lunes, 28 de noviembre de 2011

Aeródromos de la IIGM: Earls Colne

Aeródromo de Earls Colne (Inglaterra).



Está localizado en Essex, a 8 Km al noreste de Braintree y aunos 64 Km de Londres. Fue completado en 1942 del tipo Clase A con tres pistas convergentes colocadas en ángulos de 60º en patrón triangular. La pista principal tenía una longitud de 1.829 metros (01/19) y las dos pistas auxiliares tenían un recorrido de 1.280 m (alineadas 07/25 y 12/30). Al igual que otros aeródromos de las misma época disponía de 36 refugios de dispersión. El 4 de junio de 1942 fue asignado a la USAF y se añadieron otros 16 refugios más mientras que las pistas perimetrales fueron ampliadas hasta alcanzar los 50 píes de anchura estándar.

Como edificios auxiliares contaba con construcciones tipo Nissen de varios tamaños y dos hangares tipo T-2. Durante su construcción un B-17F realizó un aterrizaje en sus pistas. En agosto de 1942 fue abierto definitivamente siendo usado por el No. 3 Group Bomber Command y el F-5 Lightning photographic.

En mayo de 1943 fue asignado a la USAF con la designación de Station AAF-358 abreviado por el código de seguridad “EC”. El primer inquilino de la base fue el 94th Bombardment Group (Heavy) que llegó con sus B-17 el 12 de mayo de 1943 y cuyos aparatos se identificaban mediante una A dentro de un cuadrado. La unidad estaba formada por el 331st Bomb Squadron (BG), 332d Bomb Squadron (OE), 333d Bomb Squadron (ET) y el 410th Bomb Squadron (QW). El 12 de junio la unidad fue trasladada a una nueva localización siendo reemplazados por el 323d Bombardment Group (Medium).



El 323d llegó el 14 de junio y estaba asignado al 3d Bomb Wing, volando con B-26 en sus misiones. Sus aparatos eran identificables mediante una banda blanca horizontal en la cola. La unidad estaba compuesta por el 453d Bomb Squadron (VT), 454th Bomb Squadron (RJ), 455th Bomb Squadron (YU) y el 456th Bomb Squadron (WT). Sus primeras misiones las realizaron el 16 de julio de 1943 y participaron en las principales misiones desde el Día D.

El 21 de julio de 1944 la unidad fue trasladada y el aeródromo fue devuelto a la RAF en septiembre. Fue ocupado por los Armstrong Whitworth Albemarles y Handley Page Halifaxes. 38 Group (Squadrons Nos. 296 y 297). Estos permanecieron allí hasta principios de 1946 (ambos desmovilizados en marzo) y el aeródromo fue puesto a subasta pública en 1955. Gran parte de la pista fue devuelta a la agricultura.

En 1965 la pista de aterrizaje fue comprada por una sociedad de inversión y toda la tierra disponible para fines de cría. Entre 1965 y 1967 la mayoría de las pistas fueron suprimidas al igual que las perimetrales. Los hangares T-2 y algunos de sus edificios fueron utilizados para el almacenaje y otros fines industriales. El hangar del lado este ofrece cobertura para maquinaria pesada de construcción. La torre fue empleada como vivienda durante muchos años hasta su demolición en 2003.

Gran parte de la de aterrizaje está siendo utilizada como campo de golf que se construyó en la década de los 90 y que consta de dos campos de 18 hoyos, una casa club y restaurante. Un club de vuelo también opera desde el aeródromo, utilizando una franja de césped que se extiende a lo largo de la línea de la pista sudoeste/noreste.



Fuentes:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983

English version

It is located in Essex, 8 km northeast of Braintree and 64 Km Aunós London. It was completed in 1942 Class A-type three converging tracks placed at angles of 60° in triangular pattern. The main runway had a length of 1,829 meters (01/19) and two auxiliary tracks had a journey of 1,280 m (aligned 07/25 and 12/30). Like other airfields in the same period 36 shelters available for dispersion. On June 4, 1942 was assigned to the USAF and added another 16 more shelters while the perimeter tracks were extended up to 50 feet of standard width.

As ancillary buildings had Nissen buildings of various sizes and two T-2 type hangars. During its construction a B-17F made a landing in their tracks. In August 1942, was opened definitely being used by the No. 3 Group Bomber Command and the F-5 Lightning photographic.

In May 1943 he was assigned to the USAF under the designation AAF-358 Station abbreviated security code "EC". The first tenant of the base was the 94th Bombardment Group (Heavy) which arrived with his B-17 on May 12, 1943 and whose aircraft were identified by an A inside a square. The unit was formed 331st Bomb Squadron by (BG), 332d Bomb Squadron (OE), 333D Bomb Squadron (ET) 410th Bomb Squadron and (QW). On 12 June the unit was transferred to a new location being replaced by the 323D Bombardment Group (Medium).

The 323D came on June 14 and was assigned to the 3d Bomb Wing, flying B-26 missions. Their devices were identifiable by a horizontal white stripe on the tail. The unit was composed of the 453d Bomb Squadron (VT), 454th Bomb Squadron (RJ), 455th Bomb Squadron (YU) 456th Bomb Squadron and (WT). His first assignments were made by the July 16, 1943 and participated in major missions since D-Day

On July 21, 1944 the unit was transferred and the airfield was returned to the RAF in September. Was occupied by the Armstrong Whitworth Albemarle and Handley Page Halifax. 38 Group (Squadrons Nos. 296 and 297). They stayed there until early 1946 (both demobilized in March) and the airfield was put to public auction in 1955. Much of the track was returned to agriculture.

 323d round crew airmen attend to Martin B-26C-15-MO Marauder Serial 41-34969. This aircraft went on to survive the war with over 150 missions to its credit


In 1965 the runway was bought by an investment company and all the land available for farming purposes. Between 1965 and 1967 most of the tracks were removed as well as the perimeter. T-2 hangars and some of its buildings were used for storage and other industrial purposes. The hangar on the east side provides coverage for heavy construction machinery. The tower was used as housing for many years until its demolition in 2003.

Much of the landing is being used as golf course built in the 90's and consists of two 18-hole course, clubhouse and restaurant. A flight club also operates from the airfield, using a grass strip that extends along the track line southwest/northeast.




Sources:
FREEMAN, R. “UK Airfields of the Ninth: Then and Now 1994” After the battle, 1994
FREEMAN, R. “The Ninth Air Force in Colour: UK and the Continent-World War Two” 1996
MAURER, M. “Air Force Combat Units Of World War II” Maxwell AFB, 1983

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