Variantes del carro de combate
ligero japonés
Type 92 Jyu-Sokosha
Durante las pruebas del Type 92
en 1931 el tren de rodaje mostró muchos problemas y tuvo que ser modificado en
varias ocasiones. Durante la producción se modificó y el nuevo sistema estuvo
en producción durante ocho años, hasta 1939, aunque la producción fue detenida
con tan solo 167 vehículos fabricados. Estos se pueden dividir en producción
inicial o tardía. Esta última representaba
la mayor parte de la producción y disponía de un nuevo tren de rodaje con dos
bogies y ruedas más grandes con sólo dos rodillos de retorno en una nueva
posición. El armamento también se modificó sustituyendo la ametralladora Type
91 por la Type 97 de 7´7 mm. Tras finalizar la producción y durante el
transcurso de la contienda mundial el vehículo sufrió muchas modificaciones en
su armamento. Uno de ellos fue un nuevo montaje antiaéreo, con una
ametralladora adicional Type 97 de 7´7 mm situada en la parte trasera de la
torreta. La portezuela del motor era desplegada para proporcionar un asiento
improvisado para el artillero. Para la mejora de sus capacidades anticarro se
hicieron intentos para adaptar un cañón Type 98 de 20 mm y posteriormente uno
de 37 mm pero tan solo unos pocos vehículos dispusieron de este armamento.
El Type 92 fue distribuido entre
la mayoría de las unidades de caballería japonesa desplegada en Manchuria en
1935 y con el Ejército Kwantung. Su primera acción de guerra
con éxito fue el asalto a Harbin, en 1932 y tomaron
parte también en la batalla de Rehe (febrero-marzo de 1933), durante la campaña
de Mongolia. A pesar de todo el Type 92 fue considerado como débilmente
blindado, poco armado para enfrentarse a otros medios acorazados enemigos, no
lo suficientemente rápido y con una limitada autonomía. Con todos esos valores
en su contra el vehículo fue eliminado del arsenal japonés gradualmente a
partir de 1937 siendo sustituido por el Type 97 Te-Ke. La mayoría de los
vehículos se quedaron sirviendo en tierras chinas durante la Segunda Guerra
Mundial. Los últimos supervivientes fueron destruidos durante la campaña rusa
en Manchuria en agosto de 1945.
Type 92 con su montaje antiaéreo.
Fuentes:
REWHITT, P. “Armoured Fighting Vehicles”
Dempsey-Parr, 1999
ZALOGA, S. “Japanese Tanks
1939-45” Osprey, 2007
PACERNA, B. “Japanese armor” AJ Press, 2003
English version
During testing of the Type 92 in 1931 undercarriage showed many problems
and had to be amended several times. During
production was modified and the new system was in production for eight years,
until 1939, although production was stopped with just 167 vehicles produced. These can be
divided into early and late production. The
latter represented the bulk of production and had a new chassis with two bogies
and larger wheels with only two return rollers in a new position. The
armament was also modified by replacing the Type 91 machine gun for the Type 97
of 7'7 mm. Upon
completion of the production and during the course of the world war the vehicle
underwent many changes in its weaponry. One
was a new anti-aircraft mount, with an additional Type 97 machine gun 7'7 mm at
the rear of the turret. The
door of the engine was deployed to provide a makeshift seat for the gunner. To
improve its antitank capabilities attempts were made to adapt a Type 98 20mm
cannon and later a 37 mm but only a few vehicles disposed of the weapons .
The Type 92 was distributed among most Japanese cavalry units deployed in Manchuria in 1935 and the Kwantung Army. His first act of war was the successful assault at Harbin, in 1932 and also took part in the Battle of Rehe (February-March 1933), during the campaign of Mongolia. Despite all the Type 92 was considered weakly armored, lightly armed to deal with enemy battleships other means, not fast enough and with limited autonomy. With all these values against the vehicle was removed from the Japanese arsenal from 1937 gradually being replaced by the Type 97 Te-Ke. Most vehicles were serving on Chinese soil during World War II. The last survivors were destroyed during the Russian campaign in Manchuria in August 1945.
A
late type 92, Mandchuria, april 1942. Modifications included a new
drivetrain, new portholes and vision slits, a new light turret machine
gun, the 7.7mm type 96. - See more at:
http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/jap/Type_92_Jyu-Sokosha_tankette.php#sthash.9XOoNMGt.dpuf
A late type 92, Mandchuria, april 1942. Modifications included a new drivetrain, new portholes and vision slits, a new light turret machine gun, the 7.7mm type 96.
A
late type 92, Mandchuria, april 1942. Modifications included a new
drivetrain, new portholes and vision slits, a new light turret machine
gun, the 7.7mm type 96. - See more at:
http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/jap/Type_92_Jyu-Sokosha_tankette.php#sthash.9XOoNMGt.dpuf
Sources:
REWHITT, P. “Armoured Fighting Vehicles”
Dempsey-Parr, 1999
ZALOGA, S. “Japanese Tanks
1939-45” Osprey, 2007
PACERNA, B. “Japanese armor”
AJ Press, 2003
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