Vehículo de recuperación blindado Sherman BARV
El
vehículo de recuperación Sherman BARV estaba basado en el chasis del carro
medio Sherman M4A2 pero con algunas modificaciones importantes para desempeñar
su nuevo cometido. El vehículo había sido impermeabilizado y su torreta
sustituida por una superestructura blindada estando listo el primer prototipo
en diciembre de 1943
Un
total de 52 Sherman BARV fueron desplegados en las playas de Normandía el día
D. Gracias a su impermeabilización era capaz de operar en aguas profundas
(hasta 2´7 metros) y se utilizaron para despejar de obstáculos el camino de
lanchones y vehículos. También fueron utilizados para eliminar los vehículos
averiados, hundidos o destruidos que obstaculizaban el camino al resto de
tropas. Entre su dotación se encontraba un buzo que se encargaba de la
colocación de las cadenas para remolcar otros vehículos atascados en el agua.
Estos vehículos fueron desplegados por el Royal Electrical and Mechanical
Engineers.
La
elección del modelo M4A2 se basó en que su casco era de soldadura y sería más
resistente al agua que otros modelos disponibles. Otra peculiaridad del M4A2
era que tenía un motor diesel, combustible que se vería menos afectado a los
cambios bruscos de temperaturas que la gasolina. Algunos de ellos, bajo el
apodo de Sea Lion, continuaron en servicio hasta 1963 fecha en la que
los supervivientes fueron sustituidos por el vehículo de recuperación basado en
el Centurion.
Fuentes:
BARBOUR, D.
“Preserved Military Vehicles - Sherman BARV” Amazon Media
CHAMBERLAIN, P. “The complete
illustrated history of British, American and Commonealth tanks, 1939-1945”
Arco, 1981
English version
The BARV Sherman recovery vehicle was based on the chassis of the M4A2 Sherman Medium
Truck but with some important
modifications to perform its new
role. The vehicle had been
waterproofed and its turret replaced by an armored
superstructure being ready the first prototype in December 1943
A total of 52 Sherman BARV were deployed on the beaches of Normandy on D-Day Due to its waterproofing was able to operate in deep water (up to 2.7 meters) and used to clear obstacles in the path of barges and vehicles. They were also used to remove disabled vehicles, sunk or destroyed that stood in the way the rest of troops. Among its endowment was a diver who was responsible for the placement of the chains to tow other vehicles stuck in the water. These vehicles were deployed by the Royal Electrical and Mechanical Engineers.
The M4A2 model selection was based on his helmet was welding and it would be more resistant to water than other models available. Another peculiarity of the M4A2 was that it had a diesel engine, fuel would be less affected by sudden changes in temperature than gasoline. Some of them, under the moniker of Sea Lion, continued in service until 1963, date in which the survivors were replaced by the recovery vehicle based on the Centurion.
Sources:
BARBOUR, D.
“Preserved Military Vehicles - Sherman BARV” Amazon Media
CHAMBERLAIN, P. “The complete
illustrated history of British, American and Commonealth tanks, 1939-1945”
Arco, 1981
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