viernes, 18 de noviembre de 2011

Aeródromos de la IIGM: Keevil

Aeródromo de Keevil (Inglaterra)



Está localizado a 4 millas al este de Trowbridge en Wiltshire. Fue proyectado en 1930 constando de 3 largas pistas y sería utilizado tanto por la RAF como la USAF.

Los terrenos fueron expropiados en 1941 por medio de una ley, tras el cese de las hostilidades los terrenos serían devueltos a sus dueño. El principal contratista fue el Grupo Wates, pero también se usaron un gran número de subcontratas. Tanto las pistas como los edificios eran de construcción estándar levantándose unos 400 edificios y construcciones de todo tipo. Estas instalaciones daban cobijo a 165 oficiales, 523 suboficiales y 1854 soldados. Este aeródromo disponía de un hangar para el ensamblaje final de aparatos dónde se completaron algunos Spitfire.

En 1942 fue cedido a la USAF con la designación 471 (KV) y la primera unidad que se trasladó, llegando el 6 de septiembre, fue el 62nd Troop Carrier Group. La unidad estaba compuesta por el 4th Troop Carrier Squadron, 7th Troop Carrier Squadron, 8th Troop Carrier Squadron, 51st Troop Carrier Squadron equipados con C-47 y C-53. Permaneció allí hasta el 15 de noviembre cuando fue trasladado a la 12º AF en África.

En diciembre llegó el 153rd Observation Squadron del 67th Recon Group con sus aparatos Bostons Douglas, Douglas A-20 y algunos Spitfire. En la primavera de 1943 algunos de sus aparatos fueron modificados para el reconocimiento aéreo para misiones sobre Francia. En marzo de 1944 el 153rd OS fue disuelto y reformado como 2911th Bomb Squadron, para comunicaciones y enlace equipados con Stinson L-5.

El 20 de diciembre de 1943 llegó el 363d Fighter Group compuesto por el 380th Fighter Squadron, 381st Fighter Squadron y el 382d Fighter Squadron. Sin embargo sus P-39 se quedaron en California y no fue operativo hasta el 22 de enero de 1944, cuando el grupo se trasladó a Rivenhall en Essex para estar más cerca de la costa.


Con la salida de los americanos la RAF utilizó el aeródromo en marzo de 1944 para el 196 y 299 Squadron, equipados con Short Stirling y los planeadores Horsa del 38 Group RAF. Las tripulaciones de los Stirling provenían de la RAF, RFAC, RAAF, RNZAF y el personal SAAF y se dedicaban al SOE y SAS. Se involucraron en el desembarco de Normandia sufriendo graves pérdidas.

En junio de 1945 llegó el 61 Operation Training Unit para el entrenamiento en Spitfire y luego en Mustang. Luego el 61 OTU se convirtió en el 203 Advanced Flying School y fue trasladada a Chivenor en Devon. En julio de 1947 marcó el final de Keevil con plantilla completa y en estado operativo. Entre 1955 y 1964 la USAF utilizó la base para entrenamiento figurando como reserva de la 3º AF. Keevil se mantuvo en estado de reserva hasta 1965, cuando se cerró.

Sus pistas, instalaciones y edificios aún permanecen en su sitio y son utilizados por el Ejército británico para maniobras. Desde 1992 también es el hogar del Club de Vuelo Bannerdown y el campo de aviación también se utiliza como un circuito de carreras para diversos eventos. En septiembre de 1994 se celebró un día conmemorativo por el 50 aniversario del desembarco de Normandia dedicándose un monumento para los que sirvieron allí.



Fuentes:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983


Englsih version

It is located 4 miles east of Trowbridge in Wiltshire. It was designed in 1930 consisting of 3 long tracks and would be used by both the RAF and the USAF.

The land was expropriated in 1941 by a law, after the cessation of hostilities the land would be returned to its owner. The main contractor was Wates Group, but also used a large number of subcontractors. Both tracks as standard construction buildings were rising about 400 buildings and structures of all kinds. These facilities gave shelter to 165 officers, 523 noncommissioned officers and 1854 soldiers. This airport had a hangar for final assembly of devices where some Spitfire completed.

In 1942 he was assigned to the USAF under the designation 471 (KV) and the first unit to be moved, arriving on September 6th, 62nd Troop Carrier was the Group. The unit was composed of Troop Carrier Squadron on 4th, 7th Troop Carrier Squadron, Troop Carrier Squadron 8th, 51st Troop Carrier Squadron equipped with C-47 and C-53. He remained there until 15 November when he was transferred to the 12th AF in Africa.


Left to right: Lt. Wayne Downing (pilot), unknown, Lt. Harry Hewes (Pilot), Lt. Hillary Cole (Pilot) on A-20 B at Keevil Airfield, UK


In December 153rd Observation Squadron arrived on the 67th Recon Group with Douglas Bostons appliances, Douglas A-20 and some Spitfire. In the spring of 1943 some of its aircraft were modified for aerial reconnaissance missions over France. In March 1944 the 153rd was dissolved and reformed OS as 2911th Bomb Squadron, equipped communications and liaison with Stinson L-5.

On December 20, 1943 363d Fighter Group arrived in the 380th Fighter composed Squadron, 381st Fighter Squadron and the 382d Fighter Squadron. However his P-39 remained in California and was not operational until January 22, 1944, when the group moved to Rivenhall in Essex to be nearer the coast.

With the departure of the Americans the RAF used the airfield in March 1944 to 196 and 299 Squadron, equipped with Short Stirling and Horsa gliders 38 Group RAF. Stirling crews came from the RAF, RCAF, RAAF, RNZAF and SAAF and staff engaged in SOE and SAS. Were involved in the Normandy landings suffering heavy losses.

In June 1945 came Operation Training Unit 61 for training on Spitfire and Mustang then. Then the 61 OTU became the 203 Advanced Flying School and was moved to Chivenor in Devon. In July 1947 marked the end of Keevil with fully staffed and operational status. Between 1955 and 1964, the USAF used the figure as a basis for training subject to the 3 rd AF. Keevil was kept in reserve status until 1965, when it closed.

Their tracks, facilities and buildings still remain in place and are used by the British Army for maneuvers. Since 1992 is also the home of Bannerdown Flight Club and the airfield is also used as a racetrack for various events. In September 1994 he held a day commemorating the 50th anniversary of the Normandy landings dedicating a memorial to those who served there.


Sources:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983

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