jueves, 16 de agosto de 2012

Cañón autopropulsado M8


Howitzer Motor Carriage M8

 
El cañón autopropulsado M8 (denominado oficialmente como T17E1 HMC) también fue conocido como M8 Scott y estaba basado en el bastidor del carro M5 sin torreta y con la cubierta abierta para dar cabida a su nuevo armamento y propósito. Este armamento consistía en el obús M2 de 75 mm que más tarde sería sustituido por el M3 del mismo calibre. Ambos modelos descendían del cañón de montaña M1A1 que fue remodelado para su nuevo cometido.

El M8 podía transportar hasta 48 proyectiles de su armamento principal, su mayoría era rompedores M48 pero también tenía una previsión de proyectiles de humo M89. Para su defensa cercana tenía instalada un ametralladora Browning M1919A4 de 7´62 mm, heredada de los M5 estándar y otra Browning M2HB de 12´7 mm en el techo del vehículo que servía para su defensa antiaérea con 400 proyectiles.

Los primeros vehículos fueron ordenados en abril de 1942 pero no se comenzó con su producción hasta el mes de septiembre prolongándose hasta enero de 1944. En este periodo se fabricaron un total de 1.778 vehículos participando en la campaña Italiana, del Oeste y el Pacífico. 

 


Fuentes:
CHAMBERLAIN, P. “British and American tanks of World War II” Arco, 1984
HOFFSCHMIDT, E. “Tank Data 2, Aberdeen Proving Grounds Series” 1969
COLONEL R. ICKS. “Profile: AFV Weapons 26: Hellcat, Long Tom and Priest and Complete Check List of all U.S. World War II Self-Propelled Weapons” 1971

English versión

The M8 self-propelled gun (known officially as T17E1 HMC) was also known as M8 Scott and based on carriage frame without extension and M5 open deck to accommodate the new weapons and purpose. This armament consisted of 75 mm M2 howitzer that would later be replaced by the M3 of the same caliber. Both models came down the mountain gun M1A1 which was remodeled for its new role.

The M8 could carry up to 48 rounds of their main weapons, mostly M48 was groundbreaking but also had a forecast of smoke shells M89. To his defense was installed near a machine gun 7.62 mm Browning M1919A4 from inherited from the standard M5 and another 12.7 mm Browning M2HB on the roof of the vehicle that was used for air defense with 400 bullets.

The first vehicles were ordered in April 1942 but not started production to September lasting until January 1944. During this period produced a total of 1,778 vehicles involved in the Italian campaign, the West and the Pacific.




Sources:
CHAMBERLAIN, P. “British and American tanks of World War II” Arco, 1984
HOFFSCHMIDT, E. “Tank Data 2, Aberdeen Proving Grounds Series” 1969
COLONEL R. ICKS. “Profile: AFV Weapons 26: Hellcat, Long Tom and Priest and Complete Check List of all U.S. World War II Self-Propelled Weapons” 1971

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