10.5cm le FH 18/3(Sf) auf GWB2(f)
En
marzo de 1941 se emitieron las directrices necesarias para la realización de
una pieza de artillería autopropulsada sobre el bastidor del PzKpfw B2. Estos
vehículos, provenientes de los capturados Renault Char B1bis se habían
convertido en carros lanzallamas con la designación PzKpfw B2(f). Finalmente el
Waffenamt autorizó al diseño de una pieza de artillería autopropulsada el 28 de
mayo de 1941 recayendo tal encargo a Rheinmetall-Borsig en Duesseldorf. En
junio de ese mismo año se terminó el prototipo, empleando acero dulce, listo
para ser evaluado.
Por
su parte los 16 PzKpfw B2(f) agrupados en el Panzer-Abteilung
(Flamm) 103 supervivientes fueron
enviados de vuelta a Alemania tras su disolución en julio de 1941. El 5 de
enero de 1942 el Waffenamt planeó la producción de una pieza de artillería
autopropulsada empleando el bastidor de estos 16 carros de combate con la
designación le.FH18 auf PzKpfw B2(f); cinco en enero, cinco en febrero y seis en marzo. Los
vehículos fueron designados por orden alfabético de la A a la P. Estos
vehículos fueron enviados al I Abteilung/Artillerie-Regiment 93 de la 26º
Panzerdivision. De acuerdo con las órdenes emitidas el 22 de septiembre
de 1942 esta unidad debía contar con tres pelotones con cuatro vehículos por
pelotón. Para el 31 de mayo de 1943 esta unidad aún tenía operativos 15 de estos vehículos, todos menos uno operativos. Por esas fechas el
I.Abt./ArtI.Rgt.93 había recibido 12 Wespe para sustituir a los le.FH18/3(Sf.) auf GWB2.
Se emitieron órdenes para que los GWB2 supervivientes debían ser
enviados a la 90º Panzergrenadier Division destinada en Cerdeña, pero es
desconocido si llegaron estos vehículos a su nuevo destino o qué fue de ellos.
Lo que si es cierto es que ninguno de ellos a llegado hasta nuestros días.
Fuentes:
JENTZ, T. “Artillerie Selbstfahrlafetten 15cm s.I.G.33
auf Pz.Kpfw.I (ohne Aufbau) to Karl-Geraet (54cm)” Panzer Tracts, No.10,
2002
CHAMBERLAIN,
P. “Encyclopedia of German Tanks of World War Two” 1999
English
version
In March 1941 he issued the necessary guidelines for the implementation of a self-propelled artillery piece on the frame of PzKpfw B2. These
vehicles captured from the Renault
Char B1bis had
become the designation flamethrower
tanks PzKpfw B2(f). Finally the
Waffenamt authorized the design of a self-propelled artillery piece on May
28, 1941 Custom relapsing such Rheinmetall-Borsig in Dusseldorf. In June of
the same year he finished the prototype, using mild steel, ready to be evaluated.
Meanwhile the 16 PzKpfw B2 (f) grouped in the Panzer-Abteilung (Flamm) 103 survivors were sent back to Germany after its dissolution in July 1941. On January 5, 1942 the planned Waffenamt producing a self-propelled artillery piece using the frame of these 16 tanks with the designation le.FH18 auf PzKpfw B2 (f), five in January, five in February and six in March . The vehicles were designated alphabetically from A to P. These vehicles were sent to the I Abteilung/Artillerie-Regiment 93 of the 26th Panzer Division. According to the orders issued on September 22, 1942 this unit should have three platoons with four vehicles per platoon. For the May 31, 1943 this unit was still operating 15 of these vehicles, all but one operating. At that time the I.Abt./ArtI.Rgt.93 had received 12 Wespe to replace le.FH18/3 (Sf.) auf GWB2.
Meanwhile the 16 PzKpfw B2 (f) grouped in the Panzer-Abteilung (Flamm) 103 survivors were sent back to Germany after its dissolution in July 1941. On January 5, 1942 the planned Waffenamt producing a self-propelled artillery piece using the frame of these 16 tanks with the designation le.FH18 auf PzKpfw B2 (f), five in January, five in February and six in March . The vehicles were designated alphabetically from A to P. These vehicles were sent to the I Abteilung/Artillerie-Regiment 93 of the 26th Panzer Division. According to the orders issued on September 22, 1942 this unit should have three platoons with four vehicles per platoon. For the May 31, 1943 this unit was still operating 15 of these vehicles, all but one operating. At that time the I.Abt./ArtI.Rgt.93 had received 12 Wespe to replace le.FH18/3 (Sf.) auf GWB2.
Orders were issued for the GWB2 survivors should be sent to the 90th Panzergrenadier Division stationed in Sardinia, but it is unknown if these vehicles arrived at the new destination or what became of them. What is certain is that none of them survived to this day.
10.5cm le.F.H.18/3 (Sf.) auf G.W.B2 in the Rheinmetall-Borsing factory
Sources:
JENTZ, T. “Artillerie
Selbstfahrlafetten 15cm s.I.G.33 auf Pz.Kpfw.I (ohne Aufbau) to Karl-Geraet
(54cm)” Panzer Tracts, No.10, 2002
CHAMBERLAIN,
P. “Encyclopedia of German Tanks of World War Two” 1999
No hay comentarios:
Publicar un comentario