviético el 9 de junio. El 8 de julio Crinius logró dos victorias más al destruir
dos bombarderos soviéticos Boston al oeste de Voronezh. Durante este
combate su aparato fue alcanzado por el fuego antiaéreo y tuvo que saltar de su
Bf 109 F-4/Trop (W.Nr. 10 243). Cayó entre las líneas del frente siendo
rescatado por una patrulla alemana poco después. A finales de julio de 1942 el Gruppe volvió a ser trasladado, esta vez
al sur del Frente Oriental, fue allí dónde alcanzó las 15 victorias el 1 de
agosto al derribar un caza LaGG-3 soviético (ver más). El 12 de agosto logró destruir
otros tres aparatos soviéticos mientras que para el día 27 lograba la victoria
número 49 para su registro personal y la número 1.000 colectiva para el I./JG
53. El 1 de septiembre lograba su victoria número 55 siendo ascendido al rango
de Feldwebel. Crinius fue uno de los
pilotos más exitosos del I./JG 53 logrando 40 victorias en agosto y 46 más
entre el 1 y el 22 de septiembre, incluyendo su victoria número 100 (lograda el
22 de septiembre).
En noviembre el I./JG 53 fue
enviado a Túnez, ya con el rango de Leutnant,
dónde lograría otras 14 victorias más (8 Spitfire, 3 P-38, 1 Boston, 1
Hurricane, 1 B-17), incluyendo un bombardero B-17 el día 26 de diciembre y su
victoria número 110 lograda el 4 de enero de 1943. El 13 de enero de 1943 se
desarrolló un combate aéreo contra Spitfire de la RAF cerca de La Calle dónde
su aparato fue alcanzado y herido en el muslo. Logró romper el combate pero el
motor de su Bf 109 G-2 (W.Nr. 10805) se incendió sobre el mar de regreso a su
base. Pasó 24 horas en el mar hasta que fue rescatado por unos marineros
franceses. Tras pasar un periodo de
recuperación en un hospital fue hecho prisionero con un registro final de 114
victorias.
Bf 109 G-2/R1 Trop "13 Amarillo', 3./JG 53, enero 1943
Fuentes:
MUSCIANO, W. “Messerschmitt Aces”
Tab Books, 1989
SPICK, M. “Luftwaffe Fighter Aces” Ivy
Books, 1996
BERGSTRÖM, C. “Black Cross, Red Star” Pacifica Military History, 2001
WEAL, J. “Bf 109 Aces of the Russian Front.”
Osprey, 2001
WEAL, J. “More Bf 109 Aces of the Russian
Front.” Osprey, 2007
SCUTTS, J.
"Bf 109 Aces of North Africa and the Mediterranean" Osprey, 1994
English
version
Crinius born on December 1, 1920 in Hohenhausen (Lipper Bergland) joining
the Luftwaffe in January 1940 where he received flight training. In February
1942 he was assigned to 3./JG 53 serving in Sicily. Between mid-March and late
April made a total of 60 combat missions over Malta. Since the range in May
Unteroffizier I./JG 53 was sent to the Eastern Front.
Over the skies of Kursk took his first victory in shooting down Soviet Il-2 on June 9. On July 8 Crinius managed two more wins to destroy two Soviet bombers west of Voronezh Boston. During this fight his unit was hit by flak and had to jump out of your Bf 109 F-4/Trop (W.Nr. 10 243). Fell between the front lines being rescued by a German patrol soon after. In late July 1942 the Gruppe was again transferred, this time to the south of the Eastern Front, it was there where reached 15 wins on 1 August to hunt down a Soviet LaGG-3 (see more). On August 12, managed to destroy three Soviet aircraft while for 27 achieved the victory number 49 for your personal records and collective 1000th for the I./JG 53. On September 1 could win number 55 was promoted to the rank of Feldwebel. Crinius was one of the most successful pilots of I./JG 53 in August achieved 40 wins and 46 more between 1 and September 22, including his 100th victory (achieved on 22 September).
In November, I./JG 53 was sent to Tunisia, and with the rank of Leutnant, where another 14 victories achieved (8 Spitfire, 3 P-38, 1 Boston, 1 Hurricane, 1 B-17), including a bomber B-17 on December 26 and his 110th victory achieved on January 4, 1943. The January 13, 1943 we developed a dogfight RAF Spitfire Street near where his plane was hit and wounded in the thigh. He managed to break the combat but the engine of his Bf 109 G-2 (W.Nr. 10805) caught fire over the sea back to their base. He spent 24 hours at sea before being rescued by French sailors. After spending a period of recovery in a hospital was taken prisoner a final record of 114 victories.
Sources:
MUSCIANO, W. “Messerschmitt Aces”
Tab Books, 1989
SPICK, M. “Luftwaffe Fighter Aces” Ivy
Books, 1996
BERGSTRÖM, C. “Black Cross, Red Star” Pacifica Military History, 2001
WEAL, J. “Bf 109 Aces of the Russian Front.”
Osprey, 2001
WEAL, J. “More Bf 109 Aces of the Russian
Front.” Osprey, 2007
SCUTTS, J.
"Bf 109 Aces of North Africa and the Mediterranean" Osprey, 1994
No hay comentarios:
Publicar un comentario